تشویق به تشكیل خانواده 10 ص (معارف اسلامی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:26
جمشید راد
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات10
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تشویق به تشكیل خانواده  


پیامبر ص هماره به تشكیل خانواده تشویق می كرد و مردمان را از بی همسری بیم می داد و می فرمود : بیشتر دوزخیان بی همسرانند1 .
دو ركعت نماز كسی كه همسر دارد ، بهتر از هشتاد و دو ركعت نماز انسان بی همسر است2 .
همواره دیگران را به ازدواج آگاهانه تشویق می كرد تا هر كدام از همسران به آرامش دست یابند ؛ آرامشی كه در پرتو ثروت و شهرت به دست نمی آید . می فرمود :
بیچاره است ، بیچاره است ، بیچاره ، مردی كه همسر ندارد .
گفتند : گر چه ثروتمند باشد ؟
- گرچه ثروتمند باشد . بیچاره است ، بیچاره است ، بیچاره ، زن بی شوهر .
- گرچه ثروتمند باشد ؟
- گرچه ثروتمند باشد3 .
وقتی مرد به همسرش و همسرش بدو می نگرد ، پروردگار مهربانه به آنان می نگرد .

 

 

 

اهمیت همسر شایسته


آدمی ، پس از ایمان به خداوند ، به چیزی برتر از همسری همدل دست نمی یابد1 .
در سخنی دیگر ، از بانوی شایسته ، نه به عنوان گنج ، بلكه « بهترین گنجینه » نام برده است : آیا شما را از بهترین گنجینه آگاه كنم ؟ زنی شایسته .

 

 

اهمیت روابط عاشقانه


مردی نیست كه دست همسرش را عاشقانه بگیرد ، جز آن كه آفریدگار برای او پنج پاداش می نویسد . پس اگر او را در آ‎غوش كشد ، ده پاداش می برد . اگر همسرش را ببوسد ، بیست پاداش دارد . اگر با او درآمیزد ، [ پاداش این كار ] از دنیا و آنچه در آن است بهتر است . پس زمانی كه مرد برمی خیزد ، تا غسل كند ، آب از هیچ قسمتی از بدنش عبور نمی كند ، جز آن كه گناهش را می زداید و درجه ای بر او می افزاید . خداوند برای این غسل پاداشی بهتر از دنیا و آنچه در آن است بدو می بخشد . و همانا خداوند والا در برابر فرشتگان افتخار می كند و می گوید : به بنده ام بنگرید . در شبی سرد برخاسته است تا از جنابت غسل كند . بر این باور است كه من پروردگار او هستم . گواه باشید كه من او را بخشیدم .

 

 

رشد دادن یكدیگر


خداوند بیامرزد مردی را كه [ نیمه ] شب برمی خیزد و نماز [ شب ] می خواند و همسرش را بیدار می كند و اگر زنش برنمی خیزد ، مرد به صورتش [ مهربانانه ] آب می پاشد ؛ پروردگار بیامرزد زنی را كه شب برمی خیزد و نماز [ شب ] می خواند و شوهرش را بیدار می كند . و اگر شوهرش برنمی خیزد ، به صورتش [ مهربانانه ] آب می پاشد .

 

موریانه های فتنه


درباره كسانی كه به سان موریانه در كانون گرم خانواده ها رخنه می كنند و بنیان های آن را با سخنان فتنه گرانه خویش سست می سازند ، می فرمود :
خشم و نفرین آفریدگار در این جهان و آن جهان بر كسی باد كه میان مرد و زنی جدایی افكند ؛ و بر خداوند است او را با هزار سنگ دوزخی بكوبد ؛
و كسی كه برای بر هم زدن میانة آن دو گام بردارد ، اما كارش به جدایی آنان نینجامد ، مورد خشم خداوند والا و نفرین او در دنیا و آخرت است ؛ و پروردگار بدو [ بامهربانی ] نمی نگرد .

 

 

پروانه های آشتی

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق عربی أثر الاسلام‌ (معارف اسلامی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:25
جمشید راد
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات70
حجم فایل41 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

الحضاره‌ الاسلامیه‌ تغزو اوربا و توقظها

انتقلت‌ الحضاره‌ الاسلامیه‌ الی‌ أوربا، وأیقظتها من‌ سباتها، سواء فی‌ ذلك‌ الحضاره‌الفّریه‌ أو الحضاره‌ العمرانیه‌، و تم‌ نقل‌ هذه‌ الحضاره‌ بطریق‌ الطلاب‌ الأوربیین‌ الذین‌ التحقوابالجامعات‌ الاسلامیه‌ فی‌ قرطبه‌ و اشبیلیه‌ و مالقه‌ و غرناطه‌ ثم‌ عادوا الی‌ بلادهم‌ یحملون‌أفانین‌ من‌ العلم‌ و المعرفه‌ و الحكمه‌، أو عن‌ طریق‌ المحجنین‌ و هم‌ المسلمون‌ الذین‌ كانوابعیشون‌ فی‌ كنف‌ الممالك‌ المسیحیه‌ قبل‌ سقوط‌ غرناطه‌، أو عن‌ طریق‌ المستعربین‌ و هم‌المسیحیون‌ الذین‌ كانوا یعیشون‌ فی‌ كنف‌ الحكم‌ السلامی‌، و ظلوا هم‌ و أولادهم‌ مصابیح‌هدی‌ لأوربا بعد انتهاؤ ملك‌ المسلمین‌، و كذلك‌ عن‌ طریق‌ الموریسكیین‌ و هم‌ المسلمون‌الذین‌ أرغموا علی‌ ترك‌ الاسلام‌ أو علی‌ الأقل‌ التظاهر بذلك‌ بعد سقوط‌ غرناطه‌.

