بیکاری 14 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:37
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل14 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

اشتغال و رفع بیكاری یكی از مهمترین مشكلات دولت و از جمله مسائل مهم روز كشور است به نحوی كه دغدغه همة مسئولان و دست اندركاران نظام محسوب می شود و بر همین اساس  در تدوین برنامه سوم توسعه اقتصادی، جهت گیری دولت در راستای فعالیتهای است كه بیكاری موجود را رفع كند و از آنجا كه در جامعه ما كار كردن نوعی ارزش است بیكاری بعنوان یك ضد ارزش تلقی می شود و همه آنان كه به نوعی با این معضل اجتماعی دست به گریبانند از ابتداء به چنین ضد ارزشی رنج می برند و به هر دری می زنند تا از آن خلاصی یابند با این وجود به دلیل فراهم نبودن زمین های كاری هر روز ریشه این معضل اجتماعی قوی تر می شود و چنانچه برای رفع آن در برنامه سوم توسعه اقتصادی اقدامی جدی و عملی صورت نگیرد در آینده ای نزدیك شاهد بیكارانی خواهیم بود كه فراهم كردن كار برای آنها بسیار مشكل خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد كه زمان بازنگری در سیاستهای اشتغال زا فرارسیده است چرا كه دستیابی به اشتغال كامل نیازمند افكار نوین سیاستهای بهتر و اراده ی هماهنگ تر است. اجتماعی تأثیر ناخوشایندی دارد به گونه ای كه می توان گفت بسیاری از بزهكاریها، فسادها و رفتارهای ضد ارزشی ناشی از معضل بیكاری است. كشور ما برای داشتن جامعه ای سالم که نقش جمعیت در آن بسیار چشمگیر است شناخت شرایط موجود اشتغال برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید از اهمیت بسزائی برخوردار است. معضل بیكاری به  دلایل مختلفی چون انقلاب، جنگ تحمیلی- نوسانات شدید بهای نفت و در نهایت مشکلات ساختاری در اقتصاد که دورنمای سرمایه‌گذاری و تولید را امیدوار كننده می نمود كشور دچار نوعی ركود بوده است. در مقطع كنونی با اینكه بیكاری همچنان مشكل آفرین است و نسبت به سالهای گذشته روند صعودی پیدا كرده ولی باید گفت كه ظرفیت اقتصادی كشورمان در مورد ایجاد امكانات اشتغال كه در حال حاضر دیده می شود به این دلیل بوده است كه در كشور ما نوع سیاست گذاری های اقتصادی و اجتماعی به اشتغال و تولید توجه جدی ندارد این عدم توجه به دلیل انواع مزاحمت ها و سدهایی است كه برای بخش خصوصی و مردمی از سوی مجموعه نظام به وجود آمده است و دولت نیز نتوانسته است شرایط تولید بهینه و خدمات بهینه را به خوبی فراهم كند. لذا چه از دید رشد و توسعه و چه از دید ایجاد امكانات اشتغال در كشور ما، خیلی سنجیده و حساب شده عمل نشده است.

یكی از مصادیق مشكل ساز و ضد اشتغال بودن قانون كار را می توان مهاجرین خارجی در ایران ذكر كرد. امروزه دركشور ما عنوان می شود كه بیكاری فزاینده ای وجود دارد. در اینجا باید این سوال را مطرح كرد كه این هم مهاجر خارجی چرا زود جذب كار می شوند و تقاضا برای این نیروها از سوی كارفرمایان ایرانی چرا اینقدر بالا است. برای پاسخ باید گفت كه فرصت های شغلی بسیاری در ایران وجود دارد و این امر كه كار غیر قانونی مهاجرین مورد تقاضای كارفرمایان ایرانی می باشد بدان علت است كه آن شرایط و محدودیت های قانونی كه سد اشتغال جامعه و جذب نیروی كار از سوی كارفرمایان است در مورد مهاجرین خارجی وجود ندارد. این واقعیت نشان می دهد كه دولت و نظام برنامه ریزی كشور در شناخت راهكارهای موثر و اجرای صحیح وظایف خود در مورد اشتغال نیروی كار دچار مشكلات اساسی است. شكی نیست كه منشأ بسیاری از مشكلات اجتماعی بیكاری است، جوانان بیكار به دلیل مشكلات اقتصادی از ازدواج فراری هستند و این به انواع بزهكاریها در جامعه دامن می زند شخص بیكار برای فرار از مشكلات و دلهره به مواد مخدر پناه می برد و برای تأمین نیاز خود اغلب دست به سرقت یاخرید و فروش مواد مخدر می زند كه از این رهگذر بر تعداد دزدان و معتادان ازنظر روحی و روانی دچار مشكل می شود و آینده را تیره می بیند همین امر در دور شدن فرد از ازدواج و مسائل ناشی از آن تأثیر مستقیم دارد.

