روانشناسی در صنعت 330 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:45
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات330
حجم فایل596 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دانلود فایل

 

قسمتی از متن فایل :

 

 

نوع فایل : word_ pdf 

 روانشناسی در صنعت 330 ص

 

متن کامل را میتوانید بعد از پرداخت آنی دانلود نمایید

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

روان‌شناسی خواب (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:45
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل118 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

روان‌شناسی خواب

 

روان‌شناسی خواب، شاخه ای از علم روان‌شناسی است که به بررسی تغییرات بدن انسان در سطوح مختلف عمق خواب می‌پردازد. در این شاخه از روان‌شناسی اختلالات خواب از جمله: 1. خوابگردی  2. فلج خواب   3.هراس‌ شبانه   4. پرخوابی  و 5.  کم‌خوابی  مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این رشته، محتوا و معنای احتمالی رویاها تجزیه مى‌شود. زیگموند فروید بنیانگذار رشتهٔ روان‌شناسی خواب بود.

خواب :

خواب کاهش ناگهانی جریان خون در زمان استراحت است به طوری که فعالیت بدن و ذهن کم شود و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند. در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد. خواب برای سلامت و بهزیستی بدنی و روانی انسان‌ها و جانوران اهمیت دارد.

عمق خواب :

 

عمق خواب میزان خواب آلودگی است که آن را می‌توان با ثبت الکتروآنسفالوگرام، حرکت های چشم، فشارخون و ضربان‌های قلب سنجید. از شروع خواب تا عمیق ترین مرحلهٔ آن بین سه تا پنج مرحله فاصله است.رویا در مراحل خواب سطحی اتفاق می افتد. معمولاً به هنگام خواب رفتن، نظام منطقی افکار به هم می ریزد، تصاویر بینایی از ذهن می گذرد. به دنبال این مرحله، عبوری سریع به خواب عمیق دیده می شود که به عمیق ترین سطح خواب در تمام طول شب می رسد. این خواب، بین بیست تا سی دقیقه به طول می‌انجامد. آن‌گاه خواب به تدریج سبک می‌شود، هفتاد دقیقه پس از به خواب رفتن، خواب به سطحی‌ترین حالت خود می رسد. در طول این مرحله خواب سبک، نخستین مرحله رویای شبانه شروع می‌شود و بین پنج تا ده دقیقه به‌طول می‌انجامد. به دنبال‌ این مرحله، یک مرحله خواب عمیق‌تر آغاز می شود که سومین ساعات خواب را به دورهٔ دوم طولانی‌تر رویا و خواب سطحی‌تر متصل می کند.دوره سوم رویا، در پنجمین یا ششمین ساعت خواب اتفاق می‌افتد و بیست تا سی دقیقه به طول می‌انجامد. در هفتمین ساعت خواب دوره دیگری‌ از خواب سبک و رویا موجود است که حدود یک ساعت طول می‌کشد.

ثبت حرکات کرهٔ چشم، نشان دهندهٔ فعالیت رویا است. چشم‌ها در طول خواب، معمولاً حرکات آهسته ای دارند. کرهٔ چشم در این حرکات به بالا و داخل چرخش دارد، گاهی ناگهان، مجموعه‌ای از حرکات سریع چشم در محور افقی یا بالا و پایین ملاحظه می‌شود که ممکن است بیست دقیقه یا بیشتر، به طول انجامد. این مرحله هم‌زمان با‌‌ رویا است زیرا هم‌زمان با حرکات سریع چشم، فعال شدن هیپوفیز نیز دیده می شود.

خواب طبیعی به چهار مرحله تقسیم می‌شود که خواب‌شناسان، هر یک را با تغییرات خاص الکتروآنسفالوگرام مشخص می کنند. ویژگی الکتروآنسفالوگرام در حالت بیداری، وجود امواج آلفا به تعداد ۸ تا ۱۲ موج در ثانیه و فعالیت با توانش پایین و بسامدهای متغیر است. با شروع خواب آلودگی امواج آلفا ناپدید می شوند. مشخصهٔ مرحلهٔ اول که سبک‌‌ترین مرحلهٔ خواب است فعالیت با توانش پایین و ناهم‌زمانی می‌باشد که به‌ندرت با فعالیت منظم ۶ موج در ثانیه و با‌ ولتاژ پایین همراه می‌شود. مرحلهٔ دوم که چند دقیقه پس از مرحله اول آغاز می‌شود و ویژگی آن تکرار فراوان نقش‌های دوکی موج در ثانیه است که دوک‌های خواب نام دارند. دیگر ویژگی مرحله دوم، امواج سوزنی پرتوان و مجموعه های ترکیبی است که به فاصله چند دقیقه دیگر امواج دلتا با توانش بالا با برگشت ۵/۰ تا ۲ موج در ثانیه ظاهر می شود که مشخصه مرحلهٔ سوم است. مرحلهٔ چهارم، هنگامی است که امواج دلتا، قسمت بیش‌‌تری از نوار را پر می‌کند.

خواب، نوسان خاصی را سیر می کند که شامل چهار یا پنج دوره است و هر یک با ظهور مراحل دوم، سوم و چهارم خواب که به مرحله ای شبیه مرحله اول باز می گردد، مشخص می شود. این دوره ها با فعالیت رویا همراه است و ویژگی آن حرکات سریع چشم است. خواب با حرکات سریع چشم، خواب ناراست یا خواب متناقض نما نامیده می‌شود که باالکتروآنسفالوگرام کم ولتاژ و ناهم‌زمان همراه است. در این مرحله حرکات چشم ها سریع است، تونوس ماهیچه ها از بین می رود، و تعداد ضربان قلب و تنفس افزایش می یابد و بی نظم می شود، فشار خون افزایش می یابد، آلت تناسلی دچار شق شدگی می‌شود، بر گردش خون مهبل افزوده می‌شود و ترشح هورمون رشد بدون تغییر باقی می ماند.

فعالیت رویا در این مرحله با خواب های مختلف مشخص می شود. به طور معمول در جریان خواب شبانه، چهار یا پنج مرحله رویا وجود دارد که جمع زمانی آن ها یک ساعت و نیم می شود که اندکی بیش از ۲۰ درصد تمامی زمان خواب است. نخستین مرحلهٔ رویا تقریباً ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه پس از شروع خواب روی می دهد و این امر هر ۹۰ دقیقه یک بار در طول خواب تکرار می‌شود. خواب هم‌زمان را می توان، بر مبنای عمق به چهار مرحله از خفیف ترین تا عمیق ترین طبقه بندی کرد.

خواب بدون حرکات سریع چشم را خواب اصیل می گویند که دارای امواج آهسته است، دوک های خواب و مجموعه‌های ترکیبی با الکتروآنسفالوگرافی شناخته می شوند. در این نوع خواب، چشم ها حرکات سریع ندارند، تونوس ماهیچه کاهش یافته، تعداد ضربان قلب و تنفس ثابت و عادی است، فشار خون کاهش یافته و آلت تناسلی دچار شل‌شدگی می شود، گردش خون مهبل کاهش و میزان ترشح هورمون رشد افزایش می یابد، رویاها کم، مبهم و مقطع است و قابل یادآوری نیستند.