و سنذكر فیما یلی‌ نماذج‌ من‌ المعارف‌ التی‌ نقلت‌ من‌ الحضاره‌ الاسلامیه‌ لأوربا، وأغلب‌ ما نذكره‌ مقتبس‌ من‌ كتاب‌ «الفكر الاسلامی‌: منابعه‌ و آثاره‌» الذی‌ قمت‌ بترجمته‌ من‌الانجلیزیه‌ و به‌ تفصیل‌ كاف‌ عن‌ هدا الموضوع‌ فلیرجع‌ الیه‌ من‌ یشاء.

 

من‌ الفكر الاسلامی‌ للفكر الغربی‌ فی‌ الفلك‌:

هناك‌ مؤلفات‌ أربعه‌ لأبی‌ معشر، و كذلك‌ الجدول‌ الفلكی‌ الذی‌ صنعه‌ الخوارزمی‌، و قدترجمها كلها للغه‌ اللاتینیه‌ أدلارد الباثی‌ و یوحنا الاشبیلی‌ أما الجدول‌ الفلكی‌ الذی‌ صنعه‌البتانی‌، فقد ترجمه‌ الی‌ اللاتینیه‌، ثم‌ أعاد ترجمته‌ بعد ذلك‌ ألفنسو العاشر و ترجم‌ جراردالكرمونی‌ كتاب‌ الهیئعه‌ لابن‌ جابر و قد نشرت‌ هذه‌ الترجمه‌ سنه‌ 1534، و قد سجل‌ هذاالكتاب‌ تقدما واضحا و أدخل‌ تحسینات‌ كبیره‌ علی‌ أبحاث‌ بطلیموس‌، و قد ترجمت‌ الی‌اللاتینیه‌ أبحاث‌ أخری‌ كثیره‌ فی‌ الفلك‌ كتبها البحاثه‌ المسلمون‌ أمثال‌ أبی‌ بكر و القابسی‌ والبتانی‌ و الفرغانی‌ و غیرهم‌، و قد كان‌ لهذه‌ الأبحاث‌ أثر واضح‌ فی‌ تقدم‌ هدا العلم‌ بأوربا،فمن‌ المسلم‌ به‌ أن‌ الجداول‌ الفلكیه‌ التی‌ وضعها و أكملها العاشر لم‌ تكن‌ الاتجدیدا للفكرالاسلامی‌ فی‌ علم‌ الفلك‌ و مثل‌ ذلك‌ یقال‌ عن‌ جداول‌ التی‌ اتخذت‌ أساسا لها ما كتبه‌ المسلمون‌و بخاصه‌ ما كتبه‌ الزرقالی‌، و كذلك‌ مؤلفات‌ التی‌ كانت‌ فی‌ الحقیقه‌ اقتباسا من‌ جداول‌الزرقانی‌، و قد حلت‌ الجداول‌ الفلكیه‌ التی‌ صنعها المسلمون‌ محل‌ جداول‌ الیونان‌ و الهنود وأغنت‌ عنها، و قد شاع‌ استعمالها حتی‌ وصلت‌ الصین‌، و انتقع‌ بثقافه‌ الفلكیین‌ المسلمین‌ بدلیل‌أنه‌ أورد فی‌ كتابه‌ اقتباسات‌ من‌ الزرقانی‌ و البتانی‌. و بجانب‌ هذا نجد اللغات‌ الأوربیه‌تستعمل‌ بعض‌ الألفاظ‌ الفلكیه‌ العربیه‌ مثل‌ المأخوذه‌ من‌ السموت‌ و المأخوذه‌ من‌ كلمه‌ ناظرمما یؤكد تراثا اسلامیا ضخما تسرب‌ الی‌ أوربا المسیحیه‌.

من‌ الفكر الاسلامی‌ للفكر الغربی‌ فی‌ الریاضه‌:

و قد الی‌ معاهد المسلمین‌ بأسبانیا كثیر من‌ التلامیذ الذین‌ أصبحوا فیما بعد أساتذه‌ وقاده‌ فی‌ الدراسات‌ الریاضیه‌ و الطبیه‌، و من‌ بین‌ هؤلاءأدلارد الباثی‌ و مورلی‌ النور فلكی‌. وكان‌ هؤلاء یعودون‌ الی‌ بلادهم‌ لیعلموا أقوامهم‌ ما تلقوه‌ من‌ أساتذتهم‌ المسلمین‌، كما كانوایترجمون‌ أهم‌ ما كتبه‌ الباحثون‌ المسلمون‌، فقد ترجم‌ أدلارد سالف‌ الذكر كتاب‌ الخوارزمی‌عن‌ النظریه‌ الهندیه‌ فی‌ الحساب‌ و الاحصاء، و قد حملت‌ هذه‌ الترجمه‌ للغرب‌ - بجانب‌ هذه‌النظریه‌ - الأرقام‌ التی‌ سمیت‌ فی‌ الغرب‌ بالأرقام‌ العربیه‌، أما الأرقام‌ الغباریه‌ فقذ قلت‌ الی‌الغرب‌ بواسطه‌ جربرت‌ الذی‌ تلقی‌ ثقافته‌ فی‌ أسبانیا أیضا قبل‌ أن‌ یحتل‌ منصب‌ البابویه‌باسم‌ سلفوستر الثانی‌ (999-1003 م‌) و لم‌ تستعمل‌ هذه‌ الأرقام‌ فی‌ الغرب‌ قبل‌ منتصف‌القرن‌ الثالث‌ عشر، و كان‌ استعمالها علی‌ ید لونردوفیبانوسی‌، و قد تلقی‌ هذا دراسته‌ أیضاعلی‌ ید مدرس‌ مسلم‌، و مؤلفات‌ لونردو كانت‌ حجر الأساس‌ فی‌ الریاضه‌ عند الأوربیین‌، وقد حوت‌ هذه‌ المؤلفات‌ النسب‌ المثلثیه‌ السته‌ التی‌ وضعها الریاضیون‌ المسلمون‌، و مثل‌ هذایقال‌ عن‌ مؤلفات‌ التی‌ كان‌ واضحا أنها كررت‌ ما قدمه‌ العرب‌ من‌ دراساه‌ فی‌ الریاضه‌. أماالمؤلفات‌ الریاضیه‌ التی‌ كتبها أستاذ الریاضیات‌ فی‌ فینا فی‌ القرن‌ الخامس‌ عشر فقد اعتدمت‌أكثر الاعتماد علی‌ أبحاث‌ الزرقالی‌، ولجورج‌ هذا تلمیذ اسمه‌ أصبح‌ فیما بعد أستاذا فی‌ وله‌بحث‌ فی‌ الریاضیات‌ نشر أكثر من‌ مره‌ خلال‌ القرن‌ السادس‌ عشر، و یعتبر أول‌ بحث‌ كامل‌فی‌ حساب‌ المثلثات‌ كتبه‌ أوربی‌، و قد كان‌ هذا البحث‌ بكل‌ تأكید أقل‌ مستوی‌ من‌ الأبحاث‌ التی‌كتبها العرب‌.

 

من‌ الفكر الاسلامی‌ للفكر الغربی‌ فی‌ الموسیقی‌:

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تاکتیکهای جنگی پیامبر اسلام 9 ص (معارف اسلامی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:25
جمشید راد
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات9
حجم فایل40 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه:

از زمان آشکار شدن بعثت ،حضرت محمد با جدی تر ین مشكلات در جهت ترویج و تبلیغ دین اسلام مواجه شد در آن زمان طرفداران دین محمد و یا همان سپاه اسلام نسبت به سپاه دشمنان بسیار اندک بودند .با آمدن اسلام موقعیت اجتماعی و حکومتی بسیاری از مشرکین و همچنین حاکمان وقت با مشكل مواجه شد و آنها در صدد برآمدند تا با عناوین مختلف با محمد وارد جنگ شوند .اما چگونه محمد با سپاه اندک می توانست در برابر سپاه دشمنان که از هر نظر بر سپاه اسلام برتری داشت غلبه کند؟البته سپاه اسلام در بعضی از جنگها با اتکا به سلاح ایمان و انگیزه شهادت پیروز می شدند ولی این کافی نبود ،پیامبر اکرم با استفاده از تاکتیکهای جدید نظامی و با فرماندهی بسیار دقیق این برتری عددی و تجهیزاتی دشمن را خنثی می‌کردند

 

روش غافلگیری

پیامبر از هیچ جنگی غافلگیر نشد و تقریبا در اکثر جنگها از روش غافلگیری نهایت بهره را برد و برای اینکه طرح غافلگیری را که مفیدترین و کم ضررترین طرحها با کمترین کشته و مخارج است به نحو احسن به مرحله اجرا درآورد و همواره چند مورد زیر را مقدمتا انجام می داد.

الف-خودداری از افشای حمله

شاید جاسوسان دشمن و ستون پنجم در هیچ دستگاهی به ا ندازه دستگاه خلافت  رسول اکرم  بی بهره و محروم نبوده اند . حتی نزدیکترین و همراز و محبوبترین یاران پیامبر مطلع نبود که چه وقت و به کجا پیامبر حمله خواهد نمود.

طبری می گوید: چون پیامبر به غزا میرفت آشکار نمی گفت و جایی جز آنچه را که منظور داشت یاد میکرد .