بنابر نتایج آمارگیری نمونه ای مركز آمار ایران كه در اردیبهشت ماه سال 85 با مراجعه به بیش از 104 هزار خانوار صورت گرفته ا ست، میزان اشتغال در كشور 14/86 درصد و میزان بیكاری 86/13 درصد است،  در این آمارگیری مشخص شده است كه 23/37 درصد از جمعیت 10 ساله و بیشتر كشور از لحاظ اقتصادی در گروه فعال قرار داشته اند كه 07/32 درصد آنها شاغل و 16/5 درصد بیکار بوده‌اند در میان استانهای کشور استانهای آذربایجان شرقی و غربی به ترتیب 25/91 و 20/91 درصد بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده اند و بیشترین میزان بیكاری به استان لرستان با 49/30 درصد تعلق داشته است. و اما می پردازیم به جمعیت فعال از لحاظ اقتصادی- در اردیبهشت سال 1380 از 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بیکاری ، کار ، تحصیل 59 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:37
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات59
حجم فایل351 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بیکاری ، کار ، تحصیل
کنگره60 به عنوان مرکز راهنمایی رایگان درمان اعتیاد ، همواره سعی دارد موضوعاتی را که در ارتباط نزدیک با پدیده اعتیاد و درمان آن می باشند را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد . یکی از میادین اصلی تبادل نظر و گفت وشنود در خصوص این موضوعات ، دستور جلسات هفتگی کنگره 60 می باشد . این هفته در کلیه شعب کنگره 60 موضوع دستور جلسه هفتگی ، بیکاری ، کار و تحصیل است .
منظور از طرح این دستور جلسه ، بررسی این موضوعات در ابعاد اجتماعی نیست بلکه بررسی وضعیت وضعیت مصرف کننده مواد مخدر و درمان اعتیاد در ارتباط با این موضوعات است .
می خواهیم بدانیم فردی که برای درمان اعتیاد خود اقدام کرده است ، در طول دوره درمان و بعد از درمان نسبت به موضوعات فوق چه دیدگاهی باید داشته باشد ، چگونه در خصوص این موضوعات برنامه ریزی و عمل کند .
شاید تصور شود مصرف کننده مواد مخدر که تحت درمان می باشد و در دوره درمان را سپری می کند . نیاز به استراحت و بستری شدن داشته باشد ، در بعضی از روش های درمان اعتیاد وضعیت فرد به گونه ای است که از کار از بستری شدن و استراحت کردن نیز فراتر می رود و فرد وضعیت بسیار وخیمی را پشت سر می گذارد .
تفاوت اصلی روش درمان تدریجی یا کاهش پله ای مصرف ( تیپرینگ ) یا با سایر روش های درمان اعتیاد در این است که در این روش هیچ گونه نیازی به استراحت نیست . فردی که با استفاده از روش کنگره 60 دوره درمان را سپری می کند می تواند مانند دیگر شهروندان زندگی کند ، سرکار خود باشد و به امورات زندگی خود رسیدگی کند ، در این روش با توجه به برنامه ریزی دقیق و مصرف داروی تریاک یا اپیوم تینکچر و کاهش تدریجی و پله ای آن ، شخص از یک تعادل نسبتا خوب برخوردار است و به راحتی از عهده کلیه امورات زندگی خود برمی آید . در روش درمان کنگره 60 هیچ گونه نیازی به استراحت نیست .
در این روش هیچ گونه رژیم ، برنامه یا پرهیز غذایی وجود ندارد . در این روش هیچ گونه نیازی به مصرف قرص یا داروهای شیمیایی و حتی داروهای تقویتی نیست ، در این روش شخص مانند یک انسان معمولی به زندگی خود می رسد ، اینکه بگوییم یک سفر اولی که دوره درمان و تیپرنگ را سپری می کند نباید کارکند، چنین چیزی به صورت کلی در کنگره 60 وجود ندارد . مگر در موارد خاص و استثنایی که به راهنمای شخص مربوط می شود و بعضی از مشاغل سنگین از نقطه نظر حجم کار و ساعات کار که ممکن است در برنامه درمان شخص و حضور فرد در کلاس ها اختلال ایجاد نماید .
 به طور کلی در طول سفر اول که شخص در حال تیپر داروی خود ( تریاک یا اپیوم تینکچر ) می باشد ، اولویت او در صدر برنامه های زندگی بایستی ، درمان و حضور به موقع در کلاس ها باشد . تا این اتفاق روی ندهد ، یعنی خواست و برنامه ریزی او و حضور در کلاس ها در صدر تمام برنامه هاقرار نگیرد، بعید به نظر می رسد که بتواند از عهده درمان بیماری اعتیاد برآید . زیرا در زمان اعتیاد ، مصرف مواد مخدر در صدر تمام مسائل زندگی و اولویت اول است و هیچ عاملی نمی تواند از حیث اهمیت و اولویت بالاتر از مصرف مواد مخدر قرار بگیرد . به همین دلیل در زمان درمان اعتیاد این وضعیت معکوس می شود و برنامه ریزی درمان و رهایی و شرکت به موقع در جلسات و غیبت نداشتن بایستی اولویت اول باشد ، به همین دلیل راهنمایان توصیه می کنند که شاگردانشان وضعیت کار و ساعات کاری خود را به گونه ای تنظیم کنند که بتوانند جلسات  و کلاس های خود را به موقع شرکت کنند ، سفر اولی هایی که غیبت و عدم حضورشان را به بهانه کار  و زندگی توجیه می کنند ، یا خواست رهایی را ندارند که در این صورت اگر هزاران سال هم سفر کنند به درمان و رهایی نمی رسند و یا اینکه از سر ناآگاهی اهمیت لازم را به حضورشان نمی دهند که در این صورت نیز خبری از درمان اعتیاد و موفقیت نخواهد بود.
بنا براین در کنگره 60 برای سفر اولی ها ، نسخه بیکاری وجود ندارد ، برنامه کار سنگین و پرحجم به گونه ای که نتواند در کلاس ها شرکت کند و عملیات تیپرینگ را با موفقیت اجرا کند نیز نبایستی وجود داشته باشد .  حد فاصل و تعادل بین این دو ، موضوعی است که کنگره 60 از مسافران سفر اول انتظار دارد .
در مقاطع بعدی ، یعنی بعد از درمان و رهایی نیز کار و زندگی بایستی به گونه ای باشد که شخص بتواند پایه های مالی زندگی خود را محکم کند ، این مسئله از دروس مهم کنگره 60 میباشد .
بعضا شنیده می شود و دیده می شود که در خارج از کنگره 60 مصرف کنندگان مواد مخدر به طور کلی روحیه طلب کارانه ای دارند و معتقدند ، حالا که ما ترک کرده ایم بایستی خانواده و جامعه ما را حمایت کنند . به ما کار بدهند تا ما پاک بمانیم و نزنیم ( مواد مصرف نکینم )
کنگره 60 هرگز چنین اعتقادی ندارد و معتقد است که این افراد درمان نشده اند و فقط ترک کرده اند و به دنبال بهانه ای هستند برای مصرف مواد .
کنگره 60 معتقد است کسی که از عهده درمان اعتیاد بر می آید بسان فردی است که با ندانستن و بلد نبودن شنا بتواند از وسط اقیانوس خود را به ساحل برساند ، چنین شخصی در سایر امورات زندگی مانند پیدا کردن کار و تحکیم پایه های مالی زندگی بایستی کاملا موفق عمل کند و چنین مسائلی برای او در قیاس با اقیانوس ، مانند پریدن از جوی آب است . خودش بایستی تمام بار و مسولیت زندگی اش را به عهده گیرد و منتظر کوچکترین حمایتی در این خصوص نباشد .
تحصیل :
کنگره 60 معتقداست که درمان فوق ترک است وتعادل فوق درمان و ما در کنگره 60 به دنبال تعادل هستیم . یکی از نشانه های بارز تعادل ، کار ، زندگی و پایه های مستحکم مالی است ، اما تمام زندگی کار و پول درآوردن نیست، آموزش و خدمت نیز از دیگر مصادیق بسیار مهم  تعادل می باشند ، اعضای کنگره 60 خوب می دانند که چگونه این امور را در کنار یکدیگر قرار دهند و از عهده همه برآیند ، کار ، زندگی ، آموزش و خدمت . بخش مهمی از بار مفهوم آموزش در درون واژه تحصیل نهفته است ، تحصیل  علم و کوتاهی نکردن در طریق علم نیز از توقعات مهم کنگره 60 از مسافران خود می باشد .
بسیاری از ما ممکن است در زمان اعتیاد ، تحصیل خود را رها کرده باشیم . مانند خود من ، اما حالا کنگره 60  از ما می خواهد که تحصیل  را از سر بگیریم ، بسیاری از اعضای کنگره 60 بعد از درمان و رهایی و حتی در سفر اول تحصیلات خود را از سر گرفته اند . خیلی ها در زمان ورود به کنگره 60 دیپلم هم نداشته اما اکنون  نه تنها دارای تحصیلات دیپلم می باشند بلکه وارد دانشگاه شده و تحصیلات عالیه را دنبال می کنند . آقای رضا ترابخانی ، یکی از راهنمایان موفق کنگره 60 ، تا چندی پیش مدرک دیپلم هم نداشت اما اکنون نه تنها دارای مدرک دیپلم می باشد ، بلکه در کنکور دانشگاه آزاد اسلامی نیز پذیرفته شد . یکی از اعضای کنگره 60 شعبه انقلاب ( مهدی حسینی )  که مصرف کننده هروئین و قرص بود ، تحصیلاتش را در مقطع دبیرستان رها کرده بود ، او سال های دبیرستان را در اوج اعتیاد بود ،  او همزمان با سفر اول و سپری کردن دوره درمان ، تحصیلش را شروع کرد و موفق شد مقطع دبیرستان را به اتمام برساند ، بعداز درمان و رهایی همزمان با قبولی در امتحانان کمک راهنمایی ، در دانشگاه نیز قبول شد ( مقطع کاردانی ) بعد از اتمام دوره کاردانی همزمان با کمک راهنمایی ، در مقطع کارشنانسی نیز پذیرفته شد ، یکی دیگر از اعضای کنگره 60 ( آقای فریدون ) در سن 50 سالگی  تحصیلات دانشگاهی را از سر گرفت ، او دارای مدرک لیسانس بود اما این بار در رشته ای دیگر .
یکی دیگر از اعضای کنگره 60 ( علی جلالی ) که مصرف کننده هرویین و حشیش بود ، در زمان ورود به کنگره ، دیپلم نداشت و از درس و درس خواندن فراری بود .  علی در حتا حاضر نه تنها تحصیلات متوسطه را به پایان رسانده بکله دانشجوی رشته موسیقی نیز می باشد . نمونه های این چنینی در کنگره 60 زیاد داریم و این ها نشانه های تعادلی هستند که مد نظر کنگره 60 می باشد . اینکه بگوییم از ما گذشته است و ما دیگر وقت و حوصله درس خواندن نداریم ، دیدگاهی کاملا[SP]ً اشتباه و بازدارنده است . برای درس خواندن و برای تحصیل هیچ زمانی دیر نیست ، همانگونه که برای برخاستن هیچ گاه دیر نیست . همان گونه که برای درمان اعتیاد و خروج از تاریکی هیچ گاه دیر نیست . فراموش نکنیم که در کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر ، توصیه مهمی که از سوی سردار خطاب به نویسنده کتاب و در ادامه خطاب به تمامی اعضای کنگره 60 می شود این است که در طریق علم کوتاهی نکنیم . شاید جالب باشد که بدانید آقای مهندس دژاکام در آستانه سن 60 سالگی ، به صورت منظم آموختن زبان انگلیسی و عربی را ادامه می دهند . هفته ای سه روز ساعت 6  صبح استخر هستند و در طول روز ، حدود 12 ساعت کار می کنند . کار ، زندگی ، آموختن و آموزش ، خدمت ، ورزش . و هماهنگی این امور یعنی تعادل ، یعنی نزدیک شدن به فرمان عقل .

