نقش جوانان و مشكلات آنان در جامعه 22 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:55
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات22
حجم فایل18 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نقش جوانان و مشكلات آنان در جامعه

الحمد للَّه رب العالمین و الصلاة و السلام على سیدنا محمد و آله و صحبه اجمعین
اسلام آخرین دین الهى و كاملترین برنامه زندگى براى كلیه اقشار بشریت مى‏باشد. خداوند متعال براى دعوت به این دین، حضرت محمد صلى الله علیه وسلم را برگزید و او را بر سایر پیامبران فضیلت و برترى بخشید. وقتى آنحضرت صلى الله علیه وسلم به رسالت و پیامبرى مبعوث گردید نخستین گامى كه برداشت این بود كه براى ابلاغ پیامهاى الهى افرادى را در نظر گرفت تا بوسیله آنها دعوت اسلام را به بندگان الهى برساند اغلب این افراد نوجوان یا جوان بودند.

نخستین هسته‏هاى هدایت

خود آن حضرت صلى الله علیه وسلم در سن چهل سالگى به نبوت مبعوث گردید و این سن اوج و كمال نیروهاى جوانى است. حضرت ابوبكر صدیق رضى الله عنه 37 ساله بود، حضرت عمر رضى الله عنه 27 ساله بود و حضرت عثمان رضى الله عنه هنوز به سن چهل سالگى نرسیده بود، حضرت على )كرم اللَّه وجهه( كه از همه آنها كم سن‏تر بود، عبداللَّه بن مسعود و عبدالرحمن بن عوف و ارقم بن الارقم و سعید بن زید و مصعب بن عمیر و عمار بن یاسر و دهها تن از جوانان مكه نخستین كسانى بودند كه دعوت رسول‏اللَّه را پذیرفتند. در نخستین مقر و مركز دعوت اسلامى یعنى دارالارقم گرد رسول اكرم صلى الله علیه وسلم جمع شدند و در راه پیشبرد دعوت الى اللَّه مشكلات و ناملایمات را به جان خریدند تا اینكه اسلام ریشه زد و تبدیل به درختى تنومند گردید كه شاخه‏هاى آن در اكناف و اطراف جهان منتشر شد.
فاتحان بزرگ اسلام جوانان بودند

تاریخ گواهى مى‏دهد كه اغلب فاتحان نیرومند جوانانى بودند كه با نیروى اراده و ابتكار و استعانت از اللَّه فتوحات اسلامى را گسترش دادند »عقبه بن نافع« كه جوانى نیرومند و داراى عزم آهنین بود وقتى به كنار اقیانوس اطلس رسید، اسبش را به دریا زد و چنین گفت:

»اللهم رب محمد لولا هذا البحر لفتحت الدنیا فى سبیل اعلاء كلمتك اللهم فاشهد«
پروردگارا اگر این دریا در میان راه مانع من نبود، حتماً براى سربلندى كلمه‏ات تمام جهان را فتح مى‏كردم. الهى تو خود گواه باش.

قتیبه باهلى

قتیبه باهلى جوانى سرشار از اراده و ابتكار بود وقتى به سرزمین چین پا گذاشت یكى از همراهانش گفت »اى قتیبه! در سرزمین تركان پا گذاشته‏اید، آیا مى‏دانید كه حوادث و خطرهاى بزرگى در كمین است؟« قتیبه در حالى كه سرشار از نیروى ایمان و یقین بود پاسخ داد: »با توكل بر خدا به این سرزمین آمده‏ام، اگر اجل فرا رسیده باشد، از ابزار و لشكر چیزى ساخته نیست.«

سلطان محمد فاتح

سلطان محمد، فاتح قسطنطنیه جوانى 24 ساله از آل عثمان بود، قسسطنطنیه یا استانبول كنونى شهرى است استراتژیكى كه رسول اكرم صلى اللَّه علیه و سلم براى فاتح آن مژدهایى داده بود.

از زمان حضرت معاویه رضى الله عنه گرفته تا قرن هشتم بسیارى از سران كوشیدند كه پیشگوئى رسول اللَّه توسط آنان تحقق یابد و مژده‏هاى آن حضرت را به خود اختصاص دهند، اما هیچ كدام نتوانستند شهر را فتح كنند تا اینكه محمد جوان با یك ابتكار بى سابقه یعنى عبور دادن كشتى‏ها از خشكى، توانست قسطنطنیه را كه پایتخت دولت (بیزانس) بود جزو قلمرو اسلام در آورد. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

نقش تربیت بدنی وورزش در بهداشت روانی دانش آموزان 10 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:54
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات10
حجم فایل16 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نقش تربیت بدنی وورزش در بهداشت روانی دانش آموزان  

            تربیت بدنی و ورزش در مفهوم کلی کلمه، یک پدیده اجتماعی است که با اعتلای آن ،روابط افراد جامعه و سلامت جسم وروح آنها استحکام می یابد .بنابراین ،روابط اجتماعی و تربیت بدنی وورزش بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و در تامین بهداشت روانی کودک و نوجوان وهمچنین در جهت گیری مطلوب جامعه بسیار موثر می باشد .       

بر اساس تحقیقات کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در کشورهای صنعتی حدود ده درصد از افراد جامعه به نوعی به اختلال روانی مبتلا هستند از این رو بهداشت روانی که هدف آن سالم سازی محیط روانی و پیشگیری از اختلالات روانی است از اهمیت شایانی برخوردار است همان گونه که بیماریهای جسمانی سلامت جسم انسان را تهدید می کند، برای سلامت روانی نیز خطراتی غیر قابل اجتنابی وجود دارد . در زندگی هر شخصی لحظات حساس ،موقعیتها و پیش آمدهای ناگوار وجود دارد.

