تحقیق معرفی ساختمان كلی كتاب دوم ابتدایی (ادبیات)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:33
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات56
حجم فایل37 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

معرفی ساختمان كلی كتاب دوم ابتدایی

كتاب حاوی 22 درس است. به هر چهار مهارت گوش دادن، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن توجه دارد. دو كتاب بخوانیم و بنویسیم دارد از دو نوع خط در نوشتن محتوا استفاده شده است ، خط خواندن (نسخ) خط نوشت (نستعلیق) استفاده شده است. از روش هایی مانند مستقل خوانی ، همیاری ، تلفیقی ، بحث گروهی برای تدریس محتوا استفاده می شود. هر چهار مهارت به صورت مستمر مورد ارزشیابی قرار می گیرد. در پایان هر درس سوالاتی جهت كنترل یادگیری فراگیران از محتوا تحت عنوان گوش كن و بگو آمده است، معلم می تواند در صورت نیاز آن ها را افزایش دهد هر درس علاوه بر متن حاوی گوش و بگو – درست ، نادرست – واژه آموزی – نكته – ببین و بگو – بگرد و پیدا كن – به دوستانت بگو – بازی بازی بازی – با هم بخندیم و كتاب خوانی است كه می خواهد یادگیری فراگیران را عمیق تر و پایدارتر نماید. متن درس ها در ابتدا آسان و به تدریج از لحاظ لغات و جمله بندی مشكل تر می شود، متن ها را معمولاً به سه طریق صاحت خوانی ، مستقل خوانی ، و خطا دهی آموزش می دهند و انتخاب روش بستگی به نوع درس و سطح علمی كلاس دارد. تصاویر كتاب دوم نسبت به سایر پایه ها بیشتر می باشد و هدف این تصاویر ایجاد انگیزه و رغبت در دانش آموزان است و به مطالب درس و فهم آن كمك می كند، در واقع تكمیل كننده درس و تجربه ی غیر مستقیم برای كودكان است . مفهوم واژه آموزی مورد توجه قار گرفته تا دانش آموزان معانی لغات های دیگری نیاز به معنی دارند معلم با استفاده از كتب فرهنگ لغت آن ها را معنی می كند و از فراگیران می خواهد كه آن ها را حفظ كنند و در گنجینة ذهنی لغات خود نگهداری نمایند. واژه آموزی به گسترش لغات كودكان كمك می كند . در قسمت گوش كن و بگو و درست و نادرست هدف آن است كه از مفهوم و محتوای درس ارزشیابی انجام گیرد، نقایص یادگیری فراگیران و كار معلم مشخص شود تا درصدد رفع و اصلاح آن ها بر آید. چنانچه سؤالات كافی به نظر نمی رسند معلم می تواند پرسش های دیگری را پیش بینی كند، اما در طرح پرسش ها لازم است به نكات زیر توجه نماید:

1-   پرسش در ارتباط با متن درس می باشد.

2-   در حد فهم و درك شاگردان می باشد.

3-   شاگردان را به كنجكاوی وا دارد.

4-   معلم خود جواب آن را بداند

5-   مكمل پرسش كتاب باشد.

مرحله (1)

1) شكل ظاهری و ویژگی های فیزیكی كتاب :

 الف) آیا كتاب ظاهری شاد گیرا و جذاب دارد؟

الف) بله ، چون در تصویر روی جلد از پدیده های طبیعت مثل پروانه ، گل ، رنگین كمان ، ستاره ، ابر ، خورشید و ... استفاده شده است تا دانش آموزان بهتر با آن ها آشنا شوند و در آن تصویر كتابی را نشان می دهد كه خورشیدی در آن می درخشد و همه از نورش بهره مند می شوند را به كتابی مانند می كنیم كه همه با خواندنش از فواید و اطلاعات درون آن سود می برند و در آن تنها از تصویر یك دختر استفاده شده است. كه این اشكال تصویر روی جلد است و نقاشی متناشب با سلیقه دانش آموزان دوم دبستان است.

ب) آیا قطع كتاب (اندازه) مناسب است؟

بله، چون نه زیاد بزرگ و نه زیاد كوچك است و حمل ان برای دانش اموزان تقریباً آسان است، ولی تعداد صفحات آن كمی زیاد است.