اعتیاد یک بیماری روانی، اجتماعی و اقتصادی است که از مصرف غیرطبیعی و غیرمجاز برخی مواد مانند الکل، تریاک، حشیش و... ناشی می‌شود و باعث وابستگی روانی یا فیزیولوژیک فرد مبتلا (معتاد) به این مواد می‌شود و در عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی وی تأثیرات نامطلوب بر جای می‌گذارد. [۲] بررسی پدیده اعتیاد در قالب علوم پزشکی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی صورت می‌گیرد. از سال ۱۹۶۴ میلادی، سازمان بهداشت جهانی استفاده از عبارت وابستگی دارویی یا وابستگی به دارو را به جای اصطلاح اعتیاد توصیه نموده‌است، اما استفاده از اصطلاح اعتیاد هنوز رایج است. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بهداشت ایمنی و خدمات رفاهی (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:37
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات28
حجم فایل15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بهداشت، ایمنی و خدمت رفاهی

مقدمه

بهداشت و ایمنی كاركنان یك موضوع در حال رشد سازمانی است. كارفرمایان علاقه زیادی را به موضوع بهبود وضعیت كاركنان نشان میدهند و منابع زیادی را برای این كار صرف كنند. هر ساله حوادث محیط های كاری هزاران نفر از كاركنان را به قتل میرساند و بیش از میلیون ها نفر از ناقص العضو میكنند. این پیامد ها اثر سوئی را بر روی بهره وری میگذارد. هزینه های ناشی از حوادث در محیط كاری دائماً در حال افزایش است. طبق تخمین های یك محقق در سال 1984، حوادث محیط كاری 33 میلیون دلار هزینه برای دولت ایالات متحده به همراه داشته است. تخمین های دیگر نیز در این زمینه وجود دارند مانند 51 میلیون دلار هزینه تقریبی، مخارج پزشكی، خسارات وارده به دارایی ها و هزینه های بیمه گردید.

از سال 1900 حوادث صنعتی در مقایسه با سایر حوادث نظیر جنگ ها و حوادث طبیعی، مسئول بیشتر مرگ و میرها بوده است. این آمارهای تكان دهنده باعث شد تا اذهان به این امر توجه كنند حادثه هایی نظیر نشت گازهای سمی در سال 1984 در بوپال هند كه بالغ بر 2500 نفر را از بین برد و تقریباً بیش از 000/20 نفر را مصدوم كرد. از دلایل عمده توجه شدید به بهداشت و ایمنی محیط كار میباشند. علاوه بر این قوانین ملی و محلی مختلفی برای رفاه كاركنان وضع شده اند كه به موجب آن كارفرمایان مجبورند مجموعه ای از استاندارد های بهداشت و ایمنی را به كار گیرند.

ایجاد شرایط كاری بهداشتی وایمنی به همكاری مداوم كاركنان و كارفرمایان احتیاج دارد. حادثه ها اغلب ناشی از افراد میباشند نه تجهیزات، تجهیزات بهداشتی فراهم شده توسط كارفرما نظیر عینك ایمنی مانع از بروز حوادث نخواهند شد مگر اینكه كاركنان آنها را مورد استفاده قرار دهند.

تدارك محیط های بهداشتی و ایمنی یك فرآیند دو طرفه میباشد. ابتدا استاندارد های تعیین شده دولتی باید شناخته و به كار گرفته شوند و بر اساس آن بازرسی صورت گیرد. بعد كاركنان و كارفرمایان باید در طراحی، استقرار و اداره برنامه های بهداشت وایمنی به طور مداوم همكاری نمایند. این فصل، دلایل حوادث، نقش دولت در استقرار محیط كاری ایمن و برنامه های مختلف موسسات صنعتی برای ایجاد شرایط بهداشتی وایمنی برای كاركنانش را مورد بحث قرار میدهد.

علل وقوع حوادث

حوادث ناشی از محیط های غیر ایمن و اعمال غیر ایمن میباشند. محیط غیر ایمن شامل مواردی چون طراحی ضعیف تجهیزات، خطرات محیطی مانند وجود آب جوش در كف محیط كار یا تجهیزات كهنه و فرسوده میباشد.

اعمال غیر ایمن از كاركنان ناشی میشود و معمولاً استفاده نادرست از وسایل و تجهیزات باعث ایجاد آن میگردد. مانند استفاده از آچار پیچ گوشتی به جای قلم، در ضمن باید توجه كرد كه همه فعالیت های غیر ایمن منجر به حادثه نمیشوند و همه حوادث نیز منجر به آسیب دیدگی و مجروح شدن نمیگردند. با این وجود، به منظور پرهیز از عواقب بالقوه سو در آینده و نتایجی كه ممكن است حتی شدیدتر باشند، برنامه های بهداشت و ایمنی باید علت همه حوادث را مورد بررسی قرار دهند.

بسیاری از بازرسان بهداشتی اعتقاد دارند كه اكثر حوادث ناشی از اشتباه انسانی میباشند. چون بسیاری از كاركنان و كارگران تمایلی به به كارگیری دستور العمل های ایمنی نشان نمیدهند. و یا اجرای مقررات ایمنی را از جهت فرهنگی برای خود ضعف می دانند و كسانی در رابطه با مراقبت های ایمنی مسامحه كار هستند و به علت بی توجهی دچار حادثه میشوند و برخی از روی طمع گرفتار میشوند، مورد زیر این مفهوم را بیان میكند:

احمدی یك كارگر نشانه زن روی فلزات بود كه بر اساس روش قطعه كاری دستمزد دریافت میكرد. ماشین نشانه زنی احمدی در جهت هماهنگی با استاندارد ها به صورتی ایمن نصب شده بود و عمل میكرد. برای كار با دستگاه نشان زن احمدی مجبور بود كه یك قطعه فلز را زیر نشانه زن قرار دهد، هر دوستش را بردارد و به طور همزمان دو اهرم بلند را كه 25 سانتیمتر طول داشتند، فشار دهد. سیستم دو دسته ای پس از صدمه هایی كه سیستم قبلی ایجاد كرده بود، طراحی شده بود زیرا كارگران می كوشیدند كه با یك دست فلز را زیر دستگاه نشانه زن قرار دهند و با دست دیگر اهرم را پایین بیاورند.