چگونگی تاثیر این گونه رویدادها بر روی شخص و نحوه برخورد شخص با آنها از نقطه نظرات سلامت روان بسیار حائز اهمیت است خانواده، مدرسه ، جامعه سه عامل مهم در بروز و ظهور بیماریهای روانی محسوب می شوند .نتیجتا" در هر برنامه و طرح بهداشت روانی باید هر سه عامل فوق مورد توجه قرار گیرند .محیط روانی انسان شامل کلیه عواملی است که روی رفتار وی اثر می گذارد بسیاری از آشفتگیها وسرگشتگیهای روانی و اعتیاد نتیجه روابط شخص با افراد خانواده و اجتماع است . بنابراین در پیشرفت بهداشت روانی هر جامعه ،کلیه افراد آن از هر طبقه و گروهی اعم از مقامات مذهبی ،اداری ،آموزشی وقضایی وظایف خطیری ر ابر عهده دارند.بهداشت روان کودکان به خصوص بهداشت روان دانش آموزان است که یک سوم کل جمعیت را تشکیل می دهند .مهم جلوه می کند. هر روز صبح بچه ها را به دست مکان آموزشی به نام مدرسه می سپاریم وظهر ویا عصر آنها را تحویل می گیریم.در این مدت چه اتفاقاتی ممکن است برای آنها رخ دهد؟ باید کاری کرد که بچه ها در این مدت آسیب نبینند.

از کجا باید آغاز کرد؟

باید از مدرسه آغاز کرد،زیرا کودک تا هفت سالگی در آغوش خانواده است و از۷تا۱۸ سالگی در اختیار مدرسه قرار می گیرد .شخصیت یک فرد هم تا قبل از۱۸سالگی شکل می گیرد .یعنی نمی توان گفت که یک فرد تا ۱۸ سالگی طبیعی بوده اما بعد از آن دچار اختلال شده است از این رو، بسیار مهم است که مربیان یا افرادی که با بچه های سنین مدرسه سروکار دارند، بدانند که چگونه با بچه ها صحبت کنند. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

نظریه یادگیری اجتماعی بندورا 28 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:54
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات28
حجم فایل177 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نظریه یادگیری اجتماعی بندورا

 

 

سال تحصیلی: 88-87
فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                صفحه

آلبرت بندورا 1

چگونگی یادگیری اجتماعی.. 3

پیشینه نظریه‌های یادگیری.. 5

نظریه یادگیری اجتماعی بندورا 7

یادگیری مشاهده ای.. 8

مراحل یادگیری از راه مشاهده. 9

تمایز تقلید و یادگیری.. 10

تمایز یادگیری و عملكرد. 11

پرخاشگری.. 11

نقش‌های جنسیتی.. 12

رفتار جامعه پسند. 12

خود گردانی.. 13

خود كارآیی.. 14

خود-كارآیی چیست؟. 14

نقش خود-كارآیی.. 15

منابع خود-كارآیی.. 16

تجربیات موفق.. 16

مدل سازی اجتماعی.. 17

ترغیب اجتماعی.. 17

واكنش‌های روانی.. 18

بندورا و پیاژه. 18

بندورا: 18

چكیده. 20

خود كارآمدی.. 22

بندورا و پیاژه. 22

انتقادات وارد شده به بندورا 23

كاربردهای نظریه یادگیری مشاهده ای.. 23

منابع و مآخذ. 25

 

 

 


آلبرت بندورا

آلبرت بندورا در دهه 70 هنگامی كه با نظریه یادگیری اجتماعی خود انقلاب شناختی را فراگیر كرد. با نظریه «یادگیری اجتماعی» (Social learning) خود به پرسش‌هایی كلیدی در روان شناسی پاسخ گفت كه اكنون پس از چند دهه به یكی از پایه‌های روان شناسی نوین بدل شده است.

جایزه سال 2008 روان شناسی گراویر در حالی به وی تعلق گرد كه از وی به عنوان برجسته ترین نظریه پرداز روان شناسی معاصر كه در قید حیات است، یاد می‌شود.

این جایزه كه در سال 1984 در دانشگاه لوییز ویل در شرق آمریكا پایه گذاری شده است، به كسانی كه در رشته‌های مختلف علوم انسانی به گونه ای برجسته فعالیت داشته اند، اهدا میشود. از جمله برندگان سال‌های پیشین این جایزه می‌توان به آرون بك، پایه گذار مكتب شناخت درمانی اشاره كرد كه 450 مقاله علمی و 17 كتاب در این زمینه از وی منتشر شده است.

جایزه 200 هزار دلاری سال 2008 گراومیر از میان 31 نامزد از پنج كشور جهان به آلبرت بندورا روان شناس كانادایی كه بیش از نیم قرن است ساكن آمریكا است، تعلق گرفت. وی در رده بندی كه در سال 2002 انتشار یافت،‌چهارمین روان شناسی برجسته تاریخ این علم پس از ب.اف.اسكینر، ژان پیاژه و زیگموند فروید نام گرفت.

آلبرت بندورا كه به خاطر ارائه نظریه یادگیری اجتماعی اش در دهه 70 شهرت یافت، با این نظریه رفتار گرایی را به شناخت درمانی كه به تازگی ارائه شده بود، پیوند زد و یكی از مهم ترین رویكردهای روان شناسی در اواخر قرن بیستم را شكل داد كه پیدایش رفتار درمانی شناختی را در پی آورد، مكتبی كه امروزه از هر سه روان شناس بالینی در آمریكا، دو نفر خود را متكی به آن می‌بینند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

موفقیت 18 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:54
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل19 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

«بعد از كتب آسمانی شریف ترین و مفیدترین كتابها، بیوگرافی است.»

آندره موروا

 

مقدمه

 

 

شادی و شادمانی رابطه تنگاتنگی با میزان موفقیت در زندگی دارد. برای تداوم این شادی باید همواره از زندگی خویش رضایت داشته باشیم. انسان، از لحظه ای كه خود را می شناسد تا آن  دم كه چشم از جهان فرو می بندد، پیوسته در تلاش برای دستیابی به موفقیت وكامیابی است. بنابراین تعجبی ندارد اگر همه طالب آموختن رمز وموفقیت باشند.