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق تأسیس علم نحو (دین و مذهب)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:25
جمشید راد
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات141
حجم فایل132 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

آغاز علم نحو

تأسیس علم نحو توسط امام علی علیه السلام

زبان عربی مانند هر زبان دیگر قواعدی دارد كه آن را علم نحو می‌نامند علم نحو در حفظ لغت از آشفتگی و تحریف و نیز در معنای كلام اهمیت زیادی دارد تا آنجا كه گاهی با تبدیل كسره به فتحه معنای یك كلمه تغییر می‌كند كه در بعضی موارد مستلزم كفر است قواعد زبان عرب تا عصر خلافت امام علی علیه‌السلام كشف و تنظیم نشده بود و نوشتن كلام عربی بدون اعراب گذاری انجام می‌گرفت. قرآن كریم و سایر نوشته‌ها و نامه‌ها بدون اعراب بود مردم قانون اعراب گذاری را نمی‌دانستند اما كار آموختن قواعد زبان عرب برای ساكنین جزیره‌العرب كه با غیر عرب آمیزش نداشتند بطور طبیعی انجام می‌گرفت یعنی یك طفل عرب با آموختن سخن گفتن آن قواعد ساده را به آسانی می‌آموخت بخصوص آنكه فرهنگ عرب قبل از اسلام بسیار بسیط و حول یك زندگانی ساده دور می‌زد كه عبارت بود از آب، نان، گوشت، شتر صحرا، شمشیر، نسب، جنگ قبیله‌ای و مانند آن. پس از نزول قرآن كریم فرهنگ عرب به فرهنگ اسلام با ابعاد گوناگون آن صفات ربوبی و شناخت انبیاء و احوال قیامت و اخلاق و احكام تبدیل یافت و لغت عرب آن را فرا گرفت. لیكن پس از فتوحات مسلمانان و آمیزش آنان با افراد غیرعرب زبان مانند ایرانیان ساكن شهر كوفه كه ایشان را حمراء می‌خواندند و اهل سند و هند و در بصره كه ایشان را سبابجه و زط می‌نامیدند و اقباط در اسكندریه و هجرت مسلمان‌های عرب به كشورهای آفریقا و هند و سند و بلخ و بخارا لغت عرب آشفتگی پیدا نمود به طوری كه كودكان عرب به واسطه معاشرت با همسالان غیرعرب بجای اینكه زبان فصیح عرب را از قوم و قبیله عرب خود بیاموزند از كودكان و معاشرین غیرعرب می‌آموختند علاوه بر اینكه گاهی مادران این اطفال زنانی بودند كه در فتوحات از اقوام قبط و فوس و روم اسیر شده بودند و این كودكان سخن گفتن را از مادر غیرعرب یا كلفت و نوكر غیر عرب در خانه می‌آموختند در نتیجه این عومل چنان آشفتگی در زبان نسل جدید عرب پدید آمدكه نزدیك بود به تدریج لغت عرب مانند زبان بعضی ملل قدیم از بین برود تا آنجا كه جز معدودی متخصصین در هر عصر نتواند آن زبان را بفهماند و در نتیجه باعث می‌شد كه خواندن و فهمیدن قرآن و سنت پیامبر جز برای معدودی امكان نداشته باشد. این آشفتگی زبان عربی نیمه اول قرن اول هجری بود. ابوالاسود دئلی كه یكی از اصحاب و شاگردان حصرت علی بود داستان تأسیس علم نحو یا قانون اعراب گذاری در زبان عربی را چنین حكایت می‌كند؛ روزی بر حضرت امیر وارد شدم. دیدم آن حضرت در حال فكر و اندیشه است به من فرمود: در شهر شما كوفه قرآن را غلط می‌كنند. می‌خواهم كاری كنم تا لغت عرب از این آشفتگی بیرون آید گفتم یا امیرالمومنین اگر این كار را بكنید لغت عرب را زنده كرده‌اید بعد از چند روز خدمت آن حضرت رسیدم نوشته‌ای به من داد كه در آن زیربنای علم نحو را نوشته بود و از تقسیم كلمه به اسم و فعل و حرف و تعریف آنها شروع می‌شد. بعد حضرت به من فرمود: انح نحوه؛ به این نحو پیش برو. ابوالاسود می‌گوید: آن را گرفته و به منزل رفتم و یك دوره قواعد نحو را بر طبق راهنمایی و طرح حضرت نگاشتم و بعد آن را به حضرت نشان دادم و حضرت اشكالاتش را رفع كرد. مثلاً در مورد اسماء مشبهه بالفعل فرمود: چراكانّ را ننوشتی، گفتم: نمی‌دانستم از آنهاست. فرمودند: از جمله آنها است.[1]

آغاز بسط علم نحو در صدر اسلام[2]

علوم ادبی از دستور زبان عربی یعنی نحو آغاز می‌شود. مورخین اسلام اجماع و اتفان دارند كه مبتكر علم نحو امیرالمومنین علی علیه‌السلام است. علامه جلیل مرحوم سید حسن صدر در كتاب نفیس تأسیس الشیعه دلائل و شواهد غیرقابل انكار این مطلب را ذكر كرده است (تأسیس الشیعه لعلوم السلام صفحات 40-61)