ج) آیا جلد و صحافی و كاغذ آن بادوام است و فراگیران می توانند استفاده ممتد از كتاب را داشته باشند؟

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق درباره معاد در نگاه خیام و حافظ (ادبیات)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:33
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات42
حجم فایل20 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

معاد در نگاه خیام و حافظ

مهناز صفایی هوادرق

چكیده

حكیم عمر خیام نیشابوری در یكی از سالهای نیمه اول سدة پنجم هجری به دنیا آمده و در حوالی سال 520 ه. از دنیا رفته است، این سالها مطابق با دورانی است كه متشرعان و دكان داران مذهب با طرز فكر خشك و انعطاف ناپذیر خود آراء مخالف خود را بر نمی تابیدند و با برچسب تكفیر مخالفان خود را از سر راه بر می داشتند، خیام یكی از بزرگان تاریخ ادبیات فارسی است كه از تهمت الحاد در امان نمانده است. اما آیا به درستی خیام ملحد بوده است یا اینكه افكار او نگاه هنرمندانه و معترض به عالم هستی است كه درشعر دیگر هنرمندان و شاعرانی كه به مسلمانی و خوش مذهبی معروفند نیز وجود دارد. برای نمونه حافظ كه قرآن را با چارده روایت می خوانده است دربسیاری از مضامین با خیام هم داستان است اما زبان و نحوه ی بیان این دو فرق دارد؛ در این مقاله از چندین مضمون مشترك شعر حافظ و خیام (آفرینش ، خدا، جبر و اختیار، قضا و قدر، مرگ) تنها به مسئلة روح و معاد پرداخته شده است.

واژگان كلیدی:

خیام، حافظ، معاد، فلسفه

برای خیام ماورای ماده چیزی نیست. دنیا در اثر اجتماع ذرات بوجود آمده كه بر حسب اتفاق كار می كنند. این جریان دائمی و ابدی است . و ذرات پی در پی در اشكال و انواع، داخل می شوند و روی می گردانند. از این رو انسان هیچ بیم و امیدی ندارد و در نتیجه تركیب ذرات و چهار عنصر و تأثیر هفت كوكب بوجود آمده و روح او مانند كالبد مادی است و پس از مرگ نمی ماند:

ای آنكه نتیجه چهار و هفتی             و ز هفت و چهار دایم اندر تفتی

می خور كه هزار باره بیشت گفتم     باز آمدنت نیست چو رفتی رفتی

می خور كه به زیر گل بسی خواهی خفت    

بی مونس و بی رفیق و بی یاور وجفت

زنهار به كس مگو تو این راز نهفت

هر لاله كه پژمرد نخواهد بشكفت

خیام اگر ز باده مستی خوش باش   

با لاله رخی اگر نشستی خوش باش

چون عاقبت كار جهان نیستی است

انگار كه نیستی چو هستی خوش باش

اما خیام به همین اكتفا نمی كند و ذرات بدن را تا آخرین مرحله نشئاتش دنبال می نماید و بازگشت آنها را شرح می دهد. در موضوع بقای روح معتقد به گردش و استحاله ذرات بدن پس از مرگ می شود. زیرا آنچه محسوس است و به تمیز در می آید این است كه ذرات بدن در اجسام دیگر دوباره زندگی و یا جریان پیدا می كنند. ولی روح مستقلی كه بعد از مرگ زندگی جداگانه ای داشته باشد نیست. اگر خوشبخت باشیم، ذرات تن ما خم باده می شوند و پیوسته مست خواهند بود، و زندگی مرموز و بی اراده ای را تعقیب می كنند.

محمدتقی جعفری در توضیح رباعی فوق (=می خور كه به زیر گل بسی خواهی خفت) چنین می نویسد: «پس از توصیه به میگساری، به اصطلاح یك راز مگو را با همه آدمیان در میان می نهند و می گوید: «هر لاله كه پژمرد نخواهد بشكفت»! این راز مگو كه در نظر گوینده انقلابی در فكر بشری ایجاد خواهد كرد! این است كه : بروید در بهاران قدمی چند در گلستان بزنید، گلهایی را خوهید دید كه بسیار زیبا و با طراوت و شكوفایی عطر افشانی می كنند و در پاییز و زمستان سراغ همان گلستان را بگیرید و بروید خواهید دید همة آنها پژمرده و از بین رفته اند و دیگر نخواهند رویید، حال وضع آدمیزادگان هم چنین است كه وقتی خزان اجل بر آنان وزیدن گرفت و به زیر خاك تیره شان كشید، دیگر زنده نخواهند گشت. [1]