نیل به موفقیت كلید و مفتاحی دارد وكسی كه آن را یافت، هرگز از قله شادمانی فرو نخواهد آمد. انسان با كسب موفقیت به دو پیروزی بزرگ نایل می گردد: هم به لحاظ مادی بی نیاز می شود و هم از نظر روحی و روانی شایستگی خود را به اثبات می رساند. تحقق این دو هدف ارزشمند، خود مشوق انسان است تا سراسر عمر در تلاش و تكاپو باشد.

به این منظور، صدها كتاب در سراسر جهان منتشر شده كه همگی در صدد كشف راز این كیمیای سعادت اند. در ایران نیز كتابهای متعددی در این زمینه ترجمه شده تا پاسخگوی نیازهای علاقمندان باشد. با نگاهی اجمالی به این كتابها در می یابید كه آنها برغم تفاوت اندك در عنوان، از مضمونی یكسان برخوردارند. مطالب هریك نیز در قالب كلمات و جملاتی متفاوت اما با مفهومی مشابه مطرح شده است.

الگوهای ارائه شده در این ترجمه ها اگر چه در جای خود بسیار با ارزش اند و باید قدر زحمات مترجمین آنها را دانست، اما از آنجا كه برگرفته از جوامع پیشرفته غربی اند، نمی توانند برای كشورما، ایران، صددرصد كارساز باشند. بدین جهت، در این كتاب راه و روشی متناسب با فرهنگ، خلق و خو و عادات ایرانی پیشنهاد شده تا در جای خود راهگشای بسیاری از مشتاقان موفقیت باشد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مهارت های زندگی 14 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:54
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل12 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

امام علی (ع) می فرماید: فرزندان خودتان را مجبور نكنید آداب زمان شما را رعایت كنند چرا كه آنها در زمانی خلق شده اند غیر از زمانی كه شما در آن خلق شده اید.

تعریف مهارت های زندگی

مهارت های زندگی عبارتند از مجموعه ای از توانایی هایی كه زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می‌آورند این توانایی‌ها فرد را قادر می‌سازند كه مسئولیت‌های نقش اجتماعی خود را بپذیرند و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواست ما انتظارات و مشكلات روزانه به ویژه و روابط بین فردی به شكل موثری روبه رو شوند. انسان در تعاملات حیاتی خود با محیط اجتماعی واجد صفاتی خاص   می شود مهم ترین تاثیراتی كه محیط زندگی بر رفتار به جای می گذارد.

از طریق احساسات و عواطف است و همین هاست كه به صورتی نگرشی آدمی را تحت تاثیر قرار می دهد و تغییراتی اساسی را رقم خواهند زد و نهایتا در این تعاملات است كه آدمی تبحر را كسب می كند و پس از تكرار و تمرین رفتارها مهارت هایی را به وجود می‌آورد پژوهشگران معتقدند تعدادی از مهارت‌های كسب شده پایه‌ی فعالیت‌های مربوط به ارتقاء بهداشت روان را سبب خواهد شد تاثیر مثبت مهارت ها در زندگی شخص را قادر خواهد ساخت تا دانش و نگرش و ارزش های وجودی خود را به توانایی های واقعی و دینی تبدیل می كند معمولا این اشخاص دارای رازداری و كنترل گفتار، انجام به موقع كارها قدرت تحمل سختی ها برنامه ریزی و كوشش در امور مفید و دوری از كار بی فایده تقویت خود پنداره و اتكاء به نفس هستند.

آموزش فرزندان با تولد یا حتی قبل از آن آغاز می شود و در سراسر زندگی ادامه دارد. هر كودك پیش از مدرسه حداقل دارای شش تجربه زندگی است كه در       خانه‌-‌كوچه- محله- بازار- خیابان- پارك و ... دارد. با والدین خواهر- برادر- بستگان دور و نزدیك معاشرت كرده و زبان مادری خود را یاد گرفته و عادات و رسوم و نگرش‌های خانوادگی را اخذ كرده و مراحل آغازین رشد جسمی و عاطفی و عقلانی را سپری می كند و سرانجام الگوی زندگی او پیش از ورود به مدرسه شكل می گیرد. سیستم خانواده در گذشته كدخدایی بود كه بار تعهدات ترتیبی فرزندان را برعهده داشت.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مـهــاجرت نخبگان و متخصّصان ایرانی به خارج از كشور 21 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:54
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات21
حجم فایل20 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مـهــاجرت نخبگان و متخصّصان ایرانی به خارج از كشور

 

نگاهی كلی به مسئله‌ی مهاجرت متخصصین ایرانی

مهاجرت نخبگان و متخصصان كه در ادبیات مربوطه از آن به ((فرار مغزها)) تعبیر می‌شود، نوع خاصی از مهاجرت است كه كنكاش در تعاریف و انواع آن، حدود و ثغور تعریف دقیق و جامع آن را به دست خواهد داد.

((اورت لی)) این تعریف را از مهاجرت ارائه كرده است:

مهاجرت عبارت است از تغییر دائمی یا نیمه دائمی مسكن، بدون هیچ محدودیتی در مورد فاصله‌ی حركت و ماهیت اختیاری یا اجباری مهاجرت همچنین بدون هیچ گونه تمایزی بین مهاجرت داخلی یا خارجی

تعریف دیگری كه از مهاجرت وجود دارد و ((مهاجرت بین‌المللی))را از ((مهاجرت داخلی))جدا می‌كند عبارت است از ((تغییر محل اقامت))، ضمن عبور از مرزهای سیاسی برای مدتی بیش از یك سال این تعریف كه یك تعریف كاربردی و عملیاتی است، رفت و آمد روزانه‌ی كارگران مرزی و افراد محلی را به آن طرف مرزها استثنا می‌كند.

از نظر ((اداره‌ی امور اجتماعی سازمان ملل)) كسانی مهاجر تلقی می‌شود كه:

1- جهانگرد، بازرگان، دانشجو و یا مسافر عادی نباشند.

2- ساكنان نواحی مرزی نباشد (كه به طور عادی بین دو كشور رفت و آمد می‌كنند.)

3- جزء پناهندگان یا افراد و یا جمعیت‌های جا به جا شده یا انتقال یافته نباشد. پس كسانی مهاجر خطاب می‌شوند كه در جستجوی شغلی دائمی، فصلی یا موقت در سطح جغرافیا جا به جا شوند. یكی از تعاریفی كه ما را به مقصود نزدیك می‌كند واژه‌ی ((مهاجرت منفی)) است. مهاجرت زمانی یك مساله‌ی اجتماعی تلقی می‌شود كه میزان مهاجرت از داخل به خارج در مدت یك سال بیش از میزان مهاجرت از خارج به داخل باشد. علاوه بر بعد كمی قضیه، توجه به چند نكته‌ی دیگر ضروری است. نخست اینكه بین مهاجرت نیروی كار كه به طور عمده شامل كارگران ماهر می‌شوند و یك پدیده‌ی عام است، یا مهاجرت نیروهای نخبه و متخصص باید تفاوت قائل شد. ثانیاً مهاجرت نیروهای متخصص زمانی به عنوان یك پدیده‌ی منفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد كه در داخل كشور به تخصص آنان نیاز مبرم وجود داشته باشد و تخصص علمی و كاری آنها با داخل كشور به كلی قطع شود.

پدیده مهاجرت نخبگان و متخصصان به خارج از مرزها برای نخستین بار در دهه‌ی 1960 به صورت مهاجرت اندیشمندان، متخصصان و صاحب‌نظران كشورهای در حال توسعه به ایالات متحده امریكا، كانادا و اروپای غربی و اقامت آنها در این مناطق ظهور و بروز یافت. بدین ترتیب، سرمایه‌ی اصلی كشورهای در حال توسعه كه نیروی انسانی متخصص است به بهانه‌ی ارزان در اختیار كشورهای توسعه یافته قرار می‌گیرد و این كشورها هر ساله میلیاردها دلار از طریق مهاجرت مغزها از دست می‌دهند. در محاسبات اقتصادی كشورهای صنعتی، جذب هر فرد تحصیلكرده با مدرك كارشناسی ارشد یا دكتری از كشورهای جهان سوم یك میلیون دلار سود عاید آنها می‌كند، بدین ترتیب ملاحظه می‌شود كه كشورهای جهان سوم علی‌رغم دارا بودن 80 درصد جمعیت جهان تنها 20 درصد درآمد جهان و 10 درصد توان علمی جهان را در اختیار دارند.

براساس اطلاعات منتشر شده‌ی صندوق بین‌المللی پول از كشور ایران 105 هزار نفر با تحصیلات عالی و امریكا مهاجرت كرده‌اند. تعداد ذكر شد جدا از 300 هزار نفر مهاجر با تحصیلات ابتدایی و 41 هزار نفر مهاجر با تحصیلات متوسطه است كه به امریكا مهاجرت كرده‌اند. نتایج این مطالعه كه در مورد 61 كشور كمتر توسعه یافته انجام شده است، نشان می‌دهد كه بیشترین رشد مهاجرت مربوط به افراد با تحصیلات عالی بوده است.

زمینه‌ی مساله‌ی فرار مغزها را از نظر علوم اجتماعی ((ضعف روابط اجتماعی و اصول حاكم برآن)) از نظر علوم اقتصادی ((كمبود نیروی انسانی)) و از نظر علوم سیاسی ((ضعف نظام و تشكیلات سیاسی)) و از نظر فرهنگی ((نقصان بار فرهنگی آموزش)) می‌دانند.

در ایران پدیده‌ی مهاجرت نخبگان و متخصصان به خارج از مرزها به عنوان یك آسیب اجتماعی از دهه‌ی 40 ظهور گسترده یافت. با پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، با درون مایه‌های عمیق فرهنگی، این روند تا پس از پایان جنگ تحمیلی كاهش محسوسی پیدا كرد، اما در سال‌های اخیر مجدداً شاهد شكل جدید و در عین حال وسیعی از پدیده‌ی مهاجرت نخبگان هستیم. روند تاریخی این پدیده در كشور ما شامل سه دوره‌ی مشخص است:

1- دهه‌های 40 تا 50 تا پیروزی انقلاب اسلامی كه مقارن باز شدن باب مراوده با غرب سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی رژیم گذشته، روحیه‌ی اشرافی‌گیری وابستگان به دربار رشد ثروت‌های ؟؟؟؟ بود.

2- مقطع سال‌های 1357 و 1358 و ابتدای جنگ تحمیلی كه به طور عمده طیف ناراضیان از انقلاب اسلامی را شامل می‌شد و با تعطیل شدن دانشگاه‌ها در دوره انقلاب فرهنگی تشدید گردید.

3- دوره جدید مهاجرت كه از سال 1367 آغاز شد و در سال 1377 شتاب بیشتری گرفت.

برابر گزارش‌ها در حال حاضر بیش از 150 هزار نفر مهندس و پزشك ایرانی در امریكا زندگی می‌كنند. همچنین براساس اطلاعات واصله، كلیه ورودی‌های دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی با رتبه‌ی دو رقمی ((99-1))، در سال دوم ورود به دانشگاه‌ نامه هایی از طرف دانشگاه های دنیا با بهترین امكانات دریافت می‌كنند. قریب 90 نفر از 125 دانش‌اموزی كه طی سه سال گذشته در المپیادهای مختلف علمی صاحب مقام شده‌اند در یكی از بهترین دانشگاه‌های امریكا تحصیل می‌كنند كه امید به بازگشت آنها به میهن تنها 3 درصد است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مقایسه نوع ادراک کودکان 20 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:54
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات20
حجم فایل249 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دانلود فایل

 

قسمتی از متن فایل :

 

 

نوع فایل : word_ pdf 

 

مقایسه نوع ادراک کودکان 20 ص 

متن کامل را میتوانید بعد از پرداخت آنی دانلود نمایید

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مفاهیم اساسی تصمیم گیری 35 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:53
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات36
حجم فایل38 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

مقدمه ....................................................................................................................... 1

مفاهیم اساسی تصمیم گیری ................................................................................... 2

عناصر تصمیم ......................................................................................................... 5

اصول چهارگانه تصمیم گیری هوشمند و خلاق ..................................................... 6

ارزیابی شخصی ..................................................................................................... 13

ارزیابی پاسخ ها ..................................................................................................... 17

منشاء عدم اطمینانها ............................................................................................... 17

قاعده تصمیم بیز...................................................................................................... 19

چاره یابی در وضعیت های غامض ........................................................................ 21

راهکارهای عملی برای تصمیم گیری ..................................................................... 29

استفاده از شیوه ماکپم در انتخاب‌های هوشمندانه ................................................ 32

منابع ....................................................................................................................... 35

 

مقدمه

شناخت قرائن و نشانه های تحول در زندگی ، شرایط اولیه پذیرش اصول چند سویه روشهای تصمیم گیری و برنامه ریزی هوشمند و خلاق است . توان بهره‌گیری از پیام ، ادراک وکشف جوهره تجربیات موفق و ناموفق زندگی است که در طول زندگی، مسیرهای درست و نادرست رسیدن به هدفهای فردی و سازمانی را تعیین می‌کنند . الهام گیری از این شناخت و مکاشفه ، چشم اندازهای آینده را شفاف و به روشنی ترسیم می‌کند.(حمیدی زاده ، 1381، ص 1)

تصمیم گیری ، جوهره مدیریت است و مدیر کسی است که هر لحظه باید تصمیم بگیرد . تمامی‌تلاشهای مدیران ، در یک نقطه به بار نشسته و نتایج عینی خود را بروز می‌دهد و آن نقطه گزینشی است که از بین گزینه های مختلف صورت گرفته و به‌عنوان تصمیم مدیر تعیّن می‌یابد . علت خوب یا بد شدن کارها یا موفقیت و شکست در دستیابی به اهداف تا حد زیادی در گرو همین لحظه و تصمیمی‌است که گرفته‌می‌شود.(باقریان ، 1380 ، ص 59)

 

مفاهیم اساسی تصمیم‌گیری

1- اطمینان (معلوم) و عدم اطمینان (نامعلوم) در تصمیم گیری

ساده ترین کاربرد نظریه تصمیم در مواردی است که تصمیمات تحت شرایط معلوم گرفته می‌شوند و شاید ساده ترین مثال تصمیم گیری تحت شرایط معلوم نیز لباس‌پوشیدن هر روزه باشد .

اگر چه ممکن است لباسهای مختلفی داشته باشیم لیکن اکثر ما به سرعت و با کمترین تلاش ، انتخاب خود را انجام می‌دهیم اما همه تصمیم گیریها به این سادگی نیستند . هنگامی‌که فقط قسمتی از نتایج از طریق انتخاب ، تعیین می‌شود ، فرآیند تصمیم‌گیری،  ، پیچیدگی بیشتری می‌یابد برای اینکه بتوانیم ساختار یک تصمیم تحت شرایط نامعلوم را مورد توجه قرار دهیم ، انتخاب بین حمل یک چتر و عدم حمل آن در یک روز ابری را بررسی می‌نماییم . اینجا ما دو راه پیش روی داریم : 1- حمل یک وسیلة ناجور که در صورت وقوع باران می‌تواند ما را از بیماری یا خیس شدن حفظ کند.
2- عدم حمل چتر و آرزوی این که در باران نمانیم . چون ممکن است پیش بینی هوا نا صحیح باشد ، ما در مورد آمدن باران ، اطمینان نداریم . اما به علت نیاز، مجبوریم تصمیم گیری کنیم . مطلب ساده فوق بیانگر تصمیم گیری تحت شرایط نامعلوم است یعنی یک اقدام (عمل) باید صورت پذیرد حتی هنگامی‌که نتیجه آن نامعلوم است و از طریق شانس ، معین می‌شود . 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مظهر صلح ، سلامتی و آرامش 36 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:53
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات36
حجم فایل33 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

موضوعمظهر صلح ، سلامتی و آرامش

در شب تولد مسیح، فرشتگان آسمان چنین سرودند:

"خداوند را در آسمانها جلال باد و بر زمین، در میان مردمی که خدا را خشنود میسازند، آرامش و صفا برقرار باد" لوقا 2: 14

آیا تا به حال در این فکر بوده ایم که این آرامش ( سلامتی) چگونه برقرار میماند؟

آرامشی که فرشتگان مژده آن را 2005 سال پیش به چوپانان دادند، امروز بوسیله انیجل به گوش همه میرسد. ولی تنها مردمی از آن بهره میگیرند که با طرز زندگی روزانه خود، خدا را خشنود میسازند! بنابراین داشتن چنین آرامشی بستگی به خشنودی ( رضامندی) خدا از ما دارد که در حقیقت، آن از خود خدا که منبع این آرامش است سرچشمه میگیرد و به ما میرسد! چگونه؟

حتمأ به یاد  داریم که در بچگی هروقت مطابق میل پدر و مادرمان رفتار میکردیم، آنان با لبخند توأم با محبت ما را تشویق میکردند که موجب شادی و آرامش خاطر ما میشد که در حقیقت آن آرامش انعکاس رضایت خاطر و لبخند آنان در ما بود! این امر در رابطه خدا با ما که فرزندان او در مسیح گشته ایم! نیز صدق می کند. بویژه وقتی که مژده نجات مسیح را به کسی میدهیم و یا نیازمندی را درنام او دستگیری می نماییم، لبخند آسمانی او را در روحمان احساس میکنیم  و قلبمان آز آرامش او لبریز میگیرد!

کاش در این روزها که عید میلاد خداوندمان عیسی مسیح را جشن میگیریم، به این نوع آرامش که مژده آن را بهمراه مژده تولد مسیح به دنیا اعلام شد بیاندیشیم و بیاری روح خدا، همواره با طرز زندگی خود! او را از خود خشنود سازیم تا دائمأ احساس رضایت خاطر او از ما دلهای ما آرامش بخشد، آرامش بخشد، آرامشی که مسیح با تولد خود بهمراه آورد و قبل از برگشتن به آسمان آن را به ما هدیه داد و فرمود " من هدیه ای نزد شما میگذارم ولی میروم، این هدیه آرامش فکر و دل است، آرامشی که من به شما میدهم، مانند آرامشهای دنیا بی دوام و زود گذار نیست، پس آسوده خاطر باشید! نترسید! (یوحنا14: 27)

 


 آیات مربوطه:  اشعیا باب ۹ آیۀ ۶،  رومیان باب ۵ آیات ۱۰-۱۱، کولسیان باب ۳ آیۀ ۱۵، انجیل لوقا باب ۲ آیات ۱۴-۱۳، انجیل متی باب ۱۱ آیات ۳۰-۲۸ ،  اعمال رسولان باب ۱۲ آیۀ ۶

مقدمه : در کتاب اشعیا باب ۹ آیه ۶ می‌فرماید:  زیرا که برای ما ولدی زاییده و پسری به ما بخشیده شد و سلطنت بر دوش او خواهد بود و اسم او عحیب و مشیر و خدای قدیر و پدر سرمدی و سرور سلامتی خوانده خواهد شد.  در زمان روم باستان در شهر کوچکی در استان جلیل در فلسطین شخصی بود که کلام او و کارهای او فکر و توجه همه را به خود جلب کرد. ودرسن ۳۰ سالگی  ۳سال به شهرها و دهکده‌های مختلف مسافرت کرد.هرجائی که او قدم می‌گذاشت صلح و سلامتی و آرامش را به آنجا می‌برد. دردهای مردم را شفا می‌داد . ولی بعد از۳ سال با فشارمقامهای مذهبی آن زمان به دستور مقامهای سیاسی مصلوب شد . اما بعد ازسه روز قیام کرد. تنها او سرور صلح و سلامتی و آرامش است . او کسی جز عیسی مسیح نیست . سه چیزی که در دنیای امروز کمیاب است . مردم در پی به دست آوردن آن هستند . تمام اکتشافات ، تحقیقات علمی ، قانونهای جدید ی که مردم وضع می‌کنند، همه به خاطر راحتی و آسایش وصلح وسلامتی و آرامش است. مردم صبح تا شب زحمت می‌کشند که آرامش به دست آورند. کار می‌کنند، درس می‌خوانند پول به دست می‌آورند که این سه را به دست آورند ، مثل طلا با ارزش است ولی در دنیای امروز این سه کالا کمیاب است وقتی در خودتون ، خانواده‌هاتون ، دوستا‌نتون می‌بینید این سه چیز نیست . مردم مضطرب هستند . خانواده‌ها از هم می‌پاشند ، مردم درترس زندگی می‌کنند . کشورها می‌جنگند تا صلح برقرار شود . رابطه ها گسسته شده . پس این صلح و سلامتی و آرامش کجاست ؟  این سه وجود ندارد. این سئوال مطرح می‌شود که در این دریای پر تلاطم زندگی چگونه می‌شود به صلح و آرامش رسید ؟ آیا می‌شود آن را یافت ؟ آیا امکان هست که حتی برای یک هفته بدون دغدغۀ خاطر راحت باشیم ؟

 در هندوستان  یک روز شخصی را که جرمی مرتکب شده بود به  حد مرگ زدند آن قدر که فکرکردند مرده دیدند که کمی جان داره اورا انداختند به سلول زندان . قرار بود فردای آن روز او را دوباره بزنند وقتی نگهبانان رفتند به سراغ اودیدند که راحت خوابیده . صبح که همسر آن شخص آمد نگهبانان گفتند شوهر تو خیلی بی‌خیال است دیروز او را زدیم امروز هم می‌خواهیم او را بزنیم ولی بی‌خیال خوابیده. همسر او گفت راستش اولین شبی است که راحت خوابیده چون حتماً فکر کرده که مرده. به همین خاطر راحت خوابیده . مردم آرزوی مرگ دارند چون می‌خواهند راحت شوند

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مصرف مواد مخدر در ایران (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:53
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات147
حجم فایل82 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مصرف مواد مخدر در ایران

بشر از هفت هزار سال قبل، از وجود یك ماده مخدر قوی در خشخاش آگاه بوده و در لوحه های گلی متعلق به پنج هزار سال قبل از میلاد كه از سومریان باقیمانده از تریاك نام برده شده است.

در حدود چهار هزار سال قبل از میلاد، كشیدن تریاك در چین رایج بوده است. 1500 سال قبل از میلاد، تخم خشخاش از مصر به یونان برده شد. یونانی ها تریاك را «اپیوم» نامیدند. پزشكان تركیباتی از تریاك را برا ی بیماریهای مختلف جسمی و روانی تجویز می كردند.

جالینوس دانشمند رومی، تركیبی از تریاك را« نوشدارو» نامید و برای مداوای بیماریهای مختلف از قبیل صرع، یرقان، سنگ كلیه، بی خوابی، سرفه، تب و جذام از آن استفاده می كرد.

در اغلب متون مریوط به اعتیاد، توجهات تاریخی بیشتر محققان به مواد مخدر به ویژه تریاك متمركز بوده است. این تمركز در حقیقت بیشتر ناشی از مسیر تاریخی رشد و گسترش انواع مواد در اغلب كشورهای غربی است، لذا چندان هم دور از واقعیت نیست كه تاریخچه اعتیاد در ایران با مفهوم یا اصطلاح تریاك در هم تنیده شده باشد. در مورد چگونگی ورود تریاك به ایران نظرات متفاوتی مطح شده است گروهی از مورخین ورود تریاك را به ایران یادگار یورش اعراب دانسته و گفته اند : افیون یا كوكنار كه از دوران قدیم به خشخاش معروف بوده و هم اكنون آن را تریاك می نامند با حمله اعراب از مصر و عربستان به ایران آمده است و از همان دوران خوردن آن به عنوان یك عامل تسكین دهنده درده ها و ماده نیروبخش جسم و علاج بیخوابی رواج داشته است(آقابخشی، 1378).

در ایران باستان، در كتاب اوستا از گیاه كانابیز(شاهدانه) به عنوان یك ماده بی حس كننده نام برده شده است لكن ایرانیان دوران قدیم به مواد مخدر معتاد نبوده اند.

انگلیسی ها بری گسترش سلطه طلبی خود نقش مهمی در ترویج استعمال تریاك در كشورهای مختلف داشته اند.[1]

در قرن 17 كشتی های تجاری انگلیس این متاع مضر را از خاور دور به ایران آورده و به درباریان هدیه كردند و اكثر آنان را معتاد ساختند به تدریج به علت ازدیاد معتادین و كمبود تریاك، كشت خشخاش در ایران در حوالی یزد آغاز شد و سپس كشت آن در قسمت مركزی و جنوبی كشور به حدی توسعه یافت كه در كشت غلات كمبود ایجاد شد. روشتائیان و كشاورزان بی خبر از عواقب وخیم آفت مذكور، به تریاك معتاد شدند. تریاك به عنوان داروی مسكن حتی به اطفال و نوزادان نیز تجویز می گردید(دانش، 1379).

در سال 929 هجری قمری، شاه طهماسب اول(از سلسله صفویه) به مبارزه با اعتیاد اقدام و مقدار زیادی از تریاكهای موجود در بار سلطنتی را از بین برد و بعد از او شاه عباش هم مبارزه با اعتیاد تریاك را ادامه داد و مردم را از مضرات آن آگاه كرد و برای معتادینی كه ترك اعتیاد نمی كردند كیفر تعیین و متخلفین را مجازات می نمود ولی مبارزه مذكور در پیشگیری از اعتیاد چندان ثمربخش نبود.

معتادین در قسمت اعظم ایران به خصوص در كرمان و خراسان و شهرها و روستاها وضع رقت باری داشتند.

در زمان سلطنت قاجاریه كشیدن تریاك جزو تجملات دربار محسوب می شد و خرید و فروش تریاك در انحصار دولت و یكی از منابع درآمد كشور بود ایادی انگلیس نیز مردم را به كشیدن تریاك تشویق می كردند.

كابینه سید ضیاء الدین طباطبایی چند ماه بیشتر طول نكشید با اینكه روز به روز بر تعداد معتادین به تریاك افزایش می یافت ولی مبارزه با اعتیاد به بوته فراموشی شپرده شد. خرید و فروش تریاك طبق قانون انحصاری دولتی تریاك مصوب 1307 به شرح زیر تعیین گشت:

در جنگ جهانی دوم در 20 شهریور 1320 قوای بیگانگان(آمریكا، شوروی و انگلیس) ایران را اشغال و سربازان انگلیسی كه اكثرا از اتباع كشورهای مستعمره انگلیس در آسیاه بودند انواع مختلف مواد مخدر را به ایران آورده و  جوانان را معتاد كردند و بر مشكلاتی كه ناشی از اعتیاد تریاك بود افزوداند. (دانش، 1379).

در سال 1334 تعداد مصرف كنندگان مواد افیونی در ایران در حدود 5/1 میلیون نفر و مصرف روزانه تریاك دو تن و تعداد شیره كش خانه ها در تهران 4500 محل بوده است.[2]

در سال 1337 هروئین به وسیله سوداگران بین المللی به ایران وارد و استعمال آن ابتداء در تهران و سپس در سایر نقاط كشور متداول گردید. هروئین كه بی بو، كم حجم و استعمال آن ساده و به آسانی قابل حمل و اثرش خیلی قوی تر از تریاك بود در بین جوانان كشور رواج یافت و بعضی از معتادین به تریاك نیز رفته رفته به استعمال هروئین روی آوردند.

به علت ازدیاد تقاضا و قاچاق مواد مخدر از تركیه، افغانستان، پاكستان و سایر كشورها به ایران، ایادی امریكا به بهانه جلوگیری از خروج ارز و طلا، قانون اجازه كشت محدود خشخاش و صدور تریاك در 13 اسفند 1347 به تصویب رساندند. در ماده 2 این قانون چنین مقرر گردید: كلیه معاملات(اعم از خارجی و داخلی و نگاهداری و تباری و حمل و نقل مواد افیونی(تریاك شیره و سایر مشتقات آن)در انحصار دولت خواهد بود) و طبق ماده 4 همین قانون: «برای معتادین به تریاك و مشتقات آن كه سن آنها بیش از 60 سال متجاوز باشد و یا به علت كهولت و بیمار ترك اعتیاد آنان تا مدتی مقدور شناخته نشود كارت سهمیه برای تهیه مواد مخدر از مراكز فروش صادر خواهد شد».

 كشاورزان به سرعت شروع به كشت خشخاش در مناطق وسیع نمودند قاچاقچیان نیز با تاسیس لابراتورهای متعدد، ساختن هروئین را آغاز نمودند. كشیدن تریاك در محافل اشرافی با تشریفات مجلل تر از سابق رایج، اطفال معصوم و جوانان غافل به پرتگاه ذلت و مرگ تدریجی كشانده شدند(دانش، 1379).

كشت خشخاش تا سال 1324 هجری شمسی ادامه داشت و از آن سال به بعد ممنوع اعلام شد و اداره نظارت بر مواد مخدر بوجود آمد. با این وجود این امر موجب شد تا قاچاقچیان مواد مخدر را به بهای گزافی به فروش اند و از این راه استفاده سرشار و كلانی نصیب خود كنند، بطور اینكه حتی مقامات رسمی مملكتی هم دست اندركار قاچاق مواد مخدر شدند و با استفاده از مصونیت گمركی به حمل و نقل مواد به كشورهای مختلف و داخل كشور پرداختند. از طرفی دیگر عدم همكاری و هماهنگی سایر كشورهای همسایه نیز موجب شد كه این تلاشهای ظاهری نیز برای ریشه كن كردن مواد مخدر راه به جایی نبرد. این امر موجب شد كه علاوه بر تریاك، سایر مواد افیونی و مواد مخدر به ایران سرازیر شود و مواد پرخطرتری چون هروئین و مرفین كه از مشتقات تریاك هستند، مردم مستعد و در معرض خطر را به خود مبتلا كنند(وثوقی، 1376). هروئین كه تا سال 1339 در ایران بازار خوبی نداشت، درست یك سال پس از ممنوعیت كشت خشخاش، به همت یك داروساز ایرانی از طریق آسمان به ایران آورده شد. ورود این ماده و گسترش مصرف آن در كشور همانند سایر نقاط جهان نمود های این معضل را در اجتماع بیشتر آشكار ساخت. در واقع ممنوعیت كشت خشخاش نه تنها اعتیاد را از جامعه دور نكرد، بلكه موجب شد كه مواد مخدری كه خطرات و زیانهای آنها با تریاك قابل مقایسه نبود در جامعه جا باز كنند. ناگفته نماند كه اولین لابراتور تهیه هروئین در ایران در سال 1334 تاسیس شد. در سال 1973 میزان مواد مخدری كه از خرید و فروش ظاهرا غیر قانونی بدست می آمد، بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافت و اولین كشف حشیش مایع در این سال گزارش شده است. حمل مواد مخدر به داخل كشور با قافله های اسب، قاطر، شتر و خودرو و با كمك بعضی از عشایر مرزنشین در شرق كشور و همچنین بدلیل دشواری در تامین امنیت مرزهای طولانی و دوردست و وجود وضعیت طبیعی مناسب برای مخفی شدن باندهای قاچاق از یك سو و پیگیری نكردن نیروهی مسئول از سوی دیگر، موجب می شد كه این امر به آسانی و سهولت انجام پذیرد(آقابخشی، 1378).

این مسیر و روند تاریخی باعث افزایش گروه معتادین در سرتاسر ایران شد. اعتیاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 نیز به خاطر فراهم آمدن بعضی از شرایط مساعد از جمله جنگ بین ایران و عراق، تحریم اقتصادی، افزایش بیكاری، گرانی و تورم و سایر مشكلات اجتماعی نیز به اوج خود رسید و آمار معتادین به طور سرسام آوری رو به افزایش نهاد(وثوقی، 1376).

در سال 1358 علاوه بر خرید و فروش مواد مخدر، مصرف آن نیز جرم محسوب شد و معتادین به عنوان مجرم دستگیر و برای ترك و بازپروری به مراكز بازپروری و زندانها گسیل شدند. مروری بر آمارهای رسمی معتادین رشد فزاینده این پدیده مخرب را نشان می دهد .در حای كه در سال 1354، رقم معتادین 000/400  نفر بود، نه سال بعد در سال 1363 وزارت بهداشت تعداد معتادین را 000/800 نفر اعلام می دارد كه افزایش صد در صدی را نشان می دهد(گل پرور، 1383).

تعداد معتادین در ایران طی سالهای دهه 70 در حدود 000/200/1 تا 000/000/3 نفر برآورد شده است(مهریار و جزایری، 1376). اگر این تعداد را صرفا بر مبنای تاثیراتی كه بر خانواده بجای می گذارند در نظر بگیریم، می توانیم بگوئیم 000/200/1 تا 000/000/3 خانواده اكنون بطور جدی تحت تاثیر اعتیاد قرار دارند. بخش قابل توجهی از معنادین كشور نیز افراد متاهلی هستند كه همسر و فرزندان آنها، بطور مستقیم با اعتیاد و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و روانی آن مواجه هستند. بر اساس گزارشهای رسمی منتشر شده تا سال 1378 در صد پذیرش بر حسب نوع ماده مورد مصرف به صورت زیر بوده است: 69 درصد مصرف تریاك، 17درصد هروئین و 3 درصد حشیش. چنانچه از گزارشهای مشهود است، عمده ترین درصد معتادین چه آنانی كه در زندانها به سر می برند و چه آنانی كه در جامعه و احیانا به مراكز سرپایی و غیر سرپایی مراجعه می كنند، عمدتا مصرف كننده تریاك، هروئین و دیگر مشتقات تریاك می باشند كه امروزه در طبقه مواد افیونی قرار می گیرند (گل پرور، 1383).

اعتیاد

هر گونه وابستگی شدید روانی یا فیزیولوژیک ارگانیسم نسبت به یک ماده را اعتیاد می گویند. مشخصه اعتیاد، پیدایش سندرم ترک یا محرومیت است که هنگام قطع ناگهانی مواد ظاهر می گردد. به نظر می رسد که در فرد معتاد وجود ماده اعتیاد آور برای حفظ کارکرد طبیعی سلولی الزامی گردیده و قطع آن موجب دگرگونی فرایند های فیزیولوژیک و در نتیجه علائم محرومیت می شود(پورافکاری، 1376).

در سال 1964 سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید که اصطلاح اعتیاد، اصطلاحی علمی نیست و وابستگی به  مواد را به جای آن به کار برد(کاپلان و سادوک، 1998). علیرغم ارائه اصطلاح وابستگی مواد کلمه اعتیاد هنوز هم در منابع طبی و بین عوام رایج است و برای توصیف موارد زیر بکار می رود:

 


[1] - كریم پور(صادق): روان شناسی اعتیاد. تهران. 1365 ص 44

[2] -  گزارش آقای منبی مشاور سازمان ملل در ایران، اكتبر 1970 ص 3

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به dicfiles است. || طراح قالب bestblog.ir