علی علیه‌السلام به ابوالاسود دئلی كه مردی شیعی و فوق‌العاده با استعداد بوده است اصول نحو را آموخت و دستور دارد كه بر این اساس تأمل كند و بر آن بیفزاید، ابوالاسود طبق دستور عمل كرد و چیزهایی افزود و آنچه می‌دانست به عده‌ای و از جمله دو پسرش عطاءبن ابی‌الاسود و اباحرب بن ابی‌الاسود و یحی‌بن یعمر و میمون اقرن و یحی بن نمان و عنبه‌الفیل آموخت. گویند اصمعی عرب و ابوعبیده ایرانی دو ادیب معروف اسلامی، شاگردان عطاء پسر ابوالاسود بوده‌اند در طبقه بعد از این طبقه افراد دیگری از قبیل ابواسحاق و عیسی ثقفی و ابوعمروبن العلاء كه مردی شیعی و از قراء سبعه است و بسیار جلیل‌القدر است


[1] - علامه عسگری، نقش أئمه در احیاء دین، علامه عسگری ج 14 ص 159-200

[2] - خدمات متقابل ایران و اسلام ص 446 و 447

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق پیشینۀ حجاب (معارف اسلامی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:25
جمشید راد
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات119
حجم فایل98 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پیشینۀ حجاب

و چگونگی نفوذ آن در ایران

 

مبحث اول: مقام و حرمت دختران و زنان از دیدگاه اسلام و اقوام دیگر

شایسته است که قدر و منزلت دختران و زنان از منظر شارع مقدّس احراز گردد و انصاف نیست که قبل از مطالعه و تعمّق در احکام الهی و ارشادات قرآنی و نیز بررسی وضع گذشتۀ زن در اعتقادات پیشین مردم ماقبل (تا زمان) مبعث رسول اکرم(ص) مبادرت به نتیجه‌گیری نمود. قبل از ظهور اسلام، اعراب جاهلیت رسم زشتی داشتند که به موجب آن دختران خود را زنده‌ به گور می‌کردند، این رسم ناپسند ریشه در ننگ شمردن فرزند دختر داشت، اما بعد از طلوع خورشید اسلام در شبه جزیرۀ عربستان، قرآن این رسم را جاهلانه دانسته و آن را تقبیح 

در نقش‌های ایران باستان کمتر به صورت زن برخورد می‌کنیم، با این وجود در قوانین ساسانی زن دارای شخصیت حقوقی نبود (از اشیاء بود). در هند و دیگر جاهای آسیا، بسیاری از معبدها زنانی به نام زنان مقدّس داشتند که روسپی بودند می‌رقصیدند، نیازهای جنسی راهبان و افراد دیگر را ارضاء می‌کردند و پول می‌گرفتند و به راهبان می‌دادند، گاهی افراد محترم یکی از دختران خود را وقف معبد می‌کردند. چینی‌ها زن را مصدر ناپاکی و مصیبت می‌دانستند، در چین غالباً نوزادان دختر را کشته یا به صحرا می‌افکندند، خویشان برای تولّد دختر تسلیت می‌گفتند.[1]

در شریعت موسی دختر با بودن پسر ارث می‌برد و هر گاه ارث می‌برد نمی‌توانست با سبط دیگر ازدواج کند، درآخرین بند از وصایای دهگانه تورات زنان در ردیف چهارپایان و اموال منقول به حساب آمده‌اند، مادر اگر دختر به دنیا می‌آورد واجب بود دو بار غسل کند، از دعاهای یهودیان این است: «تبارک الله خالق و سلطان عالم که مرا زن نیافریدی.» در مجمع لاهوتی ماکون بحث بود که آیا زن جسمی بی‌روح است یا دارای روح می‌باشد؟ و در نهایت به این نتیجه رسیدند که زن دارای روح نمی‌باشد. در تعلیمات سن پول به زنان اجازه خواندن، نوشتن و آموختن داده نشده است. در اسپانیا فقط مریم قدّیسه را انسان می‌دانستند و سایر زنان را برزخی میان انسان و حیوان می‌دانستند. تا سال 1900 میلادی زن به‌ندرت دارای حقّی بود که مرد ناگزیر به ادای آن باشد. زنان آفریقا تا قرن نوزدهم هم‌چون بردگان و ابزار کشاورزی خرید و فروش می‌شدند. در تاهیتی زنان مجبور بودند بچه خوکان را از سینه خود شیر دهند، در آئین برهمنی و هند جامعه به چهار کامت (طبقه) تقسیم می‌شد و آن طبقه‌ای که به حساب نمی‌آمدند «باریا» خوانده می‌شدند و زنان در بسیاری از تکالیف مانند باریاها بودند. قانون مانو مقرر می‌دارد که زن باید در طول زندگی زیر قیمومیّت مرد باشد، اول پدر بعد همسر و سپس شوهر، باید مرد را ارباب و خدا خطاب کند، همدوش او راه نرود، باید کارها را انجام دهد و پس‌مانده غذای همسر و پسر را بخورد، زن از کسب دانش محروم بود.[2] عقاید تحقیرآمیزی بسیاری نسبت به زن وجود داشت از قبیل: «زن انسان کاملی نیست.»، «زن هرگز به بهشت راه نخواهد یافت» و نظایر آنها که نتیجه آن غرور مردان سطحی‌نگر و حقارت زنان جاهل به امر الهی بود.[3] و اینک به مقام زن در اسلام می‌پردازیم:

 


[1] - ر.ک به: قرآن و مقام زن، سید علی کمالی دزفولی، ج پنجم، انتشارات اسوه، 1378، از ص 12 الی18.