از آن جا كه خیام شاعر و فیلسوف مادی است فكر او در محور نیستی با تفكر و فلسفه الهیون كاملاً مغایر است. مثلاً افلاطون كه بزرگترین نماینده و معرف این مكتب است اعتقاد داشت كه بعداز مرگ، روح باقی می ماندو به حیات دیگر كه جاودان است، در قلمرو عقول و مثل عروج می كند. ازاین رو جسم به مثابه زندان و قفس روح است، هر چه زودتر این قفس بشكند، روح زودتر می رهد. اما مساله به این شكل برای خیام مطرح نیست، چرا كه او اساساً به روح اعتقاد ندارد . پس فقط می ماند جسم و استحالة‌ذرات مادی. دستی كه امروز بر گردن یاری پریچهر و سیه چشم و مشكین مو حلقه شده است، فردا دستة كوزه می شود. حال روح به كجا می رود، اساسا وجود دارد یا نه برای خیام خالی از اعتبار است . برای او در همه حال تحول مادی، گردش ذرات و بینش مادی اهمیت دارد و در ورای ماده جز خلاء و نیستی ، هیچ چیز متصور نیست. همین جاست كه نقطة عزیمت و آغاز یأس خیام است، چرا كه اگر او به جهانی دیگر اعتقاد داشت، این یأس لازم نمی آمد و می توانست با رغبت، مرگ تن را تحمل كند و به سرای باقی بشتابد، در این رباعی كه او آخر عمر درازش سروده، این یأس لازم نمی آمد و می توانست با رغبت مرگ تن را تحمل كند و به سرای باقی بشتابد، در این ربعای كه او آخر عمر درازش سروده، این یأس و ترس از نیستی به خوبی مشهود است:

 


[1] - تحلیل شخصیت خیام ، جعفری ، محمدتقی ص 184.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق محمود اعتمادزاده ‹‹ به آذین›› (ادبیات)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:33
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات42
حجم فایل44 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

محمود اعتمادزاده ‹‹ به آذین››

محمود اعتمادزاده (م. ا. به‌آذین) فعال سیاسی ، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی بود.

زندگی

در بیست و سوم دى ماه سال ۱۲۹۳ خورشیدی در کوی خُمِران چهل‌تن شهر رشت به دنیا آمد. آموزش ابتدایی را در رشت، سه سال اوّل متوسطه را در مشهد و سه سال آخر متوسطه را در تهران ادامه داد. در سال ۱۳۱۱ جزو دانشجویان اعزامی ایران به فرانسه رفت و تا دی‌ماه ۱۳۱۷ در فرانسه ماند. زبان فرانسوى را آموخت و از دانشكدهٔ مهندسی دریائی برِست (Brest) و دانشكدهٔ مهندسی ساختمان دریائی در پاریس گواهی‌نامه گرفت.

پس از بازگشت به ایران به نیروی دریائی پیوست. با درجهٔ ستوان دوم مهندس نیروى دریائى در خرمشهر مشغول به كار شد. دو سال بعد به نیروى دریائى در بندر انزلى منتقل شد و ریاست تعمیرگاه‌ این نیرو به عهده‌اش گذاشته شد.

در چهارم شهریور ۱۳۲۰در جریان اشغال ایران و بمباران در بندر انزلی زخمى‌ برداشت كه منجر به قطع دست چپ او و اتكایش به دست راست برای بقیهٔ عمر گشت. چندی بعد، برای رهائی از قیدهائی كه افسر نیروی دریائی بودن برای فعالیت سیاسی و ادبى‌اش ایجاد كرده بود، استعفا داد. سرانجام در بهار۱۳۲۳، به گفتهٔ خودش «رشتهٔ توان فرسای خدمت نظامى‌ از گردنش باز شد» و به وزارت فرهنگ منتقل شد. سال‌هائی را به تدریس خصوصی زبان فرانسوی، تدریس ریاضی در دبیرستان‌ها و كار در كتابخانهٔ ملی —در دایرهٔ روزنامه‌ها و مجلات— گذراند. چند هفته‌ای هم در دورهٔ وزارت دكتر كشاورز، در سال ۱۳۲۵، سمت معاونت فرهنگ گیلان به عهده‌اش بود. در پی كودتای ٢٨ مرداد١٣٣٢ او را منتظرخدمت كردند و دیگر اجازهٔ كار در وزارت فرهنگ را به او ندادند.

در تقابل با فشار تنگدستی و تنگناهای تأمین زندگی خانواده، به كار ترجمه پرداخت. از آن پس —تا پایان عمر— زندگی او به فعالیت سیاسی و اجتماعی و به ترجمه و نویسندگی گذشت.

به‌آذین، روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ بر اثر ایست قلبی در بیمارستان آراد تهران درگذشت.

فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی

دوران كودكى‌ به‌آذین همزمان با جنبش جنگل در گیلان و نیز انقلاب در روسیه بود. بدین روال در دو دههٔ نخستین زندگى‌اش شاهد رویدادهائی تاریخی شد كه در ذهن و خاطر او تأثیر عمیقی برجای گذاشتند.