اختلالات خواب   :

 

1.خوابگردی :

 

در این حالت بدن بیدار و ذهن در خواب است. در این حالت ممکن است بیمار در خواب راه برود،بدود، لباس بپوشد، حمام یا ادرار کند، و حتی رانندگی کند. بر اساس برخی منابع آماری، هجده درصد جمعیت جهان خوابگرد هستند. آمار هم چنین نشان می‌دهد که ۱۶ درصد کودکان در ایالات متحده آمریکا،خوابگرد هستند و حدود ۸۷ درصد خوابگردان مرد هستند. بعضی خوابگردها در حین خوابگردی چشم خود را نمی بندند.

2.پرخوابی :

پرخوابی، یکی از اختلالات خواب است.میل ناگهانی مقاومت ناپذیر به خواب در هنگام روز را پرخوابی می‌گویند.مبتلایان به پرخوابی، در پی هیجان‌های شدید دچار گرفتگی ماهیچه می‌شوند.

 بسیاری از مبتلایان به پرخوابی، به فلج خواب نیز مبتلا هستند. نوجوانان پسر دچار مراحل پرخوابی طولانی می‌شوند و پس از بیدار شدن از خواب احساس گرسنگی می‌کنند. درجه حرارت بدن بیماران پرخواب، پس از بیدار شدن افزایش می‌یابد و گاهی خلق آن ها نیز تغییر خواهد کرد. معمولاً بیماران پرخواب دچار افسردگی هستند.حالت‌های پرخوابی از طریق محرک‌های دستگاه عصبی مرکزی درمان می‌شود

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

روان شناسی فردی آلفرد آدلر 65 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:45
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات65
حجم فایل41 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                               صفحه

1-   شرح حال آلفرد آدلر............................................................................................

2-   تاریخچه تحول فکر آدلر.......................................................................................

3-   مفاهیم بنیادی نظریه ی آدلر................................................................................

-        نظریه ی شخصیت...............................................................................................

-        ماهیت انسان........................................................................................................

-        مفهوم اضطراب و بیماری روانی.........................................................................

4-   روان درمانی........................................................................................................

-        تعریف...................................................................................................................

-        انتظار از روان درمانی.........................................................................................

-        فرایند درمان........................................................................................................

5-   زمینه های کاربرد................................................................................................

6-   خلاصه.................................................................................................................

 

 

1- شرح حال آلفرد آلرد:

آلفرد آدلر[1] در 7 فوریه 1870 در ردلفهایم[2] حومه ی شهر وین در یک خانواده ی متوسط به دنیا آمد (شفیع آبادی و ناصری، 1387) . پدرش تاجر غلات و مادرش خانه دار بود وی دومین پسر و سومین فرزند از شش فرزند خانواده خود بود (چهار پسر و دو دختر) و این موضوع در زندگی او و بیان نظریه ها بیش (ترتیب تولد) تاثیر زیادی داشت (شیلینگ، 1984 با ترجمه ی آرین، 1382). در جامعه آن ها یهودیان کمی زندگی می کردند، به همین جهت او هرگز یک هویت قوی یهودی پیدا نکرد. اگرچه در کودکی به پرستشگاه یهودیان می رفت اما در سن 34 سالگی خود را یک مسیحی می دانست (شولتز، ترجمه ی کریمی و همکاران، 1378؛ ارگلر 1963 به نقل از کریمی 1379). دوران کودکی آدلر از مرگ و بدبختی و حسادت نسبت به برادر بزرگتر و طرد شدن از سوی مادر مشخص می شد. او خود را شخصی زشت و کوچک اندام تلقی می  کرد و این موضوع روی خود انگاره اش تاثیر می گذاشت. او دچار نرمی استخوان و کمبود ویتامین D بود که این مشکل او را ازدیدن و بازی کردن با بچه های دیگر باز می داشت زیرا توان راه رفتن نداشت. او به دلیل دچار شدن به اسپاسم حنجره مشکل تنفسی نیزداشت و هنگام گریه احساس خفگی می کرد. آدلر در 5 سالگی ذات الریه گرفت و تا حد مرگ پیش رفت، وی هم چنین در 3 سالگی شاهد مرگ برادرش ردلف در تختخواب کناری اش بود. این دو قضیه تاثیر زیادی روی  او داشت و وقتی در 5 سالگی در طی جریان همان بیکاری از دکترش شینه که به پدرش می گفت پسرتان از دست رفته است تصمیم گرفت خودش پزشک شود (فیروز بخت، 1381 به نقل از شارن؛ شولتز ترجمه ی کریمی و همکاران ، 1378؛ فیست 2002 ترجمه ی سید محمدی، 1386).

به عنوان یک کودک بیمار در طول 2 سال اول زندگی ناز پرورده ی مادرش بود و تنها با ورود برادر بعدی بود که از این موقعیت کنار رفت و مورد توجه پدر قرار گرفت به دلیل همین رابطه ی خوب با پدرش عقده ی ادیپ فروید را رد کرد. آدلر به بزرگترش حسادت می ورزید و به شدت با او رقابت داشت و در برابر او و سایر کودکان همسایه که سالمتر و فعال تر بودند احساس حقارت می کرد (شولتز، ترجمه ی کریمی و همکاران، 1378).

برای غلبه بر این احساس و جبران کمبودهای جسمی خود، آدلر جوان، فوق العاده سخت کار می کرد و علی رغم جثه ی کوچک، دست و پا چلفتی بودن وجذاب نبودنش به خود فشار می آورد تا در بازی ها شرکت کند. به تدریج وی در این مبارزه پیروز شد و توانست به نوعی احساس پذیرش و عزت نفس دست یابد. در نتیجه‌ی همین امر او عشق و علاقه ی زیادی به مصاحبت افراد دیگر پیدا کرد، ویژگی که تا پایان عمر خود آن را حفظ کرد (شولتز، ترجمه ی کریمی و همکاران، 1378).

او در دوران دبستان یک دانش آموز معمولی بود. وی در درس ریاضی بسیار ضعیف بود تا جایی که معلم او به پدرش توصیه کرد که وی را نزد یک کفاش به شاگردی بگذارد. اما بر خلاف این صحبت پدرش به تشویق او پرداخت و آدلر با پشتکار و کوشش فوق‌العاده توانست ضعف خود را جبران کند و به مقام شاگرد اولی کلاس برسد (کوری، 1991، ترجمه کریمی 1379؛ فیست 2002، ترجمه ی سید محمدی 1386؛ شارف ترجمه ی فیروز بخت، 1381).

آدلر پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال 1888 وارد دانشکده ی پزشکی وین شد و در سال 1895 در چشم پزشکی به درجه ی تخصص نائل آمده او در دانشگاه یک جهت گیری اجتماعی را در زمینه روان شناسی و روان درمانی تعقیب کرد و با یک گروه از دانشجویان مارکسیست آشنا شده و به آنها ملحق شد و در میان آنها با دختر جوان روسی ثروتمندی برخورد کرد و در نهایت در سال1987 با او ازدواج نمود. بعداز مدتی به پزشکی عمومی تغییر شغل داد و مطلب خویش را دایر کرد (شارف، ترجمه ی فیروز بخت، 1381؛ شیلینگ 1984، ترجمه آرین 1382). از آنجا که مطب او نزدیک یک پارک تفریحی – ورزشی بود، بیشتر بیمارانش را بازیگران، هنرمندان و بند بازان تشکیل می دادند. آدلر از برخورد با همین افراد دریافت که بسیاری از آنها قدرت و توانایی خود را به عنوان واکنشی در برابر ضعف ها یا حوادث دوران کودکی خود به دست آورده اند (شیلینگ ، 1984، ترجمه ی آرین 1382). در همین دوران بود که آدلر با نوشتن کتابی درباره ی خیاط ها نشانه هایی از جهت گیری اجتماعی اش را نشان داده است و از این لحاظ می توان او را مبدع طب صنعتی دانست (شفیع آبادی و ناصری، 1387).