طرح جدید بهره وری را كاهش میداد اما به طور چشمگیری حوادث را نیز كاهش میداد. احمدی كه به دنبال افزایش بهره وری و به دنبال آن طالب افزایش میزان دستمزد بود دریافت كه سیستم دو اهرمی مناسب و كارا نیست. یك روز او راه حلی پیدا كرد. او با گرفتن اهرم در یك دست قادر بود با دست دیگر فلز را زیر دستگاه نشانه زن قرار دهد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

به چه علت رابطه دختر و پسر اشکال دارد ؟ 28 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:37
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات28
حجم فایل49 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

به چه علت رابطه دختر و پسر اشکال دارد؟

باتوجه به سوال درباره دلایل حرمت روابط دختر و پسر نامحرم نکاتی ذکر می‌شود:

1. اسلام زن ومرد نامحرم را از صحبت کردن با هم و برخوردهایی که لازمه رسیدگی به کارهای روزمرّه است منع ننموده است البته در صورتی که بدون هیچ شائبه‌ای بوده و به مسائل دیگر آلوده نباشد.

2. حریم نگه داشتن میان زن و مرد نامحرم در متون روایی و در سیره معصومین ـ علیهم السّلام ـ ذکر شده است، سنّت جاری مسلمین از زمان رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ همین بوده و زنانی از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی‌شده‌اند ولی همواره اصل «حریم» رعایت می‌شده و در مساجد و مجامع حتی در کوچه و معبر زن و مرد مختلط نبوده و درب ورودی زنان در مسجدالنبی ـ صلی الله علیه و آله ـ جدا بوده است.

 3. اسلام می‌خواهد جامعه عاری از هرگونه نگاه و رفتار هوس‌آلود و سرشار از کار و فعّالیت باشد و زن و مرد فارغ از دغدغه‌های شهوانی به تحصیل و سایر کارهای زندگی برسند لذا زن و مرد از اختلاط بی‌حدّ و مرز از زیر پاگذاشتن حریم‌های عفاف و شرم و حیا باز داشته تا سلامت فرد و جامعه تأمین گردد

4. اگر حساسیتی نسبت به صحبت نمودن و برخوردهای مستمّرِ دختر و پسر وجود داشته باشد، به روحیّات و سن و شرایط ویژه آن دو بستگی دارد، دختر و پسر پس از بلوغ سرشار از غرایز و عواطف بوده و تأثیرپذیری بسیاری دارند، در این سن حکومت و سلطة غرایز جنسی فراگیر می‌شود و بر اعمال و رفتار و اندیشه‌ی جوان سایه می‌افکند. احساس نیازی که در جوانان نسبت به جنس مخالف وجود دارد باعث می‌شود که آنان هر لحظه به دنبال پاسخی برای ارضای آن و جبران کمبود روحی ـ روانی خود باشند. در بسیاری از برخوردها، دختر و پسر هر چند به بهانه‌های گوناگون با هم آشنا می‌شوند امّا اندک اندک براساس تسلّط طبیعی غرایز نگاه و سخن و رفتارشان رنگ و بویی دیگر گرفته و چه بسا بعد از مدتی به یکباره متوجه می‌شوند عواطف و احساسات و عفت و طهارت آنان بازیچة هوس شده است. اسلام به نیاز طبیعی زن و مرد توجه کرده و ازدواج را بهترین پاسخ برای نیازهای جسمی و روانی قرار داده است. و خواهان آن است که هرگونه ارتباط تحت ضابطه و در کادر رسمی آن باشد در سایه ازدواج از هرج و مرج جنسی و بی‌بند و باری ـ که امروزه جوامع غربی شاهد آن است ـ جلوگیری شده و به نیاز طبیعی نیز پاسخ داده شود. اشباع غرایز و سرکوب نکردن آن یک مطلب است و آزادی و رفع مقررات و موازین اخلاقی مطلب دیگری است.

 اسلام اصرار فراوانی دارد که مسائل جنسی منحصر در خانه و محیط خصوصی باشد و افراد با خروج از خانه دغدغه‌ای جز فعالیت و تلاش از کار و تحصیل نداشته باشند و محیط اجتماع عاری از هر نوع کامیابی جنسی باشد، فلسفه تحریم نظر بازی

5 تمتعات جنسی غیر قانونی و حرمت خودآرایی

6 برای بیگانه از اینجا نشأت می‌گیرد. 5. در داستان حضرت یوسف ـ علیه السّلام ـ در قرآن به خوبی در می‌یابیم انسان در زمینه مسائل جنسی در خطر است و اگر رعایت جوانب احتیاط را نکرده و به خدا پناه نبرد طعمه شیطان می‌گردد. در قرآن می‌خوانیم «آن زن قصد یوسف نمود و یوسف نیز اگر برهان پروردگار را نمی‌دید قصد وی نمود»

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بلوغ و نوجوانی (جزوه)

شنبه 7 بهمن 1396
4:36
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات11
حجم فایل13 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

احكام دوران بلوغ

بنابه نظر مراجع دینى , دختر بعد از تمام شدن نه سال قمرى و پسر پس از اتمام پانزده سال قمرى بـالغ مى شود, چنانچه پسر قبل از رسیدن به پانزده سالگى محتلم شود یا اینكه موى زبر در محل مخصوص پیدا شود, مكلف است .

كسى كه به حد بلوغ رسیده , نماز و روزه بر او واجب مى شود و باید براى انجام احكام مورد احتیاج خود از مجتهد جامع الشرایطتقلیدكند.

علایم رشد و بلوغ , اختصاص به انسان ندارد, بلكه آفریدگار جهان در همه موجودات عالم , اعم از انسان , حیوان و نبات به نحوى خاص , این پدیده شگفت انگیز را قرار داده است كه پس از چندى در آنها استعداد بارورى و تولید مثل , بطور طبیعى نمایان می گردد.