[2] - ر.ک به: همان، از ص 16 الی19.

[3] - ر.ک به: اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، استاد مرتضی مطهری، ج بیست و سوم، انتشارات صورا، تیر 1387، ص 12، پ دوم.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پیامهای قرآن 15 ص (معارف اسلامی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:24
جمشید راد
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات15
حجم فایل17 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

سوره الفاتحه

 صرفنظر از زمان وحی آیه ها،ملاحظه می شود که اولین سوره قرآن سوره الفاتحه می باشد. با کمی دقت ملاحظه می شود که  تمام  سوره های قرآن « جز سوره توبه» با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شنوند وهیچکام شماره ندارند جز آنکه در آغاز سوره الفاتحه آمده واولین  آیه قرآن میباشد . به عبارت دیگر اولین آیه آن سوره فاتحه می باشد.

 

این ویژگی انسان را به تفکر وامی دارد و راین سؤال مطرح می شود که دلیل این تمایز چیست؟ باتعمق در واژه های این سوره وترتیب توالی آنها مواردزیر  ویژگیهای  قابل استنتاج می باشد.

 

1  بسم الله الرحمن الرحیم آیه ایست که صفات رحیم و رحمان بودن پروردگار را مطرح می نماید. (1) آیا دلیل خاصی وجود دارد که از میان اسامی متعد خداوند که در  قرآن آمده است  رحیم و رحمان بودن پروردگار در صدر دیگر پیامهای  قرآن قرار دارد و زینت بخش دروازه ورودی قرآن شده است؟

2  از سوی دیگر می بینیم که در متن این سوره به این دو صفت بصورت یک آیه مستقل  اشاره می شود(آیه سوم سوره الفاتحه).

3 آیه های 1،2، 3، و4 بیانگر صفات خداوند می باشند و3 آیه آخرتقاضاهای یک مؤمن را برمی شمارد.

4 صفت رحیم بر صفت رحمان تقدم دارد. رحیم نشانه عشق خداوند به انسانهای مؤمن و رحمانیت نشانه محبت خدا به کلیه انسانهاست. تمایز عشق بر محبت تقدم و الویتی است که انسان مؤمن بر دیگر انسانها دارد. ولی در عین حال غیر مؤمنین اررحمانیت پروردگار برخوردارند. بنا براین اولین استنتاج اینستکه  :

قرآن در اولین آیه برتبعیض خط بطلان می کشد.

 

جدول زیرتوالی 4 آیه  اول سوره الفاتحه رانشان میدهد

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود مقاله پرواز بسوی پروردگار یكتا (معارف اسلامی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:24
جمشید راد
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات91
حجم فایل43 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

ای نام تو بهترین سرآغاز                 بی نام تو نامه كی كنم باز

از دعاهای امام سجاد علیه السلام در حمد و سپاس خدای تعالی، سپاس خدایی را كه اوّل است و پیش از او اوّلی نبوده و آخر است و پس از او آخری نباشد. خدایی كه دیده های بینندگان از دیدنش ناتوانند و اندیشه های وصف كنندگان از عهده وصفش بر نیایند رسول اكرم فرمودند مرا توانایی مدح و ثنای تو نیست، تو خود باید ثنا گوی ذات اقدس خویش باشی، و سپاس خدایی را كه با آفرینش آسمان ها و زمین و آنچه در آنهاست و فرستادن كتابها و پیغمبران و ائمه معصومین علهیم السلام خویشتن را وجود، علم، قدرت و حكمتش را بما شناساند.

و شكر و سپاس از نعمت های خود را به ما الهام نمود.

چنان سپاسی كه با آن زندگی كنیم، بین كسانی از خلقش كه او را سپاسگزارند، و با آن پیش افتیم بر هر كه به رضا و خشنودی پاداش او و عفو و گذشتش پیش افتاده سپاسی كه تاریكی های برزخ قبر را بر ما روشن سازد.

و سپاس خدای را كه به محمّد پیغمبرش صلی الله علیه و آله بر ما منّت نهاد منتّی كه امّتهای گذشته و مردم پیش از ما از آن بی بهره بودند. و سپاس خدای را كه ائمه معصومین علیهم السلام را راهنمایان ما گردانید تا به وسیله آنان به شهر علم رسیده خدا را بشناسیم.

 

احكام رساله امام خمینی رحمه الله علیه

حدیث سخنان گهربار مولای متقیان حضرت علی علیه السلام

دعا از صحیفه سجادیه

ضمناً از درگاه پروردگار یكتا برای استاد ارجمند جناب آقای اوزار كه احادیث را به ما تعلیم دادند خیز دنیا و آخرت را مسئلت می نمائیم.

تقدیم به پیشگاه چهارده معصوم پاك و مؤمنین و مومنان بالاخص پدرم- مادرم و همسرم

گردآورنده معصومه علی اصغر

بسم الله الرحمن الرحیم

ما لطف پروردگار جهان و خالق یكتا در روز جمعه اول ماه رجب تولد مولانا امام محمد باقر علیه السلام زبان روزه با وضو و غسل روز جمعه رو به قبله شروع نمودم احادیثی را به نیت با قیات الصالحات انشاء الله تعالی الأحقر معصومه علی‌اصغر بنام خداییكه هم رحتمی عام دارد و هم رحمتی خاص به نیكان.

ستایش مر خدا را كه مالك و مدّبر همه عوالم است تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می طلبیم.


مسئله

مسلمان باید به اصول دین یقین داشته باشد و در احكام دین یا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روی دلیل بدست آورد. یا از مجتهد تقلید كند یعنی به دستور او عمل نماید. یا از را احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید كه یقین كند تكلیف خود را انجام داده.

حدیث قال علی علیه السلام. من عرف نفسه فقد عرف ربه

خواهی كه خدای خویش را بشناسی            قبل از همه ذات خویشتن را بشناس

پس هر كس به خلقت خود توجه كند و خود را بشناسد خداوند متعال را شناخته و ایمان آورده است.

دعا پروردگارا ما را به راه راست هدایت بفرما راه كسانیكه به آنها نعمت دادی نه غضب شده ها و گمراهان آمین یا رب العالمین.

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسی میزان تحمل استرس بین دانشجویان مجرد و متاهل رشته روانشناسی (روانشناسی و روانپزشکی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:24
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلrar
تعداد صفحات81
حجم فایل72 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


بررسی میزان تحمل استرس بین دانشجویان مجرد و متاهل رشته روانشناسی

مقدمه :

افراد جامعه کنونی بیش از پیش نسبت به استرس و پیامدهای آن هوشیار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتی کودکان از آلودگی محیط زیست امکان وقوع یک جنگ هسته ای به پایان رسیدن منابع طبیعی وجوه اافزوده های غذایی و مواد سرطان زا و .... سخن می گویند و تمامی اسائل بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می دهند . زندگی عصر ما چنان است که در اغلب خانواده ها پدر و مادر هر دو باید کار کنند تا بتوانند هزینه ای روز افزون را تامین نمایند . طلاق افزایش یافته ، ازدواج مجدد هم امری نا ممکن نیست افزون رسانه های گروهی ، افراد به مشاهده ی صحنه های جنگ خشونت ، تخریب ، بی رحمی و مرگ و کشتار عادت داده اند (استوا ، 1998)

استرس یکی از مفاهیم مهم در مطالعه روانشناسی و بهداشت روانی به شمار می آید و به کفیات گوناگون در زندگی اطلاق می شود و به عنوان علل بسیاری از درد ها ، ناراحتی ها و بیماری ها و بیماری ها تلقی می شود . مردم عادی آن را پدیده ای رنج آور و ناخوشایند ، پزشکان مسئله را از دید واکنش های فیزولوژیک روانپزشکان بنا را بر فشارهای عصبی و به کار بردن

مکانسیم های سایکوفیزیولوژیک و بالاخره روانشناسان آن را تغییر رفتار و حالات هیجانی و بحرانی می دانند (اتکینسون ، ترجمه براهنی ،   


بیان مسئله :

استرس به سه مفهوم در نظر گرفته شده است (الهه میرزایی ، 1378 ) در یک رویکرد ، تمرکز بر محیط معطوف است و استرس به عنوان محرک توصیف شده است که شامل واقعه یا رشته ای از شرایط ویژه به عنوان مثال ، زمانی که فرد می گوید شغل من بسیار پر استرس است از همین دیدگاه به مفهوم استرس نگاه کرده است . وقایع و شرایطی تهدید کننده یا زیان بخش اند و در نتیجه احساس تنش ایجاد می کند ، استرس زا خوانده می شود .

رویکرد دوم استری را به عنوان پاسخ در نظر گرفته و تمرکز آن بر واکنش مردم به عوامل استرس زا ست . از این دیدگاه مردم به نقشی که احساس می کنند استرس می گویند ، مانند زمانی که فرد می گوید : به هنگام سخنرانی احساس استرس می کنم . پاسخ فرد شامل دو جزء مرتبط با هم است . جزء شناختی که شامل رفتار ، الگوی فکری و احساسات است . مانند زمانی که احساس می کنید عصبی هستید و جزء فیزیولوژیکی که برانگیختگی های جسمی را در بر می گیرد مانند زمانی که قلبتان تند تند می زند دهانتان خشک می شود و عرق می کند (الهه میرزایی ، 1378)

رویکرد سوم ، استرس را فرایندی می دانند که در عین آنکه در برگیرنده استرس زا ها و فرسایش هاست اما بعد مهم دیگری را نیز به آن می افزاید و آن رابطه ی میان فرد و محیط است ( به نقل از همان کتاب) این فرآیند شامل تعامل ها و تطابق های دایم مسان فرد و محیط است که هر یک بر دیگری اثر می گذارد و از دیگری اثر می پذیرد و بر اساس این نظریه ، استرس تنها یک محرک یا پاسخ نیست بلکه فرایندی است که فرد می تواند از طریق راهکارهای رفتاری ، شناختی و احساسی به گونه ای فعال از تاثیرات آن بکاهد .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق بهترین مدیر از دیدگاه برترین مدیر (معارف اسلامی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:24
جمشید راد
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات12
حجم فایل12 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه

كاملاً روشن است كه سرنوشت هر سازمان را مدیران آن سازمان تعیین می‌كنند. درهر سازمان، هر چند امكانات فراوان و كاركنان لایق و كاردانی وجودد داشته باشد، ولی بدون رهبری و مدیریت علاوه بر اینكه از استعدادها و سرمایه‌ها استفاده صحیح نمی‌شود. چه بسا امكانات و استعدادها تبدیل به نیروی مخرب سازمان می‌گردد.

یك مدیر كاردان می‌تواند سرمایه‌های اندك سازمان را افزایش دهد، استعدادهای خفته را بیدار سازد و همه افراد را در یك جهت مشخص هدایت نماید. 

 

روش گزینش مدیران: گزینش مدیران، مسئولان و سرپرستان از مشكل‌ترین و حساس‌ترین كارهای هر كارفرماست، كوچكترین اشتباه در گزینش مدیران، بزرگترین اشتباه در حق سازمان است كه حداقل نتیجه آن، از هم پاشیدگی تدریجی سازمان خواهدبود. لذا در‌مرحله گزینش‌افراد برای احراز پست‌ها، مسئولیت‌ها باید دقت ویژه‌ای داشته، افراد را به روشی صحیح انتخاب كنید.

 

اصول گزینش مدیر: الف) در امور كارگزاران ژرف بنگرید: برترین مدیر اولین قدم در گزینش را مطالعه و تحقیق كامل درباره منتخبین می‌داند. قبل از انتخاب افراد برای واگذاری مسئولیت‌ها، در مورد منتخبین خود تحقیق كامل نمایید، چرا كه وقتی پستی را واگذار می‌كنید، در واقع سرمایه‌ها و اختیارات آن شغل را نیز واگذار نمایید، پس خوب بیندیشید كه سرمایه‌ها و اختیارات را به چه كسی می‌سپارد. اگر در مرحله گزینش، زمان بیشتری را صرف تحقیق و مطالعه در مورد منتخبین خود بنمایید، در آینده هرگز وقت و زمانی را برای رفع گرفتاریهای ناشی از گزینش اشتباه صرف نخواهید كرد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بطن و تأویل قرآن 34 ص (معارف اسلامی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
10:23
جمشید راد
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات34
حجم فایل35 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بطن و تأویل قرآن*

اشاره

تأویل از مهم‌ترین موضوعاتی است كه در دانش‌های قرآنی از آن بحث می‌شود. آن‌چه پیش‌رو دارید، مشروح یكی از سلسله كرسی‌های نظریه‌‌پردازی با موضوع بطن قرآن است كه با حضور جمعی از فضلا و اندیشمندان برگزار شده است. نظریه‌پرداز محترم این نشست، كوشیده است تا گامی جدید دراین‌باره برداشته و طرحی نو دراندازد. میهمانان این نشست عبارتند از: دكتر محمدعلی رضایی اصفهانی- دبیر كرسی - آیت‌الله محمدهادی معرفت، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اكبر رشاد، حجت‌الاسلام علی‌اكبر بابایی، استاد سید‌رضا مودب، استاد قدسی، دكتر آصفی، حجت‌الاسلام حسین علوی‌مهر و استاد علی نصیری. لازم به ذكر است كه در این نشست آیت‌الله معرفت نظریه خویش را مطرح كردند و دیگر میهمانان به نقد آن پرداختند. 

رضایی:** پیش از شروع جلسه دكتر رضایی، از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه قرآن پژوهی، دفتر نهضت تولید‌علم و انجمن قرآن پژوهی كه در برپایی این كرسی نظریه‌پردازی زحمت كشیدند، تشكر كردند؛ همچنین ایشان از شبكه چهارم سیما، رادیو معارف، رادیو قرآن و روزنامه‌هایی كه نمایندگانشان در جلسه حاضر بودند، قدردانی به عمل آوردند.

ایشان موضوع جلسه را كه در زمینه نظریه‌پردازی است، برای حاضران بازگو كرده و به سبب روشن بودن اهمیت نظریه‌پردازی وتولید علم فقط اشاره می‌‌كنند كه این كرسی در نوع خود اولین كرسی در زمینه مباحث دینی در حوزه علمیه قم به شمار می‌رود. این گردهمایی با حضور آیت الله معرفت به‌عنوان نظریه‌پرداز جلسه تشكیل گردید كه پیش از سخنرانی ایشان دكتر رضایی در چند جمله به معرفی شخصیت استاد پرداختند.

حضرت آیت الله محمد هادی معرفت در سال 1309 شمسی در كربلا متولد شدند.

 


*. تاریخ برگزاری كرسی 6/12/83.

**. عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به dicfiles است. || طراح قالب bestblog.ir