ریسا آپستین همسر آدلر فمینیست بوده و خیلی بیشتر ازشوهرش به انجام کا


[1] Alfred.Adler

[2] Rodolfheim 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

روان شناسی رشد 23 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:45
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات23
حجم فایل22 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

روانشناسی رشد

روانشناسی رشد شاخه‌ای از علم روان‌شناسی ‌است که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد می‌پردازد و از رشته‌های مختلف زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت و پزشکی کمک می‌گیرد. اگر چه روان‌شناسی رشد به تمام مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ می‌پردازد، اما بر کودکی و نوجوانی تأکید دارد.

روان‌شناسان رشد در پی آن هستند تا چگونگی رشد انسان را در طول زمان تعیین کنند، برای تحقق این هدف روان‌شناسان رشد، رفتار افراد را در سنین مختلف به دقت مورد مشاهده قرار می‌دهند. از سوی دیگر روان‌شناسان رشد به تبیین رشد می‌پردازند که در آن دو الگوی عمومی و اختصاصی را مد نظر دارند. سومین هدف روان‌شناسی رشد این است که حاصل مطالعات توصیفی و تبیینی خود را در مورد رشد در جهت مثبت رشد انسان به کار بگیرد و رشد انسان‌ها را به حداکثر برساند. این جنبه کاربردی رشد خصوصاً به کودکان و نوجوانانی که به دلایلی دچار نارسایی در رشد شده‌اند، می‌پردازد.

 

 

مقدمه:

روان‌شناسی دانش جذابی است. اگر چه از تأسیس آن توسط ویلهلم وونت (دانشگاه لایپزیك آلمان) در سال 1879 بیش از 125 سال از عمر آن نمی‌گذرد، اما در این سالها مطالعات علمی نظریه پردازان بزرگ و تحقیقات آنها این دانش جوان را به عنوان یكی از كاربردی‌ترین علوم انسانی درآورده است. امروزه كمترین جایی سراغ داریم كه روان‌شناسی در آن نفوذ نكرده باشد روان‌شناسی در محدوده زیادی به فعالیت می‌پردازد. و بر اساس آن نظریه پردازان مختلفی در حوزه مطالعاتی مورد نظر خود، به دسته‌بندی و ارائه تئوری‌هایی پرداختند كه اگر بعضی از تفاوتهای عمده و جدّی این نظریه های را به كناری نهیم، خواهیم دید كه هر یك گوشه‌ای از مسائل و مشكلات انسانی را پاسخ دادند و یا به توجیه و تبیین (بیان چگونگی پدیدآیی) واكنش‌ها و رفتارهای مختلف در موقعیت و زمان‌های گوناگون پرداخته‌اند. تلاش روان‌شناسی در جهت تبیین سازگاری انسان با محیط است. بطور مثال روان‌شناسی رشد تلاش می‌كند تا سازگاری مرحله‌ای در انسان را توضیح دهد. بدین معنی كه براساس مطالعات علمی انجام شده تشریح می‌كند كه یك كودك 5 ساله چگونه محرك‌های اطراف را ادراك می‌كند و دارای چه توانمندی‌های شناختی است. و آنگاه كه این كودك به یك نوجوان تبدیل می‌شود چه تحولی ایجاد می‌شود؟ و دارای چه توانمندی‌هایی می‌شود؟ و چگونه خود را با محیط اطراف سازگار می‌كند؟ امروزه كمتر علمی مانند روان شناسی سراغ داریم كه در بسیاری از مسائل انسان نظریه های اساسی و كاربردی داشته باشد. روان شناسی در تمامی امور انسان از رشد گرفته تا یادگیری ، از آموزش و پرورش تا درمان بسیاری از مشكلات رفتاری نظرات بسیار جالب و كاربردی دارد. از استخدام كاركنان در یك مؤسسه تا پرتاب سفینه های فضایی نظر متخصصان روان شناسی اهمیت بسیاری پیدا كرده است. روان شناسی رشد به بررسی ویژگیهای شناختی ، هیجانی و اجتماعی افراد در سنین مختلف می پردازد و مطالعات آن این اطلاعا ت را به ما می دهد كه در هر سن فرد چگونه با محیط خود سازگار می شود و در هرمقطع سنی دارای چه توانمندیهایی است همچنین روان شناسی رشد اصول اساسی حاكم بر رشد و تحول را مورد بررسی قرار می دهد. روان شناسی رشد به همه دوران زندگی انسان ارتباط دارد اما بیشترین توجه خود را به كودكی و نوجوانی داشته است. ما در این مبحث ابتدا به بیان اصول اساسی حاكم بر رشد می پردازیم آنگاه نظریه های معروف در روان شناسی رشد از جمله نظریه رشد شناختی پیاژه، نظریه رشد روانی اجتماعی اریكسون ، روانی جنسی فروید ،نظریه یادگیری مشاهده ای بندورا و رفتارگرایی اسكینر را به اختصار توضیح خواهیم داد.سپس ویژگیهای انسان را از نظر شناختی ، هیجانی و اجتماعی را در سطوح كودكی و نوجوانی معرفی می كنیم .در پایان با تاكید به دوره نوجوانی مواردی چون هویت و نفش جنسیتی، نوجوان وخانواده، نوجوان و همسالان، افت تحصیلی و مشكلات رفتاری همچون افسردگی،خودكشی و مصرف موادمخدر به اختصار بررسی خواهیم كرد.

 

تعریف روان شناسی رشد:

روان شناسی رشد ، علمی است که جریان تحولات و تغییرات(كمی و كیفی) جسمی ، ذهنی ، عاطفی و عملکرد فرد را در طول عمر از لحظه تولد (از لحظه انعقاد نطفه) تا هنگام مرگ مطالعه می کند.

 ” اصول روان شناسی رشد “

1. رشد جریانی مرحله ای و پیوسته است:

 رشد پیوسته است ونه ناپیوسته . مراحلی كه برای رشد اشاره می شود جدا از هم نیستند بلكه مانند یك خطی از یك نقطه شروع و بدون تمایز ادامه می یابد . تقسیم بندی دوره های مختلف زندگی بر اساس نوع دیدگاه و زمینه های مطالعاتی در رشد صورت می گیرد. به طور مثال پیاژه رشد ( تحول شناختی ) انسان را در چهار مرحله و تا پایان 16 سالگی ، اریكسون رشد روانی – اجتماعی انسان را از تولد تا پایان عمر و در 8 مرحله مطرح می كند. به طور كلی وباتوجه به ویژگیهای مشترك و تكالیف یكسان انسان در دوره های مختلف سنی می توان رشد انسان را در 9 مرحله یا دوره مطرح كرد . سنینی كه برای هر كدام از مراحل اشاره می شود صرفا" تقریبی است. 1) پیش از تولد انعقاد نطفه تا تولد 2) شیر خوارگی تولد تا دو سالگی 3) كودكی 1 دو تا شش سالگی 4) كودكی 2 شش تا دوازده سالگی 5) نوجوانی دوازده تا بیست سالگی 6) جوانی بیست تا سی سالگی 7) میانسالی سی تا پنجاه سالگی 8) پختگی پنجاه تا شصت و پنج سالگی 9) پیری شصت و پنج سالگی به بعد .

2.رشد دارای الگوهای قابل پیش بینی است:

(الف- قانون سری – پایی ب- قانون مرکزی- پیرامونی) بر اساس قانون سری – پایی رشد انسان ابتدا از سر شروع و در نهایت در پا خاتمه می یابد. كودك تازه متولد یافته ابتدا در سر رشد میكند و بعد از رشد گردن می تواند سر خود را نگهدارد. وبعد ا رشد عضلات شانه ،شكم و كمر است كه می تواند بخزد و بنشیند. آنگاه كه رشد كافی در عضلات پا را كسب كرد قادر به ایستادن و سپس راه رفتن می شود.

3. تفاوتهای فردی در رشد: 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

روان درمانی گروهی 30 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:44
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات30
حجم فایل32 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

 

عنوان

صفحه

گروه درمانی

2

تاریخچه گروه درمانی

3

ویژیگی افرادی که تحت گروه درمانی قرار می‌گیرن

3

مراحل طبیعی در فرآیند گروه درمانی

4

روان درمانی گروهی

7

اطلاعاتی در مورد خدمات گروه درمانی

9

روان درمانی

14

بررسی نمونهای از روان درمانی

15

منابع

29

 

 

گروه درمانی

انسانها در گروههای اجتماعی متنوعی زندگی می‌کنند و فعال هستند. در این شرایط عجیب نیست که بسیاری از مسائل احساسی و عاطفی آنها از روابط مخدوش شده این گروهها ناشی می‌شود. با پی بردن به اهمیت روز افزون روابط اجتماعی و میان فردی در سالهای اخیر بجای توجه به عوامل درون شخصی توجه به عوامل حاکم میان افراد گروههای اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. و بر این اساس در محیط بیمارستانهای روانی ، کلینیکها ، دفاتر مشاوره و روان درمانی و ... به شکل بندیهای گروهی توجه خاص مبذول می‌شود. امروزه انواع شیوه‌های گروه درمانی از جمله متداولترین شیوه‌های روان درمانی هستند. در مقابل گروه درمانی ، روان درمانی انفرادی قرار دارد.

تاریخچه گروه درمانی

استفاده منظم از گروه‌ها در روان درمانی پدیده نسبتا تازه‌ای است. هر چند التیام یابی گروهی سابقه‌ای به قدمت تاریخ دارد که نمونه‌های بارز آن را در تعالیم مذهبی می‌توان مشاهده کرد. ژوزف پرات (1974) پزشک اهل بوستون را اغلب پدر گروه درمانی می‌دانند، در آغاز قرن بیستم ژوزف پرات مسأله گردهم آوری بیمارن معلول و آموزش جنبه‌های پزشکی بیماری آنها بطور دسته جمعی را مطرح ساخت. او صرف نظر از کار تعلیم ، فضایی گروهی بوجود آورد تا بیماران در سایه آن در مقام کمک متقابل به یکدیگر برآیند. چندین سال بعد ، تعدادی از روانپزشکان آمریکایی نقطه نظرهای پرات را در زمینه درمان روانی بکار بردند.

از جمله لازل و مارش که از یک شیوه آموزشی به صورت گروهی برای درمان ناخوشیهای دماغی استفاده می‌کردند. این شیوه به زودی منسوخ گردید و جای آنرا روان تحلیلی گران پر کردند. فروید شخصا به کار گروه درمانی نپرداخت، اما مقالاتی که در زمینه روان شناسی گروهی و تحلیل خود منتشر کرد، حاکی از اطلاع او از اهمیت پدیده گروهی بود. آدلر شخصا از برنامه‌های گروه درمانی در مراکز هدایت کودکان و نیز معتادان به الکل استفاده نمود. جنگ جهانی دوم به گروه درمانی وسعت تازه‌ای بخشید. گروه درمانی برای توده‌های عظیم بیماران روانی که به ارتش بریتانیا فرا خوانده شده بودند، نقش مهم درمانی ایفا نمود. بیمارستان نظامی نورت فیلد بخصوص مرکز مهمی برای ابداع شیوه‌های مختلف گروه درمانی بود. از جمله سایر بانیان گروه درمانی در آمریکا می‌توان به گروهی از روانشناسان اجتماعی به سرپرستی کورت لوین اشاره نمود. چه مشکلاتی با استفاده از گروه درمانی می‌توانند درمان شوند؟
مشکلات و مسائلی که با استفاده از گروه درمانی قابل هستند گسترش وسیعی دارند، از جمله مشکلات مرتبط به خود انگاره ، نداشتن احساس هویت ، عزت نفس و هدف و مقصود. مشکلات نشانه‌ای شامل اضطراب ، افسردگی روان تنی ، عملکرد ضعیف شغلی ، برخورد غیر مؤثر با فشارهای روانی ، مشکلات عاطفی ، ناتوانی در ابراز اهمیت ، ناتوانی در کنترل احساسات ، پرخاشگری ، روابط اجتماعی نامناسب ، ناراحتی در مجمع ، ناتوانی در اعتماد به دیگران ، وابستگی شدید به دیگران ، ابراز وجود بیش از حد ، ناتوانی در برقراری ارتباط با جنس مخالف ، اعتیاد ، مشکلات زنانشویی مثل اختلافات و مشاجرات همسران و ... .

ویژیگی افرادی که تحت گروه درمانی قرار می‌گیرند.

بسیار باید از انگیزه لازم برخوردار باشد، میل به تغییر داشته باشد و در راستای رسیدن به این هدف بکوشد. ورود به برنامه گروه درمانی باید داوطلبانه باشد و بیمار به صرف توصیه دوستان و اقوام و مسئولین روان درمانی به این کار وادار نشود. بیمار باید به گروه درمانی معتقد باشد و آنرا یک شیوه درمانی درست و مناسب بداند. معتقد باشد که گروه نیازهای او را برآورده می‌سازد و مفید واقع می‌شود.

نظر به اینکه گروه درمانی اصولا فرآیند کلامی است، بیمار باید از مهارتهای کلامی و مفهومی کافی برخوردار باشد. در گروه درمانی برای بیماران شدیدا افسرده ، بیمارن مبتلا به اسکیزوفرنی حاد ، اختلال شخصیتهای پارانوئید ، اختلال شخصیت اسکیزوئید شدید ، اختلال شخصیت جامعه ستیز ، افراد مبتلا به بیمار انگاری و اختلال شخصیت خود شیفته در صورتی که گروه درمانی بلند مدت باشد، نمی‌توانند مفید باشند.

مراحل طبیعی در فرآیند گروه درمانی 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

رفتار جبری چك كردن 12 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:44
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات12
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست

عنوان                                 صفحه

مقدمه ................................... 1

تعریف وسواس ............................. 3

انواع وسواس ............................. 3

آداب وارسی یا چك كردن ................... 4

ویژگیهای افراد دارای اختلال وسواسی جبری .. 5

علائم..................................... 5

ضررهای رفتار جبری چك كردن ............... 6

عوامل مؤثر در ایجاد وسواس ............... 6

درمان ................................... 7

شیوع .................................... 8

توصیه به خانواده‌ها ...................... 8

منابع .................................. 10

 
 

 

 


مقدمه

شما خانة خود را ترك می‌كنید وعازم تعطیلات اداری می‌شوید اما پس از آن كه در صندلی عقب تاكسی آرام گرفتید تردیدها به ذهن شما هجوممی‌آورند. آیا اجاق گاز را خاموش كرده‌ام آیا درب خانه باز است. سعی می‌كنید این افكار را نادیده بگیرید ولی نمی‌توانید. به یاد بیاورید كه اجاق گاز را خاموش كرده‌اید یا درب باز است یا بسته. احساس شك و دو دلی در شما اوج می‌گیرد در نهایت مغلوب این افكار می‌شوید و به رانندة تاكسی می‌گویید كه دور بزند او بیرون منتظر می‌ماند شما بی وقفه اجاق را خاموش و روشن می‌كنید و یا از باز بودن درب مطمئن می‌شوید و هر اندازه كه به اجاق نگاه می‌كنید یا درب را باز و بسته می‌كنید باز هم هیچ تأثیری ندارد نمی‌توانید از این موارد مطمئن شوید و به جای آن با هر بار وارسی كردن بر تردید آزار دهندة شما افزوده می‌شود چشما شما بسته بودن درب و یا خاموش بودن اجاق گاز را می‌بیند اما در ذهن شما چیزی ثبت نمی‌شود. پس از گذشت دقایقی كه به اندازة ساعت‌ها به نظر می‌رسد بالاخره با اكراه منزل را ترك می‌كنید و به تاكسی باز می‌گردید. اما همان طور كه دور می‌شوید، قصور می‌كنید كه در نتیجة بی دقتی شما، خانه آتش گرفته است- در طی سفر افكار وحشتناك مربوط به خاكستر شدن دارایی‌تان مایة عذاب خاطرتان می‌شود. با وجود تمامی تلاشهایتان نمی‌توانید این تردیدها را از ذهن خود دور كنید. این نمونه نگاهی اجمالی به افكار فردی دارد كه به گونه‌ای به افكار و خواسته‌های غیر قابل كنترل اختلال وسواس – اجبار گرفتار است – این فرد دیوانه نیست – بلكه به نوعی اختلال اضطرابی دچار است كه زندگی وی را تحت الشعاع قرار داده است. اختلال شخصیت وسواسی – جبری[1] در سیستم طبقه بندی DSM-IV جزء اختلالات اضطرابی طبقه بندی گردیده است.  

 

تعریف وسواس

نگرانی‌ها، تردیدها، باورهای خرافی – كه معمولا در زندگی روزمره شایع‌اند- اگر جنبة افراطی و شدید پیدا كنند، وسواس نامیده می‌شود. مثلاً فرد در هنگام شست و شوی دست یابدن یا بازرسی و چك كردن، خیلی زیاده روی كند و در صورت وجود مانع دچار اضطراب و استرس شود و عملكرد حوزه‌های خانوادگی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی یا روابط بین فردی را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع وسواس :

الف) وسواس فكری :

 


[1] - obsessive compulsive disorder. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

راههای جلوگیری از اقدام به خودكشی (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:44
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات26
حجم فایل14 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه :

مرگ كودكان یا نوجوان از طریق خودكشی واقعه ای تكان دهنده است . اندوهی كه از خودكشی یك نوجوان به انسان دست می دهد ،احتمالا“ از خودكشی یك بزرگسال یا حتی مرگ یك كودك براثر سرطان یا حادثه رانندگی شدیدتر است . خوشبختانه ، این نوع خودكشی ، بویژه درمیان كودكان خردسال نسبتا“ نادر است . معمولا“ به مرگی كه پیش از 15 سالگی روی می دهد و خود شخص موجب آن باشد ، خودكشی دوره كودكی       می گویند چنین مرگی بین 15 تا 19 سالگی خودكشی دوره نوجوانی نام دارد . تعداد بسیار اندكی از كودكان زیر 12 سال اقدام به خودكشی می كنند ، اما میزان خودكشی بین سالهای 12 تا 19 سالگی به شدت افزایش می یابد . ازجایی كه بسیاری از خودكشیها حادثه تلقی می شود ، بر آورد میزان واقعی خودكشی ، احتمالا“ نشانگر آمار واقعی آن نیست .

اقدام به خودكشی معمولا“ بیشتر از خودكشیهای موفق است . افزون براین تصور می شود امكان كمی وجود دارد كه هدف از اقدام به خودكشی نوجوانان و كودكان درواقع كشتن خودشان باشد . خوردن دارو یا قرص ، رایج ترین روش اقدام به خودكشی بویژه در مورد كودكان بزرگتر است        ( هاتون ، 1982 ) حتی اگر قصد كودك كشتن خود نباشد ، احتمال این خطر را می رود كه تصور نادرست كودك منجر به مرگ وی شود . ازاین رو درمانگران تمایل دارند اقدام به خودكشی را امری جدی بپندارند .

علاوه براین ، در صورتی كه برای درك مسائل كودك و كمك به او اقدامی صورت نگیرد ،  این امكان وجود خواهد داشت كه در آینده گرفتار مشكل روانی شود یا دوباره دست به خودكشی بزند . خودكشی از دید گاه كسی كه به این كار دست می زند ، یك فریاد كمك خواهی است . تصور می شود مخاطب این فریاد بیشتر خانواده و دوستان هستند تا نهادهای دیگر . پیدا ست كه انگیزه اقدام به خودكشی درنوجوانان ازیك یا چند عامل مایه می گیرد ، رهایی از احساس فشار ، خلاص از محیطی كه به فرد فشار می آورد ، راهی برای نشان دادن نومیدی به دیگران . تلاش برای جلب پشتیبانی دیگران ، یا تلاش برای تغییر دادن دیگران . اگر فرض كنیم خودكشی توسل جویی به كمك خارجی نیست . احتمالا “ به توجیه این موضوع كمك خواهد كرد كه ، چرا زمانی كه برای درمان این افراد اقدام می شود ، شركت آنان در برنامه درمانی مؤثر و با قدرت نیست ، و نیز چرا این نوجوانان اغلب اقدام به خودكشی خویش رادست كم می گیرند .

چه عواملی موجب می شود كه كودكی به نقطه ای برسد كه اقدام به خودكشی كند ؟ همان گونه كه درمورد بزرگسالان دیده می شود پیداست كه خودكشی همیشه با افسردگی واحساس نومیدی درارتباط نبوده است . درواقع ،درمیان افرادی كه دچار افسردگی نیستند همچنین به نظر نمی آید كه درطول دوره بیماری روانی ، دراقدام به خودكشی تأثیری داشته باشد .

بدین ترتیب پیداست كه بودن درمحیطی كه هرج و مرج واز هم گسیختگی مدتهای مدید ادامه داشته و نیز ازدست دادن یا جدا شدن از افرادی كه برای كودك بسیار عزیزند می تواند اقدام به خودكشی را دركودك تسریع كند.

طبق آمارهای بدست آمده از خودكشی سن افراد كمتر از 15 سال بوده و آمار به این شرح است .

     v       80 درصد از خانواده های متعارض بوده اند

     v       25 درصد با قانون درگیر بوده اند

     v       50 درصد هرگز پدر واقعی خود را نیافته بودند

     v       75 درصد تا هنگام رجوع به خدمات روانپزشكی , با پدر واقعی خود زندگی نكرده بودند .

     v       15 درصد از فقدان طولانی پدر یا ناپدری در اثر مرگ , رنج برده بودند .

     v       85 درصد متحمل جدایی طولانی از والدین یا یكی از آنها بوده اند .

 

 

انگیزه من چه بود ؟

چند سال پیش در آموزشگاه راهنمایی یكی از روستاهای منطقه سملقان مشغول به كار بودم كه 4 كلاس راهنمایی و یك كلاس اول دبیرستان داشت . حدودا“ 140 تا دانش آموز داشت . سالن و فضای صحن حیاط آموزشگاه نسبتا “ بزرگ بود كلاسهای بزرگ و خیلی سردی داشت .صحن حیاط آموزشگاه آسفالت نبود ودرواقع برای ورزش محیط مناسبی نبود . كادر دفتر آموزشگاه تشكیل می شد ، از مدیر ، معاون ، دفتر دار ومربی پرورشی كه فقط 12 ساعت درآن آموزشگاه بود و رابطه كلیه همكاران باهم خیلی صمیمی بود ، همه همكاران از مشكلات همدیگر اطلاع داشتند . اگردر كلاس دانش آموزی مشكل می داشت درزنگ تفریح درحضور كلیه همكاران بیان می شد حتی یكی از همكاران كه از اهالی همان روستا بود و احتمال داشت روستائیان دیگر هم از اون مشكل اطلاع پیدا كنند . من همیشه احساس می كردم دانش آموزان می ترسند به راحتی مشكلاتشان را بیان كنند . چون مطمئن بودند كه اهالی روستا متوجه می شوند  ومن دبیر حرفه وفن وهنر بودم و برای پرشدن ساعت تدریسم ، تدریس درس پرورشی سوم راهنمایی یك كلاس به عهده من بود .

یكروز دركلاس متوجه شدم دانش آموزی به نام سمیرا سرش را روی میز گذاشته ، علت را ازش پرسیدم ،گفت حالت تهوع دارم ،رنگ و رویش پریده بود بهش اجازه دادم كه از كلاس بیرون بره ،  بعد از اینكه زنگ كلاس خورده شد پیش دانش آموز رفتم ، هنوز رنگ و رویش پریده بود .

بالاخره با صحبتهایی كه با اوكردم متوجه شدم خودكشی كرده ، چه چیزی باعث شده بود كه دست به خودكشی بزند ؟ به دنبال علت مسئله برآمدم .  با مطالعه منابع وصحبت با خانواده اش و همكارانم دلایل این مشكل را چنین یافتم :

1- عوامل خانوادگی :

خانواده محل تأمین امنیت عاطفی روانی افراد می باشد و در خانه است كه كودك ونوجوان یاد می گیرند ، چگونه دیگران را دوست بدارند تا دوست داشته شوند . موقعیت های نامطلوب زندگی و شرایط نامطلوب زندگی ناشی از مسائل مادی ، ناخشنودی در روابط بین فردی و مسائل تندرستی شدید ، احتمال خودكشی را بالا می برند . اما این موقعیت های ناجور زندگی به تنهایی توضیح كافی برای خودكشی ارائه نمی كنند .

افراد بسیار دیگری باهمان گونه مسائل و به همان شدت مواجه می شوند    بی آنكه خودكشی را به عنوان راه فرار انتخاب كنند . احتمالا“ اكثر آنها حتی به فكر آن نمی افتند .

2- روابط اجتماعی :

اصیل دوركیم ،  دریكی از منظم ترین مطالعات خودكشی ، فقدان روابط عمیق با دیگران راعلت اولیه خودكشی معرفی می كند . دوركیم درمطالعات خود این نتیجه گیری را به عمل آورد كه قویترین عامل دور كنند خودكشی احساس تعلق وهمانند سازی با دیگران است .

تمایل به خودكشی را میتوان همچون ابراز افراطی تمایل به فرار از آنچه كه ظاهرا“ مسائل غیر قابل حل یا یك وضعیت غیر قابل تحمل است تبیین كرد . اگر فرد احساس ایمنی اجتماعی را ازدست بدهد و خود را در طبقه اجتماعی موجود ناچیز و حقیر بشمارد برای رهایی ازاین احساسات و با توجه  به انگیزه های زیر دست به خودكشی می زند .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

راهنمایی ومشاوره تحصیلی 26 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:44
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات26
حجم فایل24 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

راهنمایی ومشاوره تحصیلی

مشاوره در مدرسه

ارزیابی راهنمایی ومشاوره در مدرسه باید با تاكید بر اینكه هر معلمی ، آموزگار مهارتهای اجتماعی است ، آغاز می شود از این رو همه معلمان ، مشاور تحصیلی نیز هستند بدین معنا كه بخشی از كاركرد هر معلمی كمك به كودكان در حل مشكلات شخصی وتصمیم گیری درباره روشی است كه باید در زندگیشان اتخاذ كنند از آنجایی كه معلمان افرادی هستند كه نه تنها از لحاظ میزان علاقمندی نسبت به نقشهای مشاوره ای متفاوتند بلكه در دامنه ای  كه كودكان آماده اند تا در مسائلشان با آنها مشورت كنند نیز تفاوتهای قابل ملاحظه ای دارند برخی معلمان تمایل دارند اعتماد بیشتری را جلب كنند و در نتیجه در روابطشان با كودكان نوعی رفتار همدلانه وصبورانه تری دارند. كودكان احساس می كنند    می توانند با آنها حرف بزنند وبه واكنشهای آنها اعتماد كنند در واقع دو ویژگی همدلی ومطمئن بودن بیش از هر چیز دیگری با روشهای مشاوره سنخیت دارند وكودكان موقعی كه نیاز دارند تصمیم می گیرند با افرادی كه صاحب این    ویژگی ها هستند حرف بزنند .

دومین ویژگی قابل اعتماد بودن است گاهی اوقات این واقعیت كه معلمان نقش دوگانه ای دارند مورد تردید قرار می گیرد در درجه نخست : آنها نماینده قدرت در مدرسه اند و در درجه دوم مشاوری بی طرف وقابل اعتماد محسوب         می شوند بنابراین اگر كودكی بخواهد با معلمش درباره مشكلات مربوط به مدرسه اش گفتگو كند برای مثال در مورد رفتار غیر عادلانه یكی از كاركنان مدرسه یا دزدی از تجهیزات مدرسه یا تقلب در امتحان مدرسه مطمئن نیست كه آیا معلم تمام این مسائل را به طور كامل به مراجع بالاتر گزارش می دهد یا نه . ازسویی دیگر معلم نیز ممكن است احساس كند كه باید به اجبار وفاداریش را به دو گروه نشان دهد .زمانی كه وظایف حرفه ای اش مطرح است دچار نگرانی   می شود واین دلیل محكمی است كه چرا برخی از معلمان مخالف ایجاد این نوع اعتماد – كه آنها را در موضع مبهم ونامشخصی قرار می دهد – هستند.

یكی از راههای اجتناب از این مسائل استخدام فردی است كه وظیفه اش فقط مشاوره بوده وبه هیچ وجه كاری به تدریس وفعالیتهای انضباطی نداشته باشد دلیل لینكه این اقدام چندان رایج نیست این است كه برخی از معلمان برای وجود خودشان در حضور یك مشاور متخصص در مدرسه ناراحت هستند آنها ممكن است از اینكه موضوع گفتگوی بین مشاور وكودك باشد احساس ناراحتی       می كنند وحضور مشاوران در مدرسه را تهدیدی برای نقشهای ارشادی خودشان می دانند اگر رازهایی هم وجود داشته باشد مشاور حتی آنها را نیز  برا ی مدیر مدرسه افشا نمی كند از این رو این قدرت دوم باید به هر شكلی كه شده در مدرسه تضعیف شود بنابراین هرچند به نظر می رسد بسیاری از ما از مشاوران متخصص حمایت می كنیم اما  این امكان وجود دارد كه نقش معمول معلمان در مشاوره به طور عمده در پیش بینیهای آتی كاهش یابد .بنابراین برای معلمان داشتن اطلاعات محدودی از متغیرهای اساسی دخیل در آن اهمیت دارد برخی از مدارس مسئولیت سرپرستی سالیانه هماهنگی فعالیتهای مشاوره ای وآگاه ساختن كاركنان تازه وارد را درمورد آنچه باید انجام دهند بر عهده مشاور می گذارند در حالی كه سایر مدارس آنان را به سرپرستی امور ارشادی منصوب می كنند وتعداد اندكی از آنان در دوره های كوتاه مدت ، مشاوره سازمان یافته كه توسط مقامهای محلی یا گروه های تخصصی برگزار می شود شركت می كنند وتعداد كمتری از آنها نیز دارای مدرك رسمی مرتبط هستند از آنجایی كه یكی از بهترین راههای توسعه واشاعه مهارتهای مشاوره برای كسی كه همراه با متخصص آموزش است مسئولیت دادن و ارائه اطلاعات به دیگران است معلمان می توانند این مهارت ها را درون زمینه علمی كه مجبورند آنها رابه كار گیرند فراگیرند ومی توانند در مواقعی كه به خودشان اطمینان ندارند در صدد یافتن منبع مفیدی از توصیه های تخصصی برآیند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دیدگاه‌ تئوریكی كاركردگرایی‌ ساختاری، تئوری‌ تضاد و مطالعات‌ فرهنگی 14 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:44
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل14 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

‌مقدمه‌

ورزش‌ عرصه‌ فعالیتهای‌ الگومند، ساختارهای‌ اجتماعی‌ و روابط‌ میان‌ نهادی‌ (interinstitutional) است‌ كه‌ فرصت‌ منحصر به‌ فردی‌ برای‌ مطالعه‌ و فهم‌ پیچیدگیهای‌ حیات‌ اجتماعی‌ فراهم‌ می‌آورد. ورزش‌ فعالیتی‌ است‌ كه‌ درجه‌ای‌ از اشتغال‌ اولیه‌ یا ثانویه‌ای‌ را در بر دارد كه‌ دیگر شرایط‌ نهادی‌ قادر به‌ پیشی‌ گرفتن‌ از آن‌ نیستند. ورزش‌ چنان‌ فرصتی‌ برای‌ تحقیق‌ در مورد «اشكال‌ بسیار شفاف‌ ساختار اجتماعی‌ فراهم‌ می‌آورد كه‌ در دیگر نظامها یا موقعیتها نمی‌توان‌ یافت.» (59:1990.(Luschen: به‌ عبارت‌ دیگر، بعنوان‌ مثال‌ تحقیق‌ میدانی‌ در ورزش‌ امكان‌ تضاد ساخت‌ یافته‌ و رقابت‌ را در شرایط‌ كنترل‌ شده‌ فراهم‌ می‌آورد، چیزی‌ كه‌ به‌ سختی‌ می‌توان‌ در دیگر ابعاد حیات‌ اجتماعی‌ یافت. پویایی‌ گروهی، نیل‌ به‌ هدف‌ از طریق‌ سازمان‌های‌ اجتماعی، خرده‌ فرهنگها، فرآیندهای‌ رفتاری، پیوستگی‌ اجتماعی، نابرابری‌ ساخت‌ یافته، جامعه‌پذیری‌ و شبكه‌های‌ سازمانی، فقط‌ تعداد معدودی‌ از موضوعات‌ جامعه‌شناختی‌ هستند كه‌ می‌توان‌ در محیط‌های‌ ورزشی‌ آنها را مطالعه‌ كرد. پیش‌ فرض‌ این‌ نگرش‌ این‌ است‌ كه‌ ساختار یا اشكال‌ رفتار و تعامل‌ موجود در محیط‌های‌ ورزشی‌ شبیه‌ رفتار و تعامل‌ موجود در سایر زمینه‌های‌ اجتماعی‌ هستند. به‌ عبارت‌ دیگر، ورزش‌ همانند دیگر نهادها جهان‌ كوچكی‌ از جامعه‌ است.

در عین‌ حال‌ كه‌ ورزش، محصول‌ واقعیت‌ اجتماعی‌ است، منحصر به‌ فرد نیز هست. هیچ‌ یك‌ از دیگر نهادها، البته‌ شاید به‌ استثنای‌ دین، دارای‌ آن‌ رمز، احساس‌ غم‌ توأم‌ با شادی، فكر كردن‌ به‌ حادثه‌ای، تثبیت‌ فرهنگی‌ انگاره‌ رمانتیك‌ كه‌ ورزش‌ آنها را داراست، نمی‌باشند. هیچ‌ فعالیت‌ دیگری‌ این‌ چنین‌ تناقض‌آمیز، امر جدی‌ را با امر غیر جدی، تفریح‌ و نشاط‌ را با شدت‌ و قوت، و امر ایدیولوژیكی‌ را با امر ساختاری، تركیب‌ نمی‌كند.

این‌ مقاله‌ دارای‌ دو هدف‌ می‌باشد: اول، توصیف‌ فهم‌ رایج‌ از ورزش‌ و جامعه‌ از طریق‌ آثار جامعه‌شناسان‌ ورزش‌ در حوزه‌های‌ برگزیده‌ و دوم، ارزیابی‌ كفایت‌ تحقیق‌ و تئوری‌سازی‌ در این‌ حوزه‌ها. مقاله‌ دارای‌ پنج‌ بخش‌ است: بخش‌ اول، دیدگاههای‌ تئوریكی‌ هدایت‌ كننده‌ تحقیقات‌ در جامعه‌شناسی‌ ورزش‌ را ارایه‌ می‌كند. دو بخش‌ بعدی‌ به‌ بررسی‌ ورزش‌ و دو فرآیند اجتماعی‌ یعنی‌ جامعه‌پذیری‌ و تغییرات‌ اجتماعی‌ می‌پردازد. بخش‌ چهارم‌ به‌ نهاد حكومت‌ (شكل‌ یا فرآیند حكومت‌(Polity: و رابطه‌ آن‌ با ورزش‌ اختصاص‌ دارد. بخش‌ نهایی‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ چگونه‌ ورزش‌ سبب‌ تقویت‌ نابرابری‌ نژادی‌ و جنسی‌ می‌شود. به‌ استثنای‌ بخش‌ مربوط‌ به‌ حكومت، مباحث‌ مطروحه‌ روی‌ آمریكای‌ شمالی‌ و بخصوص‌ ایالات‌ متحده‌ آمریكا، تأكید دارند.

‌دیدگاههای‌ تئوریكی‌

در سطح‌ كلان، تمركز این‌ مقاله‌ روی‌ سه‌ دیدگاه‌ تئوریكی: كاركردگرایی‌ ساختاری، تئوری‌ تضاد و مطالعات‌ فرهنگی‌ می‌باشد كه‌ این‌ سه‌ دیدگاه‌ در آثار جامعه‌شناسان‌ ورزش‌ نقش‌ برجسته‌ای‌ دارند. جامعه‌شناسی‌ ورزش‌ در دهه‌ 1960 و 1970 پا به‌ عرصه‌ نهاد. اولین‌ مشاركتها در این‌ حوزه، تلاشهایی‌ بودند در جهت‌ ترسیم‌ و توجیه‌ این‌ خرده‌ حوزه‌ جدید بعنوان‌ یك‌ حوزه‌ تحقیقی‌ مهم. این‌ مشاركت‌ها تحت‌ تأثیر كاركردگرایی‌ ساختاری‌ قرار داشتند. پارادایم‌ ساختاری، كاركرد تمركزی‌ بر سازمانهای‌ اجتماعی‌ دارد، این‌ كه‌ چگونه‌ این‌ سازمانها كار می‌كنند و چگونه‌ بقا و دوام‌ می‌یابند. آنچه‌ به‌ آن‌ تأكید می‌شود كاركردهای‌ (یعنی‌ عواقب) رفتارهای‌ الگومند برای‌ سازمانهای‌ مورد نظر می‌باشد (1986(Frey: .

تحت‌ راهبری‌ اصول‌ كاركردگرایی‌ ساختاری، این‌ نوع‌ كارها روی‌ موضوعاتی‌ نظیر جامعه‌پذیری‌ جوانان‌ از طریق‌ ورزش، ورزش‌ بعنوان‌ وسیله‌ای‌ برای‌ شبیه‌ سازی، ورزش‌ بعنوان‌ یك‌ نظام‌ اجتماعی، رابطه‌ ورزش‌ با دیگر نهادها و كاركردهای‌ انسجام‌ دهنده‌ ورزش‌ برای‌ مشاركت‌ كنندگان، تماشاگران‌ و سازمانهای‌ اجتماعی‌ تأكید دارند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

درآمدی بر تحولات نوین اقتصاد اسلامی 34 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:43
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات34
حجم فایل25 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

درآمدی بر تحولات نوین اقتصاد اسلامی

تحولات نوین در اقتصاد اسلامی با توجه به نهادهای مالی اسلام، اقتصاد های نوظهور اسلامی که به دنبال تدوین ایده های اقتصاد اسلامی و اقتصاد های بازارهای مالی هستند، در چارچوب روش های جدید مورد بررسی قرار می دهد.پس از جنگ جهانی دوم و در پی استقلال ملت های مسلمان از قدرت های استعمارگر، نیاز به اقتصاد اسلامی هرچه بیشتر نمایان شد. در این برهه، کشورهای اسلامی با چالش توسعه و خودکفایی مواجه شدند. در برخی از این کشورها، مازاد سرمایه صادرات نفت، باید برای کسب میزان زیادی از ثروت صرف می شد تا از طریق آن نهادهایی تاسیس شود که ادعا می شد باید بر مبنای اصول مالیه، اقتصاد و بیداری اسلامی اداره شوند. در کل ادعا بر این بود که شریعت اسلامی به رکن اساسی دستورالعمل های اقتصاد اسلامی تبدیل خواهد شد. با این حال رشد نهادهای مالی اسلامی دو اثر عمده بر تحولات اخیر در اقتصاد اسلامی داشته است. اول اینکه نهادهای مالی اسلام در بعضی اوقات از نظر سیاسی گرایش به کاربرد احکام معین اسلامی داشتند. در حالی که نهادهای مذکور در محیط داخلی و خارجی کاملاً غیراسلامی فعالیت می کردند انگیزه این نهادها بر نیاز به بسیج منابع افراد و ملل مسلمان مطابق با احکام شریعت مبتنی شده بود. با این وجود آشکار بود که مقصد منابع بسیج شده جامعه اسلامی در نهادهای مالی مذکور ضرورتاً اسلامی نبود. به عنوان مثال هنوز هم در میان بعضی از اقتصاددانان اسلامی در مورد این مساله مناقشه هست که آیا سود افزوده تجارت کالاها سودی مشروع است یا نه؟ از سوی دیگر سرمایه گذاران در بسیاری از کشورهای اسلامی گزینه های مالی حامل سود را بر بدیل های مالی تسهیم سود ترجیح می دهند و نیز واضح است که معاملات بهره از نظر شریعت کاملاً غیرشرعی به شمار می آید. دوم اینکه اقتصاددان های نوظهور اسلامی در راستای تاسیس نهادهای مالی اسلامی در پی ریزی و تدوین ایده های اقتصاد اسلامی، اقتصاد بازارهای مالی را مقدم پنداشتند. در این فضا شاهد بودیم که رساله های دکترا و مقالات پژوهشی عمدتاً بر پول، بانکداری، سرمایه گذاری، پس انداز و بسیج منابع و بعضاً بر حوزه تامین مالی توسعه تمرکز کردند.

کنفرانس های بین المللی و گرایشات پژوهشی، در همین حوزه ها باقی ماندند و امروزه کشورهای ثروتمند اسلامی یا بنیادهایی که از این کشورها یا افراد ثروتمند تغذیه می شوند، بودجه این نوع تحقیقات را تامین می کنند. از این رو، به رغم تحولات مالی و تجاری دو دهه اخیر اقتصاددانان و نهادهای اسلامی به صورت تابعی از حوزه پژوهشی بسیج منابع مالی افراد و کشورهای مسلمان درآمده اند. حوزه هایی که اقتصاددانان مسلمان بیشترین تاکید را برآن داشته اند عبارتند از پول، بانکداری و مالیه اسلامی، تامین اعتبار توسعه و بسیج منابع، نظریه و کاربست شریعت در ابزارهای ثانویه روبه رشد بازار سرمایه، الگوهای کلان سیستم های اقتصاد اسلامی، ارتباط پول و سرمایه گذاری، تاریخ اقتصاد اسلامی و همکاری های بین المللی اقتصاد اسلامی. حوزه هایی همچون اقتصاد خرد، سیستم های مقایسه ای و رشد کمتر مورد توجه قرار گرفتند. در تمامی این حوزه ها، گرایش شدیدی به استفاده از روش شناسی های کینزی یا نئوکلاسیک در بررسی اقتصاد اسلامی وجود داشته است. به عبارت دیگر اقتصاد دانان اسلامی برای پرداختن به ارزش های خاص اسلامی و هنجارهای نهادی آن، همچنان از الگوهای اقتصادی موجود پیش فرض های منطقی و جهان بینی های غربی بهره می برند. از این رو هیچ گونه تلاشی جهت بسط تفکر جدیدی در مورد ایجاد آن چیزی که رشته مجزای اقتصاد اسلامی نامیده می شود، صورت نگرفت بنابراین اقتصاد اسلامی همراه با داوری ارزشی که وارد بحث کرد همچنان جزئی از تفکر رایج اقتصادی است. در تفکرات اخیر اقتصادی- اجتماعی اسلامی به ندرت مواردی وجود دارد که پرسش های عمیق معرفت شناختی اقتصادی مطرح شده باشد. جامعه شناسانی همچون شریعتی آثار خوبی را به نگارش درآورده اند. از سوی دیگر آثار محمدباقر صدر ماهیت توده گرایانه ای دارد و به دنبال برانگیختن اندیشه ورزی اقتصاد اسلامی است. در این رهیافت، اقتصاد اسلامی را می توان به عنوان راهی میانه مابین آموزه های اقتصاد سرمایه داری و سوسیالیستی همراه با مداخله دولت در اقتصاد به شمار آورد. بعضی اقتصاددانان مسلمان نفوذ دولت در اقتصاد اسلامی را با دولت - رفاه اسلامی برابر می دانند. - از اقتصاد اسلامی تا اقتصاد سیاسی اسلام از این رو مهم است بدانیم که چگونه می توان اقتصاد اسلامی را از نظر منطقی در چارچوب روش شناسی های موجود و نگرش های رایج 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به dicfiles است. || طراح قالب bestblog.ir