علامت بلوغ درنوجوان پسر, به صورت احتلام ظاهر مى شود.انـسـان , اشـرف مخلوقات است و این حالت احتلام در او آیت و نشانه اى است از قدرت پروردگار بزرگ كه جوان باید با آن آشناگردد, احكام آن رابداند ورعایت نماید.تـوضـیـح مـطلب به این ترتیب است كه جوان , هنگامى كه به سن بلوغ مى رسد, در خواب حالتى خـاص بـه وى دسـت مى دهد و همزمان با آن , منى ازاو خارج مى گردد و معمولا بلافاصله بیدار مى شود.او نـباید از این واقعه نگران باشد, چرا كه خداوند متعال با ایجاد دستگاه جنسى در جسم او و بروز این حالت در دوران جوانى و بلوغ مى خواهد,نوید آمادگى پدر شدن ـ به منظور بقاى نسل را به او بدهد.در ایـن زمان است كه پا به عرصه تكلیف مى گذارد و احكام الهى بر وى جارى مى گردد, لذا باید بلافاصله غسل نماید.انجام غسل بااحكامى كه وارد شده , موجب پاكى جسم و صفاى روح اومى شود.
مـستحب است در هنگام غسل ,بگوید: اللهم طهرنى و طهر قلبى كه این جمله به او آرامش خاصى مى بخشد.در این هنگام , نماز و تمامى احكامى كه براى بزرگسالان واجب گردیده , بر او نیز واجب مى شود.
جـوان ایـنـك وارد مـرحله جدیدى از زندگانى اش شده و در پیشگاه حضرت حق , مقام و منزلت ویژه اى دارد.
او اكـنـون ایـن شایستگى را یافته كه مورد خطاب آفریدگار جهان واقع شده و باید به این دعوت پاسخ گوید.او در ایـن مـرحـله از زندگانى خود, باید بداند كه تمام اعمال , حركات , رفتار و گفتارش و حتى تـصـوراتـش تحت محاسبه الهى قرارمى گیرد و اگر خودرا در معرض هدایت مبدا آفرینش و در مـسـیـر قـانـون الهى قرار دهد و هماهنگ با برنامه هاى نظام خلقت عمل كند, هر روز كه از عمر گرانقدر اومى گذرد, یك قدم به سوى كمال و سعادت جاوید, نزدیك مى شود.او باید قدر گوهر جوانى خود را بداند و این مرحله حساس و پرفراز و نشیب زندگى را خوب درك كند.هـمـواره خـود را در مـحـضـر خـداونـد, حـاضـر و نـاظـر بـبیند و در نمازش از او یارى جوید و دعـاكـندتا بتواند در برابر همه مسائل و سختیهایى كه درآینده پیش مى آید, پایدارى نشان دهد و بر همه آنها غلبه یابد. جوان براى درك بهتر خود و نیز آشنایى با محیط پیرامون خویش , نیاز به راهنمایى و آگاهى دارد.او هـمـواره در حال رشد و نمو است و رشد جسمى اش بطور طبیعى , همراه باحالتها و هیجانهاى روحى و عاطفى است .
جـسـم جـوان به شكل غیر ارادى به رشد خود ادامه مى دهد و رشد روحى و روانى وى در ارتباط مستقیم و متقابل با جسم اوست .هـنـگـامى جریان رشد, حالت طبیعى به خود مى گیرد, كه او از نظر فكرى و اعتقادى در جهت صحیح و در مسیر طبیعى برنامه هاى تكاملى نظام آفرینش قرار گیرد.
بـنـابـرایـن , جوان براى رشد روانى و سازندگى خود, نیازمند هدایت و راهنمایى مربیان صالح و خیراندیش است از طرفى او نیازمند به فكر كردن درباره خود و رفتار و اعمال و عكس العملهاى خویش در محیط زندگى است .او باید چگونه زیستن را بیاموزد, بخصوص زمانى كه به هویت خود پى مى برد و كم كم خودش را پیدا مى كند كه من كیستم و در كجا هستم و چگونه باید باشم .
او بـاید پاسخ این سوالها را بیابد تا بتواند در مسیر زندگى خود سنجیده گام بردارد و به آینده اى مطمئن و سعادتمند دست یابد.یكى از روان پزشكان مى گوید: من در تحقیقات فراوانى كه درباره علت ناراحتیهاى اشخاص انـجـام داده ام , بـه ایـن نتیجه رسیده ام كه این افراد,دردوران كودكى و جوانى , چگونه زیستن را بخوبى فرا نگرفته اند و به اندازه كافى راهنمایى نشده اند.بسیارى از آنان در حال حاضر, خود, پدر یا مادر هستند و داراى فرزندانى نیز مى باشند.آنـهـا بـدون ایـن كه خودشان بخواهند و یا بدانند, ناراحتیهاى روحى و روانى خود را به فرزندان منتقل مى كنند.جـوان بـه عـلـت این كه سنش كم است و كمتر از بزرگسالان گرفتار ناملایمات زندگى شده , داراى ذهنى خام و عارى از تجربه است .
او كـمـتـر از بـزرگـتـرهـا سرد و گرم روزگار را چشیده و با مشكلها و دشواریهاى كمترى در زندگى رو به رو گردیده است .ذهـن پـاك و سـاده اش چـنـدان فرصت انحراف و آلودگى پیدا نكرده و ازطرفى چون به دوران كـودكى نزدیك است , بهتر از افراد مسن , مى تواندخاطره ها و حوادث دوران كودكى خود را به یاد بـیـاورد و عـلـت بـعضى از احساسها و رفتار خود را بفهمد تا در نتیجه , هرگاه رفتار ناپسندى از خودمشاهده كرد, به آسانى آن را

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسی علل بزهكاری در كودكان و ، نوجوانان و جوانان 22 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:36
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات23
حجم فایل22 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

باسمه تعالی

علل دزدی و بزهكاری در كودكان و نوجوانان را در زمینه های مختلفی می‌توان جویا شد.

1-ضعف ایمان و تقوا

2-عدم توجه اولیاء به رفتار فرزندان

3-تناقض در رفتار پدر و مادر با هم

4-عدم آشنا نمودن فرزندان با مسائل دینی (نماز – روزه – راستگویی و صداقت) و با زندگانی ائمه اطهار (ع) و رسول اكرم(ص)

5-باید اولیاء و مربیان ، دانش آموزان را با دستورات دینی بیشتر آشنا نمایند. اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم دانش آموزان را به اندازه دركشان با مسائل دینی آگاه نمود تا این كه به سن تكلیف و بلوغ برسند باید در مقطع راهنمایی و متوسطه كاملا عامل به نماز خواندن باشند به چند حدیث اشاره می‌گردد. حضرت رسول اكرم(ص) می‌فرمایند: به كودكان خود نماز یاد بدهید، همین كه آنها به بلوغ رسیدند آنها را وادار به نماز خواندن كنید. – رسول اكرم (ص) شما را ه نماز و مراقبت از آن سفارش می‌كنم زیرا نماز برترین عمل و پایه‌ و اساس دین شماست – دو ركت نماز دانشمند بهتر از 70 ركعت نماز غیر عالمی می‌باشد حضرت علی(ع) می‌فرمایند: ای طالبان علم و دانش خدا را در هنگام نماز در نظر بگیرید.

امام صادق(ع): بعد از شناخت خداوند ، چیزی را برتر از نماز نمی‌بینم.

رسول اكرم (ص): هیچ چیزی معادل نماز نیست نماز نور چشم من است

امام سجاد (ع): همانا حق نماز بر تو این است كه بدانی نماز درود بر خداوند است.

رسول اكرم(ص): برای هر چیزی قیمتی هست ولی برای نماز هیچ قیمت و ثمنی نیست.

نماز وسیله سنجش مردم است. نماز كوبنده شیطان است. 

دل را در تاریك با نماز روشن كن.

نماز پرچم و آرم نشانه و مكتب اسلام است.

برای هر چیزی چراغی و روشنایی است چراغ قلب مؤمن نمازهای یومیه است.

برای هر چیزی زینتی است زینت اسلام نماز است.

برای هر چیزی ركن و اساس است كه ركن و اساس مؤمن نماز است.

حضرت زهرا (س): نماز مبرا كننده از كبر و غرور و خود پرستی و خود پسندی است.

امام باقر(ع): ای طالبان علم و دانش نماز به پا دارید.

اگر فرهنگ اعتقادات از اعوان كودكی در خانواده شكل گیرد ما در جامعه خودمان معزلی نخواهیم داشت.