در سال‌های زندگی در فرانسه، دركنار فراگیری زبان و تحصیلات دانشگاهی، با آثار و افكار بسیاری از نویسندگان و اندیشمندان جهان آن روز و نیز با فضای باز آزادی و همچنین با نوشته‌های ماركسیستی آشنا شد. مى‌گوید: «شگفتى‌های جادوئی فرنگ در من نقش مى‌بست، پرورده مى‌شدم. شكل مى‌گرفتم و …هر چه بیشتر به كتاب‌های ادبیات و تاریخ و سیاست روی مى‌آوردم…گاه هم دست به قلم مى‌بردم…».

در پی فروپاشی سلطنت رضاشاه پهلوی پرداختن به سیاست آزاد شد. محمود اعتمادزادهٔ بزرگ شده در دوران جنبش جنگل و انقلاب روسیه و جنگ جهانی، به پشتوانهٔ آنچه به ویژه در دوران اقامتش در فرانسه در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی آموخته بود، رو به فعالیت در راه استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی آورد. با خواندن كتاب‌های ماركسیستی به زبان فرانسه به این ایدئولوژی نزدیك شد و به عنوان یک كمونیست در پایان ۱۳۲۳ به حزب تودهٔ ایران پیوست.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود لغتها (ادبیات)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:32
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات16
حجم فایل13 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تپانچه(تَپَنچه) = سیلی-كشیده-سلاح اتشی دستی كوچك

تخُچه = طاقچه

تریت = تلیت

تسباغه = ادم بی اهمیت و یا ادمهایی با هیكل كوتوله و بی قواره

تسنبله = دنبلان 

تلخان ترشی = دختر ترشیده

تلیده = فاسد شده

تماته = گوجه فرنگی 

تم رفتن = فروكش كردن-جذب شدن

تندور = تنور

تولمه = اتش چرخان-اتش گردان

تومان = شلوار

تیخ = تیغ-خار-شمشیر

تیخالك = خار پشت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پی دی اف گویش شناسی (ادبیات)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:32
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات140
حجم فایل759 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

در این شماره:
چند سروده طبری ٬ نیسابوری و بهلوی (ایرج افشار) ؛ واژه های
ویژه کشتی و کشتیرانی در گویش بوشهری (فرّخ حاجیانی)؛
ساخت غیرشخصی در گویش گیلکی شهرستان لاهیجان (علی
درزی و مریم دانای طوسی) ؛ خرما در فرهنگ مردم کرمان
(عبدالنّبی سلامی) ؛ گذشته نقلی و بعید متعدّی در سغدی و
شباهت های آنها با برخی از گویش های ایرانی نو (بدرالزمان
قریب/ ترجمه میترا فریدی) ؛ گذشته نقلی در لهجه ها و گویش های
ایرانی (ایران کلباسی) ؛ واژه ها و اصطلاحات مربوط به انار در
گویش کلهری (ناصر ملکی و داریوش یارمرادی) ؛ گویش های
بَشکَردی ٬ کُردشولی و کُمزاری (و.و. موشکالو ٬ آ.آ. کریمووا ٬
ای.ک. مالچانووا/ ترجمه لیلا عسگری)
٢
ضمیمه نامه فرهنگستان
جلد اوّل ٬ شماره دوم
اردیبهشت ١٣٨٣
دارای درجه علمی پژوهشی مدیرمسئول:غلامعلی حدّادعادل
مصوّب وزارت علوم ٬ تحقیقات و فناوری
هیئت تحریریه: عبدالمحمّد آیتی ٬ حسن حبیبی ٬
غلامعلی حدّاد عادل ٬ محمّد خوانساری ٬
بهمن سرکاراتی ٬ احمد سمیعی (گیلانی) ٬
علی اشرف صادقی
سردبیر گویش شناسی: حسن رضائی باغ بیدی
مدیر داخلی: ثریّا پناهی
ویراستار فنی: حکیمه دسترنجی
طرّاح: فاطمه ملک افضلی
حروف نگاری و صفحه آرایی:سینانگار
لیتوگرافی ٬ چاپ و صحافی: نوبهار
مسئول چاپ و توزیع: حسین ایّوبی زاده
نشانی: ولنجک٬ خیابان پانزدهم شرقی ٬ شماره ٣٦
تلفن: ٨- ٩٣  ٤٣  ٢٤١ دورنگار: ٥٦  ٤٣  ٢٤١
بهای تک شماره: ٥٠٠٠ ریال
شماره مسلسل: ٢ بهای اشتراک سالانه: ١٠٠٠٠ ریال (برای دانشجو: ٨٠٠٠ ریال

در این شماره:چند سروده طبری ٬ نیسابوری و بهلوی (ایرج افشار) ؛ واژه هایویژه کشتی و کشتیرانی در گویش بوشهری (فرّخ حاجیانی)؛ساخت غیرشخصی در گویش گیلکی شهرستان لاهیجان (علیدرزی و مریم دانای طوسی) ؛ خرما در فرهنگ مردم کرمان(عبدالنّبی سلامی) ؛ گذشته نقلی و بعید متعدّی در سغدی وشباهت های آنها با برخی از گویش های ایرانی نو (بدرالزمانقریب/ ترجمه میترا فریدی) ؛ گذشته نقلی در لهجه ها و گویش هایایرانی (ایران کلباسی) ؛ واژه ها و اصطلاحات مربوط به انار درگویش کلهری (ناصر ملکی و داریوش یارمرادی) ؛ گویش هایبَشکَردی ٬ کُردشولی و کُمزاری (و.و. موشکالو ٬ آ.آ. کریمووا ٬ای.ک. مالچانووا/ ترجمه لیلا عسگری)٢ضمیمه نامه فرهنگستانجلد اوّل ٬ شماره دوماردیبهشت ١٣٨٣دارای درجه علمی پژوهشی مدیرمسئول:غلامعلی حدّادعادلمصوّب وزارت علوم ٬ تحقیقات و فناوریهیئت تحریریه: عبدالمحمّد آیتی ٬ حسن حبیبی ٬غلامعلی حدّاد عادل ٬ محمّد خوانساری ٬بهمن سرکاراتی ٬ احمد سمیعی (گیلانی) ٬علی اشرف صادقیسردبیر گویش شناسی: حسن رضائی باغ بیدیمدیر داخلی: ثریّا پناهیویراستار فنی: حکیمه دسترنجیطرّاح: فاطمه ملک افضلیحروف نگاری و صفحه آرایی:سینانگارلیتوگرافی ٬ چاپ و صحافی: نوبهارمسئول چاپ و توزیع: حسین ایّوبی زادهنشانی: ولنجک٬ خیابان پانزدهم شرقی ٬ شماره ٣٦تلفن: ٨- ٩٣  ٤٣  ٢٤١ دورنگار: ٥٦  ٤٣  ٢٤١بهای تک شماره: ٥٠٠٠ ریالشماره مسلسل: ٢ بهای اشتراک سالانه: ١٠٠٠٠ ریال (برای دانشجو: ٨٠٠٠ ریال

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

گوته و تأثیرپذیری از حافظ 12 ص (ادبیات)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:32
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات12
حجم فایل1.946 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

گوته و تأثیرپذیری از حافظ 12 ص

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق گلستان سعدی (ادبیات)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:32
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات115
حجم فایل327 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

باب اول در عبرت پادشاهان
حکایت
در یكى از جنگها، عده اى را اسیر كردند و نزد شاه آوردند. شاه فرمان داد تا یكى از اسیران را اعدام
كنند. اسیر كه از زندگى ناامید شده بود، خشمگین شد و شاه را مورد سرزنش و دشنام خود قرار داد كه
.گفته اند: هر كه دست از جان بشوید، هر چه در دل دارد بگوید
وقت ضرورت چو نماند گریز
دست بگیرد سر شمشیر تیز
ملک پرسید: این اسیر چه مى گوید؟
:یكى از وزیران نیک محضر گفت : ای خداوند همی گوید
والكاظمین الغیظ و العافین عن الناس
ملک را رحمت آمد و از سر خون او درگذشت.وزیر دیگر که ضد او بود گفت : ابنای جنس مارا نشاید در
حضرت پادشاهان جز راستی سخن گفتن.این ملک را دشنام داد و ناسزا گفت . ملک روی ازین سخن درهم
آمد و گفت : آن دروغ پسندیده تر آمد مرا زین راست که تو گفتی که روی آن در مصلحتی بود و بنای این
بر خبثی . چنانكه خردمندان گفته اند: دروغ مصلحت آمیز به ز راست فتنه انگیز
هر كه شاه آن كند كه او گوید

باب اول در عبرت پادشاهانحکایتدر یكى از جنگها، عده اى را اسیر كردند و نزد شاه آوردند. شاه فرمان داد تا یكى از اسیران را اعدامكنند. اسیر كه از زندگى ناامید شده بود، خشمگین شد و شاه را مورد سرزنش و دشنام خود قرار داد كه.گفته اند: هر كه دست از جان بشوید، هر چه در دل دارد بگویدوقت ضرورت چو نماند گریزدست بگیرد سر شمشیر تیزملک پرسید: این اسیر چه مى گوید؟:یكى از وزیران نیک محضر گفت : ای خداوند همی گویدوالكاظمین الغیظ و العافین عن الناسملک را رحمت آمد و از سر خون او درگذشت.وزیر دیگر که ضد او بود گفت : ابنای جنس مارا نشاید درحضرت پادشاهان جز راستی سخن گفتن.این ملک را دشنام داد و ناسزا گفت . ملک روی ازین سخن درهمآمد و گفت : آن دروغ پسندیده تر آمد مرا زین راست که تو گفتی که روی آن در مصلحتی بود و بنای اینبر خبثی . چنانكه خردمندان گفته اند: دروغ مصلحت آمیز به ز راست فتنه انگیزهر كه شاه آن كند كه او گوید

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق گفتن حكایت دل 7 ص (جزوه)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:32
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات7
حجم فایل6 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

گفتن حكایت دل

1-درست ! خیلی عصبی، خیلی وحشتناك عصبانی من خواهم شد و هستم ،اما چرا شما می خواهید بگویید كه من دیوانه هستم؟

بیمار چشمهایم تند است، مختل كننده نیست، خسته كننده نیست. در با همه حالتها (حس) از شنیدنیهای بحران است.

من شنیده بودم همه چیزها در بهشت و در زمین من چیزهای زیادی در جهنم شنیده ام. چگونه من دیوانه هستم ؟ هر كن! چگونه به سلامتی-چگونه به آرامی من می توانم به شما كل داستان را بگویم.

2-این غیرممكن است كه از اول چگونه بگویم، نظر بدست آمده مغزم است، اما یكبار حامله شدم،آن شب من در روز و شب بود. هیچ هدفی وجود نداشت . هوس وجود نداشت . من پیرمرد دوست داشتم. او هرگز به من بی احترامی نمی كرد. او هرگز توهین به من نكرد. برای طلایش من هیچ آرزویی نداشتم. من فكر می كردم آن چشمش است بعد ان بود! او چشمی از یك گركس-یك چشم آبی كمرنگ ،یك فیلم بالای آن داشت. هر وقت آن روی من می افتاد، خونم سرد جاری می شد، بنابراین  بوسیه درجه بندی خیلی بتدریج –من ذهنم را آماده زندگی با آن پیرمرد می كردم و بنابراین خودم از چشم برای همیشه خلاص كردم.

3-حالا این نكته است .شما خیال می كنید من دیوانه هستم. مرد دیوانه هیچ چیزی نمی داند. اما شما باید مرا ببنید. شما باید ببنید چگونه عاقلانه من پیش می روم – با چه احتیاطی- با چه پیشرنگری- با چه وانمودی من می خواهم كار كنم. من هرگز مهربانتر از پیرمرد در طول یك هفته قبل از اینكه بكشم او را نبودم.و هر شب ، حدود نیمه شب من درش را قفل كردم و باز گردم آن را –ان او سپس وقتی من به اندازه سرم در را باز كردم و من فانوس را خاموش كردم.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق كلاسیسیسم (ادبیات)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:32
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات17
حجم فایل19 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه

كلمه كلاسیك به معنی وسیع خود به تمام آثاری مه نمونه ادبیات كشوری شمرده می شود و مكایه افتخار ادبیات ملی آن كشور است اطلاق میشود .مثلا ما می توانیم همه آثار جاودانی شاعران  بزرگمان را كلاسیك های ادبیات فارسی بدانیم ولی آنجا كه بحث از مكتبهای ادبی در میان باشد .دیگر چنین معنی وسیعی منظور نظر نیست و در این مورد عنوان كلاسیك به آن مكتب ادبی گفته میشود كه پیش از پیدایش سایر مكاتب ادبی(در قرن هفتهم)در فرانسه به وجود آمده و از ادبیاتقدیم یونان و روم تقلید كرده است .

می گوییم در فرانسه زیرا  این مكتب .اگر از مفهوم عام كلمه سرفنظر كنیم .اختصاصا یك مكتب فرانسوی است در مورد دورانها یا مكاتب دیگر مثلا در مورد رنسانس .رومانتیسم ویا سمبولیسم به راحتی می توان از یك جریان كلی اروپایی سخن گفت .اما در مورد تمایلات ادبی كه قرن هفدهم و آغاز قرن هیجدهم اروپا در كشور های مختلف كلاسیك نامیده شده اند كمتر میتوان شباهتی پیدا كرد و فقط در فرانسه است كه این نهضت تظم  و قائده پیدا كرده  و به صورت مكتب معینی در آمده است .

بد نیست كه در اینجا از لحاظ تاریخی و از دید معنی شناسی نگاهی به كاربرد این كلمه بیندازیم :در قرن دوم میلادی آولوس .جلیوس  محقق رومی نویسندگان را به دوگروه تقسیم میكرد :sculptor classlcus نویسنده كلاسیك و sculptor classlcus (نویسنده عامه ) .و عنوان نویسنده كلاسیك را به نویسندهای اطلاق میكرد كه آثار او شایسته مطالعه طبقات بالای جامعه باشد .بتدریج این صفت  معنی وسیع تری پیدا كرد و به آثاری اطلاق شد كه شایسته تدریس در كلاس ها و قابل استفاده برای تربیت نسل جوان باشد این نویسندگانی كه آثارشان به عنوان سرمشق برای دانش آموزان  پیشنهاد می شد طبعا بهترین نویسندگان به شمار رفتند و كلمه كلاسیك نیز معادل برتری تردید ناپذیر اثر شمرده  شد .

آثار برتر به خصوص از نظر معلمان طبعاً آثاری هستند كه با گذشت قرنها و دورانها اهمیت و ارزش خودشان را حفظ كرده اندو در مواقع همان بناهای هستند كه به قول فردوسی .از باد و باران گزند نیافته اند به همین دلیل در اغلب زبان های امروزی اروپائی آثار كلاسیك همان آثار قدیم هستند اما در كنار آن نویسندگان جدیدی راهم كه آثارشان شایستگی قرار گرفتن در كنار آثار بزرگان قدیم را پیدا می كند نویسندگان كلاسیك و آثارشان را كلاسیك های ادبیاتشان مینامند مثلاً آثار تولستوی .گوته و پروست را كلاسیك های ادبیات روسی.آلمانی و فرانسه می نامند.

اما فقط د رقرن هیجدهم از طریق لاهارپ .ولتر و تعلیمات یسوعیان .و بعد در قرن نوزدهم از طریق دانشگاه امپراطوری و معلمان دوران باز گشت سلطنت و لوئی فیلیپ كه اغلب مخالف انقلاب رومانتیك بودند این صفت ((كلاسیك))به طور منظم در مورد نویسندگان فرانسوی دوران لوئی سیزدهم و لوئی چهاردهم بكار رفت .كلمه كلاسیك از آن ببعد گذشته از اینكه خود نشانه ارزش بود .در عین حال سرزنشی شمرده می شد به نویسندگان رمانتیك كه نوآور.منحط و ناسازگار شمرده می شدند .گوته ادعا كرد كه برای اولین با ر او و دوستش شیلر بودند كه این اختلاف بین كلاسیك  و رومانتیك را مطرح كردند و بعد از آنها برادران شلگل به این مسئله پرداختند از منتقدان قرن نوزدهم و بیستم فرانسه نیسار nisard برونتیر brunitiereو موراسmaurras و در كشور های دیگر ایرونیگ بابیت babbit. آمریكای تی.ای.هولم e.huime t.  انگلیسی و تی. اس . البوت و عده ای دیگر تجلیل و تعریفی از كلاسیسیسم به عمل آوردند كه خود در عین حال تحقیری از رومانتیسم بود .

با این اوصاف باید گفت كه هنر كلاسیك اصلی همان هنر یونان و روم قدیم است .شاعران قرن هفدهم فرانسه .به دنبال نهضتی كه اومانیسم humanisme نامیده می شود .این هنر قدیم را برای خود سرمشق قرار دادند و آثار خویش را به پیروی از قوائد ثابت و بارزی كه از ادبیات یونان و روم قدیم و به خصوص از عقاید ارسطو اقتباس شده بود بوجود آوردند البته این نهضت یك قرن پیش از ان كه در فرانسه ظاهر شود .در ایتالیا و اسپانیا به وجود آمد .اسپانیائی ها هیچ تاثیریدر فرانسویان باقی نگذاشتند زیرا با این كه تحقیق در بار ارسطو را در قرن شانزدهم آغاز كردند .ولی می كوشیدند این قواعد را با ادبیات غنی  و پر ارزشی كه خود داشتند تطبیق دهند و ادبیات تازه ای  ایجاد كنند از این رو به آفریدن نظام ادبی جا افتاده ای موفق نشدند.

اما هیچ تردیدی در این نیست كه تئو ریسین های فرانسوی همه مطالعات و قانون  گذاریهایشان را مدیون اومانیسم های ایتالیا ئی هستند .

اومانیسم

نهضتی كه در این روزگار زیر نام اومانیسم (انسانگرایی) نخست در ایتالیا مطرح شد نامش را از رومیان گرفته بود . زیرا رومیان در عصر خود برای مطالعه و تحقیق در باره آثار یونان قدیم یك نظام ادبی و فلسفی تحت عنوان

studia humaniatis  برقرار ساخته بودند و عقیده داشتند كه در سایه مطالعه آثار قدیم می توان قدرت معنوی انسانی را رشد داد و او را به صورت انسانی تر یعنی مدنی تری در آورد كلمه اومانیسم در اصل به معنب  (( مطالعات آزاد )) بود در نظر اول مطالعه ((ادبیات انسانی))یا ((ادبیات نسل بشر))به ادبیاتی متقاوت با((الهیات))اطلاق می شود پس به این ترتیب اومانیسم یعنی مطالعات غیر مذهبی .اما نكته ای كه باید به آن توجه كرد این است كه بهیچوجه  مقابله  در میان نیست بلكه اگر مقابله ای در میان باشد .مقابله با ادبیات غیر مذهبی قرون وسطا است كه اغلب فاقد ارزش ادبی بود برای اینكه با این مسئله به صورت دقیق تری آشنا  شویم بهتر است كه عین عبارات  و.ل سولنیهv.l.saulnier را از رساله ((روح رنسانس ))در((تاریخ ادبیات جهان )) انتشارات پلئیاد نقل كنیم :

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق كفر در دیوان حافظ2 (ادبیات)

يکشنبه 15 بهمن 1396
18:31
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات45
حجم فایل79 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

خلاصه مقاله

مبانی و مفاهیم كفر در دیوان حافظ

ما در این مقاله كه حاصل مطالعه و بررسی خاص مقولة «كفر» در دیوان حافظ و تعدادی از امهات كتب عرفانی است كوشیده ایم تا نشان دهیم:اولاً حافظ علاوه بر وقوف بر معانی گوناگون دینی و قرآنی كفر بر معانی عرفانی آن آگاه بوده و در شعر خود به آن معانی نظر داشته، ثانیاً كفر بمعنی بی ایمانی در دیوان او آنچنانكه ویژگی سبك و زبان او یعنی ایهام است موهم معنای «كفران» یعنی ناسپاسی هم هست؛ سوم آنكه او در بكارگیری كلمات كفر یا كافر قصد اتهام نداشته و خود را در مقام مفتیان متصلب اهل تكفیر نمی نشاند، چهارم آنكه او ضمن اطلاع از معانی و مفاهیم رایج كفر معانی و مفاهیم خاص خویش را از كفر بیان داشته و آنگونه كه شیوة ابتكاری و خلاق اوست برای مقولة كفر یا كافری نیز مصادیقی را نشان داده است كه بدون تأمل و درنگ در دیوان او این تازگی و خلاقیت در اظهار معانی و مصادیق خاص آشكار نمی‌شود؛ پنجم آنكه استفادة او از كلمة كفر یا كافری بیشتر وسیله ای است برای ابراز انزجار و نفرت از رفتار خلاف اخلاق و دیانت مدعیان اخلاق و دینداری و بنابراین كفر مشبه بهی است متناسب با زمان شاعر برای اعمال ناپسند آنان و همة غافلان از حقیقت از جمله ارباب زو و تزویر .

بنابراین تفاوت و تازگی این مصادیق و مفاهیم برای نگارنده او را بر آن داشت تا این جلوه های متفاوت و تازه از مفهوم كفر و مصادیق آنرا در معرض توجه علاقه مندان پژوهشگر قرار دهد.

حاصل كار آنكه در دیوان حافظ هفت كفر یا مظهر و مصداق آن تجلی یافته و ما در این مقاله آن هفت را مورد ارزیابی قرار داده و مبانی و آبشخور اعتقادی آنها را نیز در حد توان و مقدور بیان داشته ایم كه عبارتند از:رنجیدن، بخل و امساك، تكیه بر تقوا و دانش، خزینه داری میراث خوارگان، خامی، خودبینی و خود رأیی، و سرانجام زرق و ریا كه به تعبیر خواجه ، آتش آن «خرمن دین» را خواهد سوخت. تا كه قبول افتد و چه در نظر آید.

واژه های كلیدی :كفر، كافری، كفران، حافظ، دیوان حافظ، مبانی و مفاهیم كفر


مبانی و مفاهیم كفر در دیوان حافظ

پیش از ورود به بحث عناوین مهم مقاله را  به شرح زیر طبقه بندی و تقسیم می نماید.

- معانی و تعاریف كفر در قرآن

معانی و تعاریف كفر در نزد عارفان

- طبقات و انواع كفر

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 1290 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به dicfiles است. || طراح قالب bestblog.ir