تحقیق خصوصیات روانی تحت تأثیر عوامل ژنتیک (روانشناسی و روانپزشکی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:12
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات9
حجم فایل6 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بسیاری از خصوصیات روانی تحت تأثیر عوامل ژنتیک قرار دارند.

 

از نظر گروهی از روانشناسان‌، انسان موجودی است که برای شناخت او باید به ابعاد زیستی- روانی- اجتماعی (Bio-Psycho-Social) او توجه نمود. ساختار ژنتیکی انسان که از والدین و دیگر پیشینیان وی به او به ارث می‌رسد، حتی پیش از تولد وی بسیاری از خصوصیات و صفات او را تعیین می‌کند. علاوه بر صفات و خصوصیات جسمی و بدنی چون رنگ پوست‌، رنگ چشم‌، قد و ... که توسط عوامل ژنتیک تعیین می‌شوند، بسیاری از خصوصیات روانی چون هوش و خصال رفتاری نیز تحت تأثیر عوامل ژنتیک قرار دارند که کمی جلوتر به این مطلب هم خواهیم پرداخت‌.

 

در مورد تأثیر عوامل ژنتیک بر روی هوش‌، تحقیقات بسیاری انجام شده است و روانشناسان در این مورد به یافته‌های جالبی دست یافته‌اند. فعل و انفعالات بیوشیمیایی و هورمونی که‌ توسط ژنها کنترل می‌شوند، منشأ بسیاری از اختلالات رفتاری در انسان هستند. لذا از شخصی که ساختار ژنتیکی او بالقوه به‌گونه‌ای است که امکانِ اختلالِ ترشحِ هورمونِ غدۀ تیروئید در وی وجود دارد، می‌توان انتظار داشت که در صورت اختلال ترشح این هورمون‌، دچار بعضی مشکلات رفتاری و روانی شود.

 

روانشناسان مسئله انتقال توارثی بیماریهای روانی را در خانواده‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند. برای مثال مطالعاتی در زمینه درصد بالای شیوع بیماری شیزوفرنی در بعضی خانواده‌ها انجام شده است و نتایج جالبی بدست آمده است‌. در مورد درصد بالای شیوع اشکال خاصی از افسردگی‌ها نیز تحقیقاتی انجام شده است و نتایج جالبی بدست آمده است‌. البته برخی معتقدند که چون فرزندان این خانواده‌ها، در محیط خانوادگی‌ای رشد می‌کنند که والدین بیمار آن محیط را شکل داده‌اند، لذا عامل محیطی می‌تواند عامل اصلی باشد. اما مطالعه بر روی دوقلوهای تک تخمکی در مواردی که یکی از آنان جدا از محیط خانواده‌ای که در آن والدین شیزوفرنیک مشاهده شده‌اند رشد یافته‌اند، درصد بالایی از میزان شیوع شیزوفرنی را در میان آنها نشان می‌دهد. البته متخصصین بر این باورند که این امر به معنای انتقال مستقیم بیماری از والدین به کودک نیست بلکه کودک واجد زمینه‌هایی است که بالقوه امکان ابتلای او را به بیماری بوجود می‌آورند و اگر چنین شخصی در شرایط خاصی قرار گیرد

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پیشینه و مبانی نظری اشتیاق شغلی (علوم انسانی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:11
جمشید راد
دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات52
حجم فایل52 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پیشینه و مبانی نظری اشتیاق شغلی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

علاقه به اشتیاق شغلی در دل تحقیقات در خصوص فرسودگی شغلی رشد کرد (مسلش، شوفلی ولیتر 2001). در مطالعه فرسودگی محققان کم کم به قطب مخالف و مثبت آن یعنی اشتیاق شغلی علاقمند شدند. بعد از یک ربع قرن مطالعه در مورد فرسودگی این سوال منطقی مطرح شد که درباره روی دیگر سکه چه می دانیم و مخصوصاً آیا می توان کارمندانی را یافت که با قدرت زیاد کار می کنند و در عمیقاً با کارشان درگیر و درآن غرقند؟ و اگر این چنین است چه چیزی آنها را به این سمت می راند. آیا عواملی شبیه (البته عکس) آنچه فرسودگی کارمندان می شود، وجود دارد؟ اشتیاق چه تاثیراتی دارد؟ چگونه می توان آن را افزایش داد؟ و در آخر چه فرایندهای روانی با این مفهوم مرتبطند؟ محققان با داشتن سوالاتی از این دست در آخر قرن شروع به بررسی منظم تر قطب مقابل فرسودگی نمودند. و این مقارن شد با ظهور آن چیزی که جنبش روانشناسی مثبت نگر تاکید می کردند. سازمان های امروزی خواهان آن هستند که کارمندانشان با انگیزه، خلاق، مسئول و درگیر با کارشان باشند و بجای انجام دادن کار شخصی شان (وظیفه شان) از کارمندان انتظار می رود که چند قدم جلوتر باشند (شوفلی وباکر، 2003).

مسلماً کسانی که دچار فرسودگی هستند توانایی چنین کاری ندارند اما کسانی که دچار این فرسودگی نیستند، امکان دارد خیلی بیشتر هم کار کنند. رویکر د سنتی منفی در اینجا راه به جایی نمی برد و نیاز به یک رویکرد جدید و مثبت می باشد. در این باره اشتیاق شغلی نه تنها یک نقش حیاتی برای فهم رفتارهای سازمانی مثبت بازی  می کند بلکه همچنین برای هدایت مدیریت منابع انسان و سیاست های بهداشتی حرفه ای در سازمان ها نیز نقش مهم دارد (سالانوا و شوفلی، 2007).

اشتیاق که معمولاً در مفاهیم ازدواج نمادین شده است با مشارکت فعال و سرمایه گذاری کلیت فرد در عملکرد نقش مرتبط می شود. در بافت محیط کار، اشتیاق معنای ویژه تری دارد. این سازمان ها این تعاملات خود را در قرارداد استخدام نمایان می سازند که در آن کارکنان به ارائه خدمات خود برای کارفرما پرداخته، خود را به شغلشان متعهد می سازند و تعهدات مربوط به استخدام خود را متقبل می شوند.

کارکنان با پذیرش و استقبال از نقش هایشان در سازمان به صرف انرژی در نقش ها می پردازندو به نوبه خود بیش از پیش جذب نقش هایی که اجرا می کنند شده و در آنها غرق می شوند (ریچ، 2006).

نظریه های اشتیاق شغلی

2-2-1-1- نظریه كان 

گافمن (1961، 1953) از اولین کسانی بوده است از اصطلاح پذیرش برای تشریح سرمایه گذاری انرژی و خود در نقش استفاده کرده است. پذیرش شغلی دربردارنده یک دلبستگی ابراز شده یا پذیرفته شده نسبت بهنقش و اشتیاق خودجوش یا فعال در فعالیت نقش می باشد یعنی یک سرمایه گذاری توجه و تلاش قابل مشاهده می باشد (گافمن، 1961).

کان (1990) با استفاده از دیدگاه گافمن در مورد پذیرش شغلی به ارائه چارچوب نظری برای فهم زمان و چرایی درجات مختلف سرمایه گذاری افراد در عملکرد نقش کاریشان پرداخته است. کان از طریق بازنگری های قوم نگاری به تحقیق در مورد اشتیاق و عدم اشتیاق در بین دو گروه کارمندان پرداخته است: مشاوران یک اردوگاه تابستانی در کارائی و اعضای شرکت معماری.

کان به بررسی وضعیت هایی پرداخته است که در آنها کارکنان به صورت فردی یعنی شکل ابراز شده و با به کارگیری خود فردیشان اشتیاق شغلی نشان می دادند و نیز وضعیت های کاری که افراد و عدم اشتیاق نشان داده و خود فردیشان را کنار کشیده و از آن دفاع می کرده اند. با توجه با اینکه کان به ارائه یک تعریف از اشتیاق پرداخته است. که شامل مفهوم زیر است: ابراز و عملی شدن همزمان خود مرجع فرد در تکالیف که موجب بهبود پیوند فرد با کار و همکاران، حضور فردی (فیزیکی، شناختی و عاطفی) و فعالیت ها به صورت فعال می گردد (کان، 1990). از نظر کان اشتیاق افراد در نقش شان با میزان سرمایه گذاری آنها در این سه بعد نمایانگر می شود. آنچه در این تعریف به طور ضمنی گنجانده شده است. این مطلب است که اشتیاق افراد در میزان سرمایه گذاری انرژی های فردیشان در نقش هایشان جلوه گر می شود که بسته به عوامل بافتی یا اقتضائات شغلی می تواند متفاوت باشد.

کان برای روشن تر شدن این مفهوم به شرح یک مربی شیرجه پرداخته است كه هر سه بعد از  اشتیاق را در آموزش به کار می گیرد. این مربی به لحاظ فیزیکی با وارسی لوازم و ... از لحاظ شناختی با آگاهی و توجه نسبت به شناگران، و به لحاظ هیجانی با نشان دادن علاقه و همدلی نسبت به شناگران جوان که هیجان زده و هراسان هستند، به کار خود اشتیاق نشان می دهد.

برعکس عدم اشتیاق فردی به معنای منفک ساختن خود از نقش و به نمایش گذاشتن فقدان درگیری فیزیکی، گوش به زنگی شناختی و سرمایه گذاری هیجانی مشخص می شود (کان، 1990). این رفتارها زیربنای آن چیزی را تشکیل می دهد که محققان آن رفتار را خودکار یا روبات گونه (هاچ شیلد، 1983)، فرسودگی شغلی (مسلش، 1982) رفتار بی احساس و منفعل (گافمن، 1959، 1961) یا عدم کوشش (هاکمن و الدهام، 1980) نامیده اند (به نقل از ریچ، 2006).

 


 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

خشونت علیه کودکان با تاکید بر خشونت درون خانواده! (روانشناسی و روانپزشکی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:11
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل12 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

با سلام و تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس! موضوع بحث من، خشونت علیه کودکان با تمرکز بر خشونت در درون خانواده است. علت انتخاب این موضوع، نخست اهمیت و تاثیر خشونت و بدرفتارى بر روند رشد و تکوین شخصیت کودک است؛ چرا که شخصیت و منش فرد، خود محصول عوامل محیطى، تربیتى، فرهنگى، و عامل غریزى و شرایط اجتماعى و نیز پایگاه طبقاتى خانواده است. دیگر آن که، بیش‌ترین خشونت علیه کودکان امروز، که مدیران فرداى جامعه‌اند، دست کم خارج از مناطق فعال جنگى، در محیط خانه و توسط افراد نزدیک به کودک به وقوع مى‌پیوندد. پژوهش‌هاى متعددى در جوامع مختلف، گواه این مطلب است. با این همه هنوز تلاش در جهت مستند کردن گستردگى و تببین خشونت علیه کودکان در مراحل ابتدایى است و پیشرفت ناموزنى در جوامع مختلف دارد. این خود نشان گر جایگاه و موقعیت بحرانى و نازل کودکان در نظام سیاسى حقوقى و اولویت‌هاى برنامه ریزى در سطح کلان جوامع مختلف - به ویژه جوامع در حال رشد - است. چنان که موسسه تحقیقات بین المللى «جرم و عدالت»، وابسته به سازمان ملل متحد، طى یک بررسى بین المللى در زمینه ادبیات و کتاب شناسى خشونت که در شهر رم انجام گرفته است، اعلام داشته نزدیک به ٩٠ درصد از ١٥٠٠ عنوان ثبت شده در سال‌هاى ١٩٨٥ تا ١٩٩٢ متعلق به کانادا، استرالیا، انگلیس و آمریکا است (سهم آمریکا ٧٥ درصد است). و نیز پژوهش‌هاى انجام یافته در زمینه خشونت علیه کودکان، علاوه بر آن که جامع و فراگیر نیست، به دلیل تمرکز بر اطلاعات ناشى از مصاحبه با سرپرستان کودک که بسیارى از مواقع دست به پنهان کارى مى‌زنند، دچار ضعف و کاستى است و نمى‌تواند تصویرى از شدت و گستردگى این معضل پنهان در خانواده ارائه دهد. از این رو، همواره آمارهاى واقعى کودکان قربانى خشونت از آمارهاى رسمى و دولتى بیش‌تر است. هم چنین، ادامه تحقیقات و نیز روش بررسى و پژوهش جهت تعیین ریشه هاى بسیارى از آسیب‌ها در گستره تمامیت نظام اجتماعى، از جمله خشونت علیه زنان و کودکان، بنا به دلایل مختلف از قبیل وابستگى‌هاى مادى، فرهنگى، ایدئولوژیکى، پژوهش گران میسر نیست. دیگر آن که پژوهش گران قادر به تغییر و دگرگونى واقعیت‌هاى کهنه و سخت جان به وضعیت نو نمى‌باشند. هر چند گام نخست براى شناخت هر پدیده، پژوهش عینى و علمى آن است. به هر رو، با تغییر نگرش اجتماعى نسبت به کودک به عنوان فردى داراى هویت و حقوق مستقل که در پى تغییر ساخت و کارکرد خانواده به دنبال تغییر و تحولات تکاملى جامعه به وجود آمد، مشکلات کودکان مورد توجه بسیارى از پژوهش گران و کارشناسان علوم اجتماعى و تربیتى و روان شناسان قرار گرفت. و دوره کودکى یکى از حساس‌ترین و اصلى‌ترین دوران رشد و تکوین شخصیت انسانى به شمار آمد. از این رو، خانواده به عنوان اولین و مهم‌ترین محیط اجتماعى تاثیر گذار بر روند تربیتى و اجتماعى کردن کودک مورد توجه خاص قرار گرفت. این گونه بود که خشونت علیه کودکان در محیط خانواده، به عنوان یکى از معضلات حاد و پنهان در دهه هاى اخیر، مرکز توجه بسیارى از دست اندرکاران امور کودکان و پژوهش گران قرار گرفته است.

تاریخچه

مقاله «سندروم کودک کتک خورده»، از هنرى کوپ در سال ١٩٦٢، نقطه آغاز توجه بر خشونت علیه کودکان بود. پس از گذشت شش سال از انتشار این مقاله، قانونى مبنى بر الزام گزارش موارد آسیب رسانى به کودکان توسط پزشکان در ٥٠ ایالت تصویب شد. تحقیقات و پژوهش‌هاى بعدى بیان گر دو نکته بسیار مهم و اساسى بود.

نخست آن که: على رغم تفاوت در اشکال بروز خشونت و نیز میزان گستردگى آن در خانواده هاى مختلف و جوامع گوناگون، خشونت علیه کودکان معضلى عمومى - جهانى است. در سال ١٩٨٥، طى یک بررسى بر روى ٢٢٣ خانواده در آمریکا، نشان داده شد که ٨٩ درصد از والدین، فرزندان ٣ ساله خود را تنبیه بدنى کرده‌اند. بر اساس یک تحقیق دولتى در انگلستان به سال ١٩٩٥، از هر ٦ کودک یک نفر مورد تنبیه شدید بدنى قرار گرفته است. در سال ١٩٩٤، سه میلیون سوء رفتار با کودکان به آژانس خدمات اجتماعى در آمریکا گزارش شده که یک میلیون آن به اثبات رسیده است. سالانه ٢ تا ٤ هزار مورد سوء استفاده جنسى نیز گزارش گردیده است. بر اساس گزارش «کمیسیون کودکان و خشونت بنیاد گولینکمان» در لندن، به سال ١٩٩٥، سالانه از هر هزار کودک ٧٧٠ نفر مورد تنبیه بدنى، ٥٨٠ مورد زورگویى در مدرسه، و ٣٣٠ نفر مورد تهاجم بیرون از خانه، واقع شده‌اند.

در سال ١٩٩٣ طى یک بررسى در منطقه اونتاریو کانادا، ٦٨٣/٤٦ مورد بدرفتارى با کودکان گزارش شده است. یعنى ٢١ کودک در هر هزار نفر. هم چنین پژوهش ها نشان مى‌دهند که بر خلاف پیشرفت‌هاى علمى و تکنولوژیکى که مى‌باید در جهت بهینه کردن زندگى - به ویژه در راستاى اقدامات حمایتى و محافظتى اقشار آسیب پذیر از جمله زنان و کودکان - به کار گرفته شود، روند خشونت علیه کودکان رو به افزایش است. در سال ١٩٩٤ در آفریقاى جنوبى، ٩١١/٢٢ مورد خشونت علیه کودک گزارش شده که نسبت به سال ١٩٩٣، ٣٦ درصد افزایش داشته است. تجاوز به کودکان نیز در همین سال، ٧/٦٢ درصد افزایش یافته است. طبق گزارش لودویک و کورنبرگ به سال ١٩٩٢، میزان آزار کودکان در آمریکا از سال ١٩٦٧ لغایت ١٩٨٣ هر ساله افزایش داشته است. در طول این مدت، ٥٠ هزار کودک به دست والدین خود به قتل رسیده و بیش از ٢٥ میلیون کودک مورد آزار و بى توجهى قرار گرفته‌اند. و این در حالى است که همواره آمار واقعى چندین برابر آمار رسمى و دولتى است. چنان که یک بررسى عمیق ملى در ایالات متحده در سال ١٩٩٤ بر روى نمونه وسیعى از کودکان ١٠ تا ١٦ ساله که از طریق تلفن انجام شده نشان داد که نرخ تجاوز به عنف، پنج برابر آمار رسمى است. اگر چه فاکتورهایى از قبیل ارتقاى آگاهى مردم و نیز احساس مسئولیت نسبت به گزارش خشونت علیه کودکان، بهبود کیفى روش‌هاى ثبت و تعیین استانداردهایى جهت آسیب دیدگى اجتماعى، در افزایش آمار تاثیر داشته است.

نکته دوم آن که: بر خلاف نگرش و باور عمومى مبنى بر ایمن بودن، سالم بودن، و صمیمى بودن محیط خانواده به عنوان محلى جهت آموزش و حمایت از اعضاى خود، بیش‌ترین خشونت و آسیب به زنان و کودکان در محیط خانواده اعمال مى‌شود. پژوهش گران در دهه ٦٠ و ٧٠ میلادى، با تمرکز بر مناسبات واقعى درون خانواده و تاکید بر چگونگى اعمال خشونت در آن به نتایجى حیرت برانگیز دست یافتند. و آن این که، خشونت علیه کودکان مختص خانواده هاى بحرانى، نابسامان و از هم گسیخته نبوده و به طبقه اجتماعى خاصى نیز تعلق ندارد.

در پى این پژوهش‌ها و به ویژه به دنبال جنبش‌هاى اجتماعى زنان و کودکان بود که تفکیک حوزه خصوصى از حوزه عمومى و ممنوعیت دخالت دولت و جامعه در امور خانواده به چالش کشیده شد؛ چرا که احتمال انواع آسیب رسانى، از جمله قتل، آزار و تجاوز جنسى، ربودن، تحمیل اعتقادات و باورهاى ارتجاعى و عادات و سنت‌هاى تحقیرآمیز، و خشونت دهنى توسط اعضاى خانواده بیش از افراد بیگانه به زنان و کودکان اعمال مى‌شود. اگر چه بسیارى از پژوهش‌هاى تاریخى نشان داده است که خانواده را نمى‌توان به عنوان یک نهاد طبیعى، بلکه مى‌باید در جایگاه تاریخى خود مورد بررسى قرار داد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق درباره خجالت و كمرویی در كودكان (روانشناسی و روانپزشکی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:11
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات9
حجم فایل10 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

خجالت و كمرویی در كودكان

یكى از مشكلاتى كه اغلب كودكان و نوجوانان تجربه اى از آن در ذهن دارند، احساس خجالت و كمرویى است. كمرویى به مفهوم احساس ناراحتى كردن از بودن در جمع است. كودك خجالتى در موقعیت هاى ناآشنا و هنگام تعامل و گفت وگو با دیگران عصبى و مضطرب مى شود. یك كودك خجالتى، زمانى كه تصور كند مورد توجه اطرافیانش قرار گرفته است، بى  نهایت ناراحت و پریشان مى شود. یك كودك خجالتى ترجیح مى دهد شاهد بازى كودكان دیگر باشد، ولى خود به بازى آنها نپیوندد. بیشتر كودكان در شرایط مختلف قدرى احساس خجالت و كمرویى مى كنند، اما كودكانى كه این مشكل را به صورت حاد دارند، در تمام اوقات زندگى شان احساس خجالت و شرمسارى مى كنند. این احساس نه تنها مى تواند بر رشد اجتماعى كودك تاثیرى منفى به جا گذارد، بلكه مى تواند موجب كاهش عملكرد تحصیلى و افت آموزش و یادگیرى او شود. احساس خجالت و كمرویى احساسى دوسویه است؛ احساسى است مركب از هیجان هایى مثل ترس و علاقه، تنش و رضایت، میل و اضطراب. احساس خجالت موجب تند شدن ضربان قلب و بالارفتن فشار خون مى شود. با یك مشاهده ساده مى توان آثار خجالت و كمرویى را در چهره كودك تشخیص داد. كودكان خجالتى روى شان را از دیگران بر مى گردانند، به پایین نگاه مى كنند و حركات و سخنان شان بسیار احتیاط آمیز است. صداى آنها حین گفت وگو خیلى آهسته، لرزان و مردد است. همچنین كودكان خردسال ممكن است انگشت دست شان را بمكند، حركات محجوبانه از خود نشان دهند، 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

چه کسی پنیر مرا جابجا کرد (روانشناسی و روانپزشکی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:10
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات73
حجم فایل876 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

چه کسی پنیر مرا جابجا کرد

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پیشینه و مبانی نظری استعداد خستگی شغلی (علوم انسانی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:10
جمشید راد
دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات39
حجم فایل43 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پیشینه و مبانی نظری استعداد خستگی شغلی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

از زمان‌های دور (دوره­ی کلاسیک) در مورد خستگی مطالبی به جا مانده است که شرح مفصل آن به قرن چهارم میلادی برمی­گردد (هیلی، 1984). امّا، تا اواسط قرن هجدهم میلادی تعریفی از واژه‌ی خستگی در زبان انگلیسی وجود نداشت و ریشه­ی آن هم مشخصاً معلوم نبود (هیلی، 1984؛کوهن،1976). محققان می‌گویند ریشه‌ی لغت خستگی بسته به اینکه معنای اصلی آن به جنبه‌های جسمی یا روحی اشاره کند، متفاوت است. در میان معادل‌های واژه­ی خستگی جسمی می‌توان به لغات "دلگیر کننده، "کسالت آورنده، "محزون" اشاره کرد، در حالی که معادلهای روحی آن شامل واژه‌های"ملال آور"،  "یکنواخت" و واژه‌ی فرانسوی (Ennui)  است (هیلی، 1984؛ کوهن، 1976؛ اوکانر، 1967).

در سایر زبانها معانی دیگری از خستگی که ناشی از نحوه‌ی کاربرد این اصطلاح است را می‌توان پیدا کرد. برای مثال در زبان آلمانی، لغت"Lany Wiele"که حاکی از "گذر کند زمان" است معنی خستگی را می‌دهد. در زبان عبری، لغت "Lashemn"به معنای "آرزوی چیزی را کردن" و همچنین" اندوه ناشی از بیکاری" معادل واژه‌ی خستگی است. معنی اصلی واژه­ی خستگی در زبان اسلاوی" Kuka"است که به معنای "تکرار و یکنواختی" است (واف، 1979). نهایتاً ساندبرگ و استات (1992) معادل‌های دیگر واژه‌ی خستگی (خسته کننده) را از زبان‌های ژاپنی، چینی (ماندارین) وكره‌ای که تأکید بر مفاهیم "جالب نبودن"و یا "بیکار بودن" است راگزارش کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ریشه‌ی لغت خستگی می‌توان به نوشته‌های آسمان (1979) و واف (1979) مراجعه کرد. کاربردهای ادبی واژه‌ی خستگی را همچنین در آثار هیلی(1984)، کلاپ (1986)، کوهن (1976)، اسپکز (1995) می‌توان یافت.

شکایات مربوط به خستگی ناشی از کار بسیار فراگیر هستند (فارن ورث،1998؛ فیشر،1987؛ گارسون،1975؛گست، ویلیامز، و دیو،1978؛ کوم‌هاوسر،1965؛رابین،1976؛ اسمیت،1955؛ ترکل، 1974؛ ویات،فراسر، و استاک،1929)، و تجربه­ی عمومی خستگی در میان فرهنگهای

 مختلف مکرراً گزارش شده است (ساندبرگ، لاتکین، فارمر و سائود،1991؛ ساندبرگ و استات،1992؛ ودانوویچ و وات،199). برای مثال، گست و همکارانش (1978) سه نمونه از کارگران انگلیسی را به عنوان معرف همه­ی سطوح سازمانی مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که قضاوت بیش از نیمی (56 درصد) از آنها این است که شغلشان به طور کلی خسته کننده است، در حالیکه 79 تا 87 درصد آنها می‌گفتند برخی از مواقع احساس خستگی می‌كنند. محققان نظامی خستگی شغلی را به عنوان یک مشکل رایج سربازان در پادگان‌های نظامی در زمان صلح تصدیق می‌كنند (هریس و سگال[30]،1985).

 


2l

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

چگونگی ادراک در سنین مختلف (جزوه)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:10
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات56
حجم فایل34 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست

مقدمه  : چگونگی ادراک در سنین مختلف از نظر رشد جسمی و ذهنی

  1.        ادراک کودک شیر خوار

مرحله بازتابها

مرحله سازمان یافتن ادراک های حسی و عادات

مرحله رفتار های هوشمندانه حسی و حرکتی

  1. ادراک کودک خردسال

رفتار های عملی هوشمندانه

مرحله حسی و حرکتی از تولد تا دو سالگی

رفتار های تفکری

  1. ادراک کودک 7تا 12 سال
  2. مرحله عملیات محصوص 7 تا 12 سالگی
  3. ادراک نوجوان و بزرگسال
  4. ادراک سالمند

 

 

مقدمه

نخستین تجربه ها و یادگیریهایآدمی از طریق گیرنده های حسی مختلف با نام(احساس)شروع میشود. بدین معنا که نوزاد آدمی با دنیای پیرامون خود توسط حواس خویش مرتبط میگردد. وپس از اینکه یادگیری ها وتجارب حسی او تکامل لازم را پیدا کرد.و بعبارتی حواس در برخورد با محرکهای مختلف توان کافی یافت ،مرحله دوم رشد ذهنی  یعنی معنی بخشی به امور و محرکهای حس شده فرا میرسد.این معنا بخشی به امور یا محرکات حس شده را  ((ادراک))مینامند.  سپس ،هنگامی که انسان در زمینه درک امور و معنا بخشی به آنها به حد کافی توانمند گردید،او قادر خواهد بود در غیبت امور حس شده و معنا پیدا کرده،از آنها صورت ذهنی بسازد   که اصطلاحا به آن ((حافظه )) ((به خاطر اوردن)) یا ((تصور)) میگویند .بعد از تمرین کافی دراین مرحله فرد میتواند به (مفهوم سازی )از امور در ذهن خویش بپردازد.تفاوت مفهوم سازی با تصور امور در آنست که در مرحله تصور یا حافظه ،فرد،امر حس شده و معنا پیدا کرده خاصی را به ذهن می آورد،مثلا (کودک فدرخت بزرگ موجود در خانه عموی خود را به خاطر میآ ورد و وصف میکند).اما در مفهوم سازی کودک قادر است مفهوم درخت را به صورت عام آن در نظر گیرد.آخرین مرحله از رشد ذهنی که توانمندی فرد را در حل،تعبیر وتفسیر،تجزیه و تحلیل و نقد و ارزشیابی امور سبب میگردد،((شناخت یا دانایی))نامیده میشود.این مراحل بر یکدیگر اثر تعاملی دارد.دردنباله این بحث ،در این تحقیق به لحاظ موضوع آن

یعنی((روانشناسی احساس و ادراک))عمدهادراک و چگونگی کیفییت آن با توجه به رشد جسمی –ذهنی،بنظر خواهد رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                      چگونگی ادراک در سنین مختلف از نظر رشد جسمی ذهنی

به علت دگرگونیها و تغیراتی که در فرایند تکاملی رشد در مراحل مختلف پیش میآید ،نوع و چگونگی کیفیت احساس و ادراک نیز متفا وت میگردد.بنابر این در هر لحظه از زمان ،محرک ویژه ای،احساس و محرکی را در فرد بر می انگیزدکه تابع مجموعه ای از رشد جسمی ،ذهنی و نیز عاطفی اوست ، بعبارتی دیگر اگر کودکی در مراحل مختلف از رشد جسمی و ذهنی خویش شیی واحدی را ببیند و یا صدای مشخصی را بشنود ،احساسات وادراکات اودر هر ، زمان متفاوت خواهد بود.در این تحقیق ،صرفا چگونگی احساس و ادراک در سنین مختلف افراد و به لحاظ رشد جسمیو ذهنی آنان مورد نظر است .بنابر این برای مطالعه بهتر ،ادراک افراد از نظر سن به طبقات زیر تقسیم میگردد،و چگونگی کیفیت آن در هر طبقه مورد بررسی قرار میگیرد    .

 

1-ادراک کودک شیر خوار (تولدتا2سالگی)   

2-ادراک کودک خردسال (2تا7سالگی)       

3-ادراک کودک 7تا12سالگی                            

4-ادراک نوجوان و بزرگسال                               

5-ادراک سالمند                                                         

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پیشینه و مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر (علوم انسانی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:09
جمشید راد
دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات37
حجم فایل94 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پیشینه و مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مدیریت کیفیت فراگیر به طور وسیعی به عنوان  یک فلسفه مدیریتی تشخیص داده شده و به عنوان شعار کلیدی سازمان ها برای کسب مزیت رقابتی در بازارها در نظر گرفته می شود(Wang et al, 2012). مدیریت كیفیت فراگیر همه بخش ها و زیر مجموعه های سازمان را در بر می گیرد.در این رویكرد مدیریت عالی ، راهبرد و عملیات مربوط به برآورده كردن نیازهای مشتری را سازماندهی می كند و همكاری نزدیك بین كاركنان را توسعه می دهد.(Gupta&Prabhat,2009)سازمان های با رویكرد مدیریت كیفیت فراگیر به مدیریت نظام مندداده ها و بعد فرایندها و شیوه ای برای حذف موانع از سر راه بهبود مستمر اهمیت ویژه می دهند.(Feigenbaum,2007)مدیریت كیفیت فراگیر یك روش زندگی برای بهبود مستمر عملكرد در هرسطح و فعالیت با ایجاد شرایط مناسب بهبود براساس كارگروهی،اعتماد و احترام متقابل را ارایه می دهد و در تحقیقات مدیریت كیفیت فراگیر یك چرخه تكراری و فعالیت بدون پایان است كه متضمن پویایی و پایداری سازمانی می باشد.(steyaert,2009)  به عبارت دیگر مدیریت كیفیت فراگیر روشی برای اداره یك سازمان است كه اساس آن بر كیفیت و مشاركت تمام اعضای سازمان استوار است و هدف آن رسیدن به موفقیت دراز مدت از طریق جلب رضایت مشتری و تامین رضایتمندی كاركنان است(keng Boon et al,2007) انسان ها از ابتدای خلقت با كیفیت سر و كار داشتند و در تولید ابزار و وسایل و ساختن منزل مسكونی و مناسب بودن مصالح ساخت و غیره به نوعی به این مقوله می پرداختند. اما با گذشت زمان و افزایش خواسته های انسان جهت تامین نیازهایش مجبور به ایجاد بازارهای داد و ستد كالاو خدمات گردید كه در این بین مسئله كیفیت رنگ و بوی دیگری گرفت و بیش از پیش در عرصه تولید كالاو خدمات نمایان شد. تا جایی كه در قرن هجدهم با وقوع انقلاب صنعتی و ایجاد تحول در دانش مدیریت و روی آوردن بنگاه های اقتصادی به تولید انبوه، ضرورت به كارگیری روش های علمی در زمینه كنترل كیفیت نیز احساس شد( سلطانی،1380، ص50) در سال ۱۹۲۴ دکتر والتر شوارت آمریکایی در آزمایشگاههای شرکت Bell سیستمی را به وجود آورد که می‎توانست واریانس سیستمهای تولید را اندازه‎گیری کند. این سیستم به نام (کنترل آماری فرایند)یا SPC مشهور شده است. دکتر شوارت در سال ۱۹۳۱ کتابی با عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات صنعتی» منتشر کرد. در این کتاب او به موضوع «کنترل کیفیت آماری» پرداخت. در سال ۱۹۴۶ پس از جنگ جهانی دوم نیروهای حرفه‎ای تولید در ژاپن «سازمان غیرانتفاعی اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن» را تأسیس کردند. در همین سال، جامعه کنترل کیفیت آمریکا» نیز تشکیل شد. شاگرد شوارت دبلیو. ادوارد دمینگ که یک فیزیکدان با گرایش ریاضی بود و در بخش کشاورزی و دفتر تحقیقات آمریکا کار می‎کرد، موظف گردید تا سیستم کنترل آماری فرایند را به کارکنان صنایع دفاعی آمریکا آموزش دهد. در سال ۱۹۵۰ اتحادیه متخصصان علوم و مهندسین ژاپن  از دمینگ دعوت کردند تا SPC و روشهای کنترل کیفیت را در کشور ژاپن آموزش دهد. ژاپنی‎ها به سرعت خود را با آموزشهای دمینگ هماهنگ ساخته و در این روشها تغییراتی به وجود آوردند. در سال ۱۹۵۱ اتحادیه دانشمندان و مهندسین ژاپنی  جایزه دمینگ که عالی ترین جایزه کیفیت در ژاپن به حساب می‎آید را با هدف افزایش سطح کیفیت صنعت در ژاپن ایجاد کردند. دمینگ به پاس خدماتی که به توسعه کیفیت در ژاپن انجام داد، بزرگترین جایزه ژاپن به نام «مدال افتخار امپراطور برای سازندگان اقتصاد ژاپنی» را دریافت نمود. در سال ۱۹۵۱ دکتر فینگبام کتابی تحت عنوان «کنترل کیفیت فراگیر» منتشر کرد. در این کتاب او به جای «کنترل کیفیت آماری» از «کنترل کیفیت فراگیر» سخن به میان آورد.در سال ۱۹۵۴ جوزف جوران اهمیت درگیر نمودن تمام بخشها در پیگیری امر کیفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای تبعیت از مشخصات محصول ژاپنی‎ها، یادآوری نمود. در سال ۱۹۶۲ کاآرو ایشیکاوا ایده و تفکرات جوران و فینگبام را بسط داده و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت‎کنندگان بروندادهای داخل سازمان هستند را علاوه بر مشتریان خارجی سازمان، مطرح کرد. ایشیکاوا بر مبنای کار متخصصین علوم رفتاری و نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو و تئوری X و Y مک‎گریگور توانست واژه «کانون‎های کیفیت» را پیشنهاد نماید. در اواخر دهه ۱۹۷۰، آمریکایی‎ها و اروپایی‎ها متوجه پیشی گرفتن ژاپنی‎ها در تسخیر بازارهای جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش TQM در مدیریتهای خود گردیدند. در سال ۱۹۸۷ آمریکا در مقابل جایزه دمینگ، جایزه‎ای را به نام «مالکوم بالدریج» ابداع کردند. این جایزه برای معرفی سازمانهایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای TQM دست یافته‎اند، طراحی شده است. جایزه‌ بالدریج‌ همه‌ ساله‌ به‌ حداكثر شش‌ شركت‌ ( دو شركت‌ از هریك‌ از دسته‌ های‌ بازرگانی‌ ، خدماتی‌ و بازرگانی‌ كوچك‌) تعلق‌ می‌ گیرد.عقاید علمای‌ كیفیت‌ نتایج‌ عمری‌ درك‌ و تجربه‌ آنان‌ از كیفیت‌ است‌ . قبل‌ از اینكه‌ بانیان‌ این‌ افكار به عنوان‌عالم‌ و استاد شناخته‌ شوند ، این‌ ایده‌ ها در هزاران‌ شركت‌ و سازمان‌ در سراسر جهان‌ تجربه‌ شده است‌ .این‌ایده‌ها دانش‌ ژرفی‌ هستند كه‌ می‌ توانند توسط‌ هر كس‌ و هر سازمان‌ به‌ كار گرفته‌ شوند وارزش‌ آن‌ ها بی‌ شماراست‌ . هیچ‌ دانشمندی‌ یافت‌ نمی‌ شود كه‌ تمامی‌ جواب‌ ها را داشته‌ باشد ، هرعلامه‌ای‌ نوعی‌ ایدهٔ‌ منحصربفردی‌ را ارائه‌ می‌ دهد تا مرزهای‌ دانش‌ را جلو ببرد و مسائل‌ كیفی‌ را حل كند . برای‌ حل‌ مسایل‌ واقعی‌ زندگی‌ ،فرد می‌ بایستی‌ قادر باشد پیامهای‌ دانشمندان‌ مختلف‌ را بگیرد و پس‌ از درك‌ و دسته‌ بندی‌ و تركیب‌ آنها به‌یك‌ جمع‌ بندی‌ مفیدی‌ تبدیل‌ كند


 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق درباره جنگ روانی چیست (جزوه)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:09
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات40
حجم فایل61 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

جنگ روانی چیست؟

جنگ روانی طیف وسیعی از فعالیتها نظیر ترور و خشونت سمبلیک را (که بمنظور ارعاب ویا ترغیب مخالفان به تطبیق رفتار خود طراحی میشوند) در بر می گیرد. این دیدگاه فعالیتهای پنهانی نظیر جاسوسی ,براندازی, آدم کشی ودیگر اشکال تروریسم و سانسور را در قلمرو جنگ روانی قرار می دهد.جنگ روانی شامل شکل دادن به نگرشهای عمومی ملت نیز می شودوآن طیف وسیعی ازفعالیتها واقدامات سیاسی نظامی و حتی جنگ وگریز چریکی و دیگر اقدامات شبه نظامی را در مناطق پشت جبهه دشمن تشکیل می دهد.

تعریف نهایی: جنگ روانی عبارت است از انجام اقدامات و عملیات که برای تحت شعاع قرار دادن طرز تفکرات و عقاید افراد یک جامعه و ایجاد تنشها و بحران روانی و اجتماعی با استفاده از تکنیکها و تاکتیکها و شیوه های تبلیغی و روانی (ترور, فریبکاری , سانسور, جاسوسی و خشونتهای سیاسی و نظامی)برای رسیدن به اهداف سیاسی , اجتماعی, اقتصادی و نظامی بدون رویارویی نظامی صورت میگیرد.

تبلیغات و جنگ روانی تا زمانی میتواند موثر واقع شود که انسانها در جهل وبی خبری وترس بسر برند اما زمانی که بیدار؛ آگاه و شجاع شوند ,تبلیغات و جنگ روانی تاثیر خود را از دست خواهد داد.

عوامل موثر در جنگ روانی:

1-عوامل ذهنی:

الف:شناخت ذهنی افراد مخاطب

ب:انگیزه های فردی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پیشینه و مبانی نظری عملكرد مالی (علوم انسانی)

سه شنبه 10 بهمن 1396
8:09
جمشید راد
دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات26
حجم فایل30 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پیشینه و مبانی نظری عملكرد مالی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

عملکرد یعنی اندازه گیری نتایج و این که آیا کار را خوب انجام داده ایم یا نه، عملکرد عبارت است از مجموع رفتار های مرتبط با شغل که افراد از خود نشان می دهند، عملکرد واژه ای است که هم مفهوم فعالیت برای انجام کار و هم نتیجه کار را یکجا در بر دارد. بر اساس تعریف آخر، عملکرد هم مفهوم رفتار کاری و هم مفهوم رسیدن به اهداف را در بر می گیرد. این تعریف به طور ضمنی به انواع نظام های ارزشیابی عملکرد اشاره دارد. سه نوع نظام ارزشیابی عملکرد وجود دارد که متأثر از تعاریف گوناگون عملکرد است: الف- نظام ارزشیابی مبتنی بر خصایص یا ویژگی های فردی: توانایی ها یا سایر ویژگی های شخصی کارکنان را ارزیابی می کند؛ب- نظام ارزشیابی مبتنی بر رفتار: میزان بروز رفتار های خاص و نسبتاً مشخص را توسط کارکنان در حین کار ارزیابی می کند؛ ج- نظام ارزشیابی نتیجه گرا: میزان برآورده شدن حداقل انتظارات شغلی تعیین شده برای یک کارمند را مورد سنجش و ارزشیابی قرار می دهد. صاحبنظران سازمانی اخیراً عملکرد را به دو بُعد تقسیم می کنند:1- عملکرد وظیفه ای؛ 2- عملکرد زمینه ای.عملکرد وظیفه ای در واقع همان وظایف و مسئولیت هایی هستند که در برگه شرح وظایف و مسئولیت های کارکنان ثبت می گردد و به طور مستقیم با انجام وظایف محوله در ارتباط هستند. مثلا نظارت بر حضور و غیاب کارکنان. ارزیابی درست از این بُعد نیازمند استاندارد های معین است. بُعد دیگر عملکرد، عملکرد زمینه ای است . عملکرد زمینه ای شامل رفتارهایی است که بقای شبکه سازمانی و اجتماعی و جو روان شناختی که وظایف فنی را احاطه کرده است تداوم می بخشد.(كریمی،1388) یكی از تعاریف شناخته شده و معمول كه در كتب مدیریت منابع انسانی از ارزیابی عملكرد یا ارزیابی نحوه انجام كاركنان شده به قرار زیر است:ارزیابی عملكرد عبارت است از سنجش سیستماتیك و منظم كار افراد در مورد نحوه انجام وظیفه آن ها در مشاغل محوله و تعیین پتانسیل موجود در آن ها برای رشد و بهبود. با این كه تعریف فوق جامعیت ویژه ای دارد،معذالك ممكن است تحت تاثیر شرایط بومی هر جامعه و ایدئولوژی فرهنگ آن،برداشتی كه از مفهوم كلمات به كار رفته در تعریف فوق می شود،گوناگون باشد.باید توجه داشت كه اگر بر مبنای مدل چرخه مدیریت عملكرد برای هر فرد در سازمان حد مورد انتظار(استاندارد) مشخص شده باشد،ارزیابی فردی بدون مقایسه فرد با دیگران قابل اجرا است،در غیر این صورت افراد با مقایسه با یكدیگر مورد ارزیابی قرار می گیرند.نظر به این كه یكی از محورهای عمده مدیریت عملكرد ارزیابی عملكرد است و در واقع این مقوله بیشتر از مدیریت عملكرد شناخته شده،پاره ای توضیحات در این زمینه ضروری است.در زمینه ارزیابی عملكرد كاركنان سازمان ها نظریه های مختلف عنوان شده است كه می توان آن ها را تحت سه دسته نظریه مطرح كرد.دسته اول نظریه ارزیابی مستقیم عملكرد:طبق این نظریه ،بهترین روش ارزیابی عملكرد،اندازه گیری مستقیم كاری است كه در شغل مربوطه انجام می گیرد.طبعا طبق این نظریه چنین ارزیابی هایی منجر به تشخیص شایستگی می شود و با معیار كاملا عینی و دقیق عملكرد كاركنان می توان استحقاق و ظرفیت های واقعی آن ها را با مقایسه با یكدیگر دریافت و با جبران متناسب تا انجا كه در حیطه توانایی سازمان است به آن ارج نهاد.دسته دوم نظریه ارزیابی مشخصات فردی:به اعتبار این نظریه،به علت جمعی بودن انجام بسیاری از كارها ، ارزیابی انفرادی عملكرد كاركنان دشوار و در بعضی موارد غیر ممكن است.از طرف دیگر نتیجه خیلی از كارها آن چنان غیر ملموس است كه نمی توان آن را اندازه گیری كرد و در این صورت ارزیابی عملكرد این گونه مسئولین ناصحیح و غیر عادلانه انجام می شود.این دسته از نظریه پردازان ارزیابی مشخصات كاركنان را به اندازه گیری محصول كار آن ها ترجیح می دهند.به عبارت دیگر این طور ادعا می كنند كه اشخاص با صفات پسندیده ای چون تقوا،وظیفه شناسی،دانش،مهارت و كاردانی مسلما در حد توانایی خود در انجام وظایف كوشا خواهند بود.بنابراین كافی است صفات و ویژگی های اشخاص را شناخت و بر مبنای آن ارزش كار آن ها را مشخص كرد.بی شك نظریه دوم با بینش های معنوی-اخلاقی هماهنگی بیشتری دارد زیرا در این مكاتب با این كه یكی از ضوابط اصلی،ارزیابی عملكرد كاركنان و رفتار قابل مشاهده اجتماعی آن هاست،معذالك اولویت و اصالت به قصد و نیت انسان داده می شود كه مسلما ارزیابی آن به دست انسان بسیار دشوار است.به هر صورت تاكید روی مشخصات فردی،می تواند وسیله اصلاح و هدایت كاركنان یك سازمان و بالاخره یك جامعه نیز باشد.مشخصات و صفات افراد را معمولا به دو دسته تحت عنوان مشخصات مثبت و مشخصات منفی تقسیم بندی می كنند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 1290 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به dicfiles است. || طراح قالب bestblog.ir