ارتباطات (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:32
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات90
حجم فایل167 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

فصل اول

 

 

مقدمه

اهمیت و نقش نظریه در علم

مفهوم سازی

شكل گیری نظریه ها

سیر مطالعات ارتباطی