ولی وجود برخی از فیلمهای سینمایی و بعضی از سریالهای تلویزیونی، ماهواره، سی‌دی‌های رایانه‌ای و اینترنت آموزه‌های غلطی را به دانش آموزان در سنین مختلف می‌دهند. اگر خانواده نقش اصلی خود را در حفظ ارزشهای دینی ایفا كند نوجوانان و 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسی علل اعتیاد جوانان (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:36
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات62
حجم فایل82 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه  

1-1- مقدمه .................................................................................................. 2

2-1 – تعریف موضوع تحقیق و هدف آن .................................................... 4

3-1- اهمیت و انگیزه انتخاب موضوع ......................................................... 5

4-1- فرضیات و متغیرها.............................................................................. 6

5-1- قلمرو  مکانی و زمانی ........................................................................ 6

6-1- روش تحقیق ....................................................................................... 7

7-1- روش جمع آوری اطلاعات ................................................................. 7

8-1- تعریف نمونه و جامعه ........................................................................ 7

9-1- محدودیتهتای تحقیق ........................................................................... 7

10-1 – تعاریف و اصطلاحات خاص .......................................................... 8

 

فصل دوم و سوم : ادبیات  تحقیق

1-2 – تعریف اعتیاد به صورت جامع ....................................................... 11

2-2- تاریخچه  مواد مخدر در جهان و ایران ........................................... 12

3-2- نشانه‌های اعتیاد ............................................................................... 14

4-2- عوارض اعتیاد به مواد مخدر .......................................................... 16

عنوان                                                                                                            صفحه  

  الف ) عوارض جسمی  - روانی ............................................................... 16

  ب ) عوارض اقتصادی و مالی ................................................................. 17

  ج) عوارض فرهنگی – اجتماعی ................................................................ 19

  د) عوارض معنوی ................................................................................... 20

5-2- عوامل اعتیاد .................................................................................... 22

  1) وراثت .................................................................................................. 22

  2) لذت طلبی و هوسرانی ......................................................................... 23

  3) عدم آگاهی نسبت به عواقب خطرناک‌................................................... 24

  4) اضطراب، افسردگی و احساس پوچی.................................................. 25

   5)غفلت  جوانی ....................................................................................... 27

   6) عشق خودبزرگ بینی ......................................................................... 28

6-2 – عوامل اجتماعی و خانوادگی ........................................................... 29

  1) معاشرت بالوسکان ناباب..................................................................... 29

  2) سابقه اعتیاد در خانواده ..................................................................... 30

  3) آشفتگی و نابسامانی در خانواده ........................................................ 31

  4) از بین بردن  قبح و زشتی مساله ........................................................ 31

 

عنوان                                                                                                            صفحه  

7-2- عوامل اقتصادی ............................................................................... 33

  1) فقر و تنگدستی .................................................................................... 33

  2) ثروت زیاد و احساس بی نیازی .......................................................... 34

  3) بیکاری ................................................................................................. 35

  4) فاصله غیر متعارف طبقاتی ................................................................. 37

8-2- عوامل سیاسی .................................................................................. 38

  1) دست استعمار ..................................................................................... 38

9-2- درمان وابستگی جسمی..................................................................... 39

  1) قطع آنی ماده مخدر.............................................................................. 39

  2) قطع نیمه تدریجی ماده مخدر .............................................................. 39

  3) قطع تدریجی و منظم ماده مخدر ......................................................... 40

10-2- درمان وابستگی روانی .................................................................. 40

  - شیوه های درمان وابستگی روانی ........................................................ 41

  1) روان درمانی فردی ............................................................................. 41

  2) روان درمانی گروهی ( گروه درمان ) ................................................ 41

 

 

عنوان                                                                                                            صفحه  

فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده ها  

1-4- روش تحقیق ..................................................................................... 46

2-4- روش جمع آوری اطلاعات ............................................................... 46

3-4- روش نمونه گیری ............................................................................ 47

4-4- نمونه پرسشنامه .............................................................................. 48

5-4- تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه .................................................. 50

6-4- متغیر مستقل و وابسته .................................................................... 54

 

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

1-5- نتیجه گیری ...................................................................................... 56

2-5- سایر نتایج تحقیق ............................................................................. 56

3-5- پیشنهادات ........................................................................................ 56

  1) پیشنهادات برای حل مشکل یا بهبود اوضاع ....................................... 56

 2) پیشنهادات برای محقق بعدی ................................................................ 58

4-5- منابع و ماخذ .................................................................................... 59

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-1- مقدمه :

هر چند شناخت و مقابله با تمامی آسیب‌های اجتماعی از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است اما شاید بتوان ادعا  نمود که هیچکدام از آنها به پیچیدگی اعتیاد، در اوضاع و احوال کنونی جامعه بشری نباشد استفاده نابجا و اعتیاد به مواد مخدر بلای خانمان برانداز و آتش هستی سوز  جوامع بشری است، آتشی که تا کنون صدها میلیون  انسان را در کام خود فرو برده است و صدماتی که بر پیکره جوامع انسانی وارد نموده است که هیچگاه قابل جبران نیست. برای خاموش کردن یا کم کردن گسترة این آتش، اقدامات شایسته و تلاشهای فراوانی صورت گرفته اما مع الاسف روز به روز دامنة آن گسترده تر شده است. به راستی آیامی‌توان در چنین وضعی سپر انداخت و آیه یاسی خواند و نظاره گر این صحنه دردناک بود؟

چهره اعتیاد هر چند زشت است و نفرت هر انسانی را برانگیخته می‌کند، فرد معتاد را باید در چهره یک بیمار نگریست و بیمار را باید مداوا و معالجه کنند، در این راه هم، نخستین گام اطلاع رسانی درست و علمی و آگاهی دادن به جامعه است.

آمار و ارقام هشدار دهنده هستند و ما را به هویستاری بیشتر می‌خوانند. بر اساس آمار دولتی تا کنون 2 میلیون معتاد در کشور وجود دارد، اما برخی از صاحبنظران معتقدند این تعداد بین 3 تا 6 میلیون نفر است و با جرم بودن اعتیاد باعث فقدان برنامه ریزی مناسب برای مبارزه با این آسیب اجتماعی شده، و مشکل یک میلیون و 200 هزار از این معتادین بسیار جدی و وخیم گزارش شده است.

اعتیاد به نظر شخصی بنده از هر نوع بیماری مانند، سرطان ، وبا و طاعون خطرناکتر و وحشتناکتر است چون فرد معتاد به هنگام نیاز همه شئونات اخلاقی را زیر پا می‌گذارد.

اعتیاد، نیروی کنترل و فرماندهی فرد را تصمیم‌گیری و اجرای هدف است را از او باز می‌ستاند و فرد را همانند یک وسیله بازی و ناپایدار بار می‌آورد که برابر کوچکترین حادثه و مشکل او را از پای در می‌آورد.

و خلاصه اینکه این مسئله را باید یک امر مهم قلمداد کنیم و برای ریشه کن کردن آن همه و همه اعم از دولت، مردم و فرد فرد جامعه باید این تلاش را در این عرصه انجام دهند، چون این اعتیاد اگر به شکل گسترده وسعت یابد می‌تواند ریشه هر مملکتی را که افراد موریف فروبخش کارای هر جامعه است را بخشکاند، به این امید روزی که جامعه و مملکت عزیزمان ایران آری از هر گونه وجود اعتیاد در بین مردم باشد تا بتوانیم جامعه ای سالم و پویا داشته باشیم به امید آنروز.

 

2-1- تعریف موضوع تحقیق و هدف آن

با نگاهی واقعی به مساله اعتیاد ودر میان جوانان به مواد مخدر و سوء مصرف آنها به راحتی در می‌یابیم که سوء مصرف مواد افیونی از قرنها پیش وجود داشته است و اکنون نیز ، تقریبا کشوری وجود ندارد که از گسترش و سوء مصرف این گونه مواد در امان مانده باشد.

اگر چه از دیرباز در تمام جوامع بشری سوء مصرف مواد افیونی به عنوان عادتی غیر اجتماعی و نامعقول تلقی شده اسا، اما با وجود این عدم مقبولیت، طبقات مختلف اجتماع با این مسئله بصورت جدی درگیر می‌باشند. به طوری که هم اکنون  مردان و زنان زیادی خصوصا از سنین نوجوانی تا میان سالی مواد مخدر مصرف می‌کنند و به آن وابسته شده‌اند ما در این تحقیق قصد و هدفمان این است که اطلاعات علمی روزی در خصوص نقش خانواده و بازی‌های مختلف خانوادگی در گرایش فرد به اعتیاد ، موضع گیری های مختلف خانواده هنگام آگاهی یافتن از اعتیاد عضو خانواده سبب و علل گرایش به بیماری است و در مراحل مختلف زندگی ، از خانواده‌های منشاء  گرفته تا زمان کودکی، بلوغ و بزرگسالی، ارتباطات پدر و مادر با فرزندان و نقش آن در اعتیاد فرزندان و مداخلات درمانی از دیدگاه روابط خانوادگی بپردازیم.

و بررسی دیگر عوامل موثر درگرایش به این بیماری، مانند، دوست، طلاق، اعتیاد پدر و مادر بپردازیم.

 

3-1- اهمیت و انگیزه انتخاب موضوع :

امروزه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بخش اعظم آن را جوانان و نوجوانان تشکیل داده اند و جوان‌ها ستون جامعه ونیروی سازنده هستند که می‌تواند جامعه‌ای را به اوج برساند. ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که بیماری اعتیاد یکی از بزرگترین و وسیع ترین مشکلاتی است که امروزه گریبانگیر جوانان و افراد بسیاری زیادی را از مرد و زن و جوان و پیر درگیر کرده است .

انگیزه انتخاب این موضوع این می‌باشد،‌ که این معضل سبزرنگ امروز، تقریبا در  اکثر خانواده ها مشاهده می‌شود، و درصد کثیری از جوانان به این بیماری مبتلا هستند. من این موضوع را بدین خاطر انتخاب کردم تا با بحث و بررسی وتحقیق در این زمینه با بیان کردن عوامل ترک آن و علل پیشگیری آن بتوانم، به سهم کوچکی ذهن و چشم افراد را به این مرض روشن کرده و آنها را با این عوامل و علل آن آشنا سازم به امیدی که این بیماری ریشه کن می‌شود.

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسی علل پیشرفت و تعالی فرهنگی ایران (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:36
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات74
حجم فایل76 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب:

عنوان ............................................................................................... صفحه

فصل اول .............................................................................................. 10

مقدمه(کلیات) ............................................................................................ 11

فصل دوم............................................................................................... 13

جامعه........................................................................................................ 14

امت ........................................................................................................... 14

ولایت......................................................................................................... 15

قرآن و عدالت اجتماعی ............................................................................ 16

نخبگان و دانشجویان ............................................................................... 18

فرهنگ........................................................................................................ 20

موانع پیشرفت .......................................................................................... 25

موانع پیشرفت از نظر رئس جمهور.......................................................... 31

راز و رمز سقوط و پیشرفت جامعه از دیدگاه امام علی (ع)..................... 33

توسعه........................................................................................................ 35

توسعه از نظر اسلام و قران..................................................................... 37

توسعه و پیشرفت ایران ........................................................................... 43

چشم انداز بیست ساله ایران اسلامی........................................................ 45

مقایسه ایران با سایر کشورهای توسعه یافته ......................................... 46

عوامل پیشرفت.......................................................................................... 49

پیشرفت فناوری......................................................................................... 49

عوامل پیشرفت در جامعه در زمینه رشد و تکنولوژی............................. 51

بهروری..................................................................................................... 54

انگیزه پیشرفت .......................................................................................... 57

فصل سوم.......................................................................... 59

روش تحقیق............................................................................................... 60

فصل چهارم....................................................................... 64

بیان داده ها و تجزیه و تحلیل.............................................................. 65

فصل پنجم.......................................................................... 69

نتیجه گیری و پیشنهاد راه کارها....................................... 70

مناجات............................................................................... 72

منابع و ماخذ......................................................................................74  

 

 

 

 

فصل اول

كلیات تحقیق 


مقدمه(کلیات)

ا در جامعه اسلامی زندگی می کنیم که دارای دین و رهبر و نیروی انسانی کارآمد می باشد واز آنجا که توسعه و پیشرفت همه جانبه بخصوص توسعه فرهنکی ایران اهمیت دارد تحقیقی تحت عنوان بررسی علل پیشرفت فرهنگی جامعه ایرانو موانع موجود در این زمینه(هدف نهایی) با روش تحقیق علی و توصیفی با انگیزه شناساندن معنا و نظرات در باره فرهنگ به عنوان یک عضو این جامعه و لبیک به سوال رئس جمهور  نوشتم .(چو عضوی به درد آوردروزگار     دگرعضوها را نباشد قرار )این مقاله را ارائه نمودم .بیشتر هدفهایم(اهداف جزیی) شناساندن مهمترین عامل پیشرفت فرهنگی و ریشه یابی در آنو باز گو کردن مشکلات وارائه راه حلهایی برای توسعه آن می باشدو بیان این که فرهنگ  براحتی ساخته یا تغییر نمی کندو در طول تاریخ به وجود می آیدوتغییرات ان تدریجی است و برای همین مشکلات عدیدهای برای دسترسی به اطلاعات در مورد آن وجود داردیکی  زمان و دیگری این که آن را به صورت آزمایشی  در مدت زمان محدود نمی توان انجام دادو کتابهایی با مضوع فرهنگی کمتردر دسترس هستند. در هر صورت مطالب این تحقیق در پی سوالات زیر تدوین شده است .

-عواملی که در مسیر پیشرفت فرهنگی ایران ما را یاری می کند چیست؟

-چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟

-و چه کنیم تا موانع را از پیش رو بر داریمو راه را برای کار و تلاش باز کنیم؟

برای پاسخ به سوالات بهتر است با معنای کتمات فرهنگ و توسعه آشنا شویم.فرهنگ در لغتنامه به معنای کشیدن و فرهیختن و به زبان لاتین یعنی پرورشو رشد نمو آداب رسوم و قواعد یک ملت و در اصطلاح به معنای پیشرفتگی قدرت تفکر در زنجیره نظامع علی و نتایج آن فرهنگ گفته می شود.توسعه به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفت تر شدن و بزرگ شدن است ودر معنای غربی رشد کمی و افزایش.مقدااست.

ابزارهای گرداوری مطلب:استفاده از کتاب –اینترنت و کامپیوتر-مشاهده-تهیه فیش اطلاعاتی و کمک مادر می باشد.

تاثیر فرهنگهای بیگانه و ترسوخود باوری و عدم اعتماد بین دولت و ملت است.محتوای آن شامل عقاید، تعاریف کلیدی فرهنگ و عقاید جامعه شناسان و رهبران دینی و رهبر انقلاب اسلامی و موانع پیشرفت و عوامل  آن و بررسیراه حل ها و ارائه پیشنهادات می باشدو بیان تحقیقات قبلی جامعه شناسان در مورد تاریخ و فرهنگ و توسعه آن و چشم انداز بیست ساله ایران می باشد.

 

 

 

فصل دوم

جامعه ، فرهنگ، توسعه ، موانع پیشرفت فرهنگی و توسعه پیشرفت فرهنگی بهره وری
اِنَّ هذهِ امَّتكَمْ اُمّه واحده.  

جامعه مجموعه‌ای از افراد انسانی است كه جهت مشتركی آنها را به هم پیوند می‌دهد. در قرآن مجید از آن به امت تعبیر شده است این اشتراك می‌تواند در دین یا آئین، زمان و عصر واحد یا مكان معین یا هرچیز دیگر باشد.

امت از نظر قرآن همان جامعه مطلوبی است كه مسلمانان به دنبال آن هستند و در پی تحقق این جامعه است كه مدنیه فاضله برای انسانی كه قصد رشد در این جهان را دارد ظهور می‌یابد. این جامعه كه صفت واحد برای آن ذكر شده در پناه یك پروردگار یگانه و هدف مشخص شكل می‌گیرد كه دارای برنامه‌ای دقیق و حساب شده است و خداوند دربارة رهبری امت فرموده است. اِنی جاعلك للناس اماماً البته خداوند برای هر عصر و زمانی رهبری برای نجات و ه

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسی علت دزدی بیمار گونه (اختلال كنترل تكانه) در دانش آموزا 8 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:36
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل19 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه

دزدی متداولترین جرم نوجوانان است موفت(1969Mopffatt) 500 جوان دزد را مورد مطالعه قرار داده است. در این مورد عوامل موثر عبارت بوده اند از: زمینه های دزدی در خانواده، بی توجهی والدین نسبت به نادرستی عمل، جدائی پدر و مادر، گرفتاری و اشتغال پدر و مادر، سختگیریهای افراطی در مذهب،نا امنی، ارائه الگوها و نمونه های بد به وسیله پدر و مادر، تایید ضمنی نادرستی كودك، و یا ازدحام و شلوغی بیش از حد خانه(زیرا وجود جمعیت زیاد در خانه سبب می شود تا كودك نتواند از اشیاء متعلق به خود جدا از وسایل دیگران نگهداری به عمل آورد و در نتیجه نوعی بی‌ملاحظگی نسبت به اشیا دیگران در خانه به وجود می آید و همین جو، مستقیما در عملكرد بچه نیز تاثیر می‌كند) در ضمن این كودكان معمولا در نزد معلمین به دانش‌آموزان تنبل شهرت داشته اند. كودك ممكن است نسبت به دیگران احساس حقارت كند، تنها به این دلیل كه پول توجیبی كسب كند.

شنیدن این كه كودك فقط در خانه دزدی می كند و اغلب هم فقط از مادر، بسیار متداول است معمولا علت این عمل، روابط ناسالم فرزند با مادر است این گونه دزدی، ممكن است عكس العمل پرخاشگرانه ای علیه مادر باشد. اما دزدی كودك در مدرسه، احتمالا به دلیل تاثیر گروه همسالانش می باشد البته باید توجه داشت كه كاری در یك مقطع سنی طبیعی و هنجار است در مقاطع دیگر طبیعی و هنجار نخواهد بود. هیچ گاه كودك 2 ساله ای را كه بدون اجازه، اسباب بازی خواهر یا برادرش را برداشته متهم به دزدی نمی كنند؛ اما هیمن كودك اگر در 10 سالگی یا بالاتر به وسائل دوستش در مدرسه، دست دراز می كند مورد شماتت قرار گرفته و به دردسر می افتد.

بررسی علت دزدی بیمار گونه (اختلال كنترل تكانه) در دانش آموزان

فرشته رحمتی – بجنورد دبیرستان سمیه

بیان مساله

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسی رابطه دختر و پسر در جامعه امروز (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:35
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات76
حجم فایل48 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

روابط دختر و پسر در جامعه امروز                                       نیاز جاودانی

مقدمه :

آنچه نسل امروز ما را دچار نوعی سردرگمی و پریشانی می کند از سویی زندگی در جامعه ای اسلامی و آمیخته با فرهنگ و رسوم ایرانی است که قدمتی کهن دارد و از سوی دیگر رویارویی با مسأله ارتباط تمدن ها از طریق شبکه های ماهواره ای و اینترنت است که میل مختلف را به گونه ای شگرفت به یکدیگر نزدیک می سازد.

نسل امروز ما باید قادر باشد از طرفی بین عرف، نگرش ای سنتی و دیرینه جامعه ، ارزش های دینی و مذهبی و حتی شرایط خانواده ای که در آن پرورش یافته است و از سوی دیگر با افکار و گرایش های جدیدی که خاص ذهن پویانی او و نشدت گرفته از پیچیدگی های دنیای امروز است هماهنگی ایجاد کننده بدیهی است که در هر جامعه، گروه یا قبیله ، ارزش ها، الگوها و نگرش ها با یکدیگر فرق می کنند و حتی شامل اداب و عادات تغذیه، سبک پوشش، رفتار و کردارد. سایر مسایل روزمره و اجتماعی نیز می شود. امروزه یکی از مسایلی که جوان ما را در تضاد و تنش قرار می دهد چگونگی روابط دختر و پسر با توجه فهرست بندی گرایش های فرهنگی، مذهبی، عرض، اجتماعی و خانوادگی او می باشند. در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان در صحنه فیلم های مختلف سینمایی آزادی رابطه دختر و پسر مشهود است و این امر برای جوان ماجاذبه ای است که خود را در جامعه ای این چنین رویایی و آرمانی ببیند. در این شرایط نسل جوان در میان انبوهی اتهام و پرسش اسیر است و نمی داند با این مسأله چگونه برخورد کند. او جامعه را پیش روی خود دارد، خانواده را، قوم و خویش و دوستانش را و جمعی که اگر وی را با دوست دختر یا برعکس با دوست پسر ببینند، قضاوتهای مختلفی خواهند کرد. او می خواهد دیگران را قانع کند که راجع به وی فکر خطا کنند و بپذیرند که وقتی او با دوستی از جنس مخالف خود وارد صحنه اجتماع می شود، درست مانند این است که با جنس موافق خود معاشرت می کند. او می خواهد متناسب با سنش، ژست و پرستیز و کلیه احساسات و عواطفش و در رفت و آمدهایش در پارک ها و رستورانها، سینماها و جاهایی که مایل است با دوست از جنس مخاطف خود ظاهر شود اما مورد انتقاد و بدبینی همگان واقع نشود. اما آیا به راستی این رواط منطقی و خواسته ای به جا و عدم پاسخگویی به آن شکنجه به عذاب و بدبختی است ؟ و چه چیز سبب تشویش و نگرانی پدران و مادران در مورد فرزندان می شود؟ آیا هدف این است که این نوع روابط کاملاً منسوخ شوند یا که صورت هدایت شده باقی بمانند؟ آیا به راستی دختران و پسران برای داشتن این روابط مجاز هستند؟ قضاوت جامعه ، دوستان، آشنایان و مسئولان در این باره چگونه است؟ آیا عقیده بر این است که دختر و پسر هیچ گونه رابطه ای نداشته و حتی هرگز با یکدیگر هم کلام نیز شوند و یا اینکه فقط از دیدارها و مکالمات پنهانی بپرهیزند؟ آیا والدین می توانند بر این روابط نظارت داشته باشند؟ آیا ممکن است در صورت سرکوب این میل میزان فساد در جامعه کاهش یابد؟ آیا دختران و پسرانی که درصد در صد کنترل می شوند سعی در رسانیدن خود به یکدیگر ندارند؟ به راستی نیازهای عاطفی که موجب روز تمایل به ایجاد رابطه از این نوع می شود چیست؟ و چرا گاه دختر جوانی از خانه می گریزد یا پسری به اعتیاد روی می آورد؟ آیا محدودیت جامعه در این نوع امور این مسایل را به دنبال دارد؟ آیا دختر و پسر جوانی که تمام انرژی خود را صرف روابط دوستانه و یا عاشقانه می کنند در نهایت نا امید و تنها باقی نخواهند ماند؟

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 1290 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به dicfiles است. || طراح قالب bestblog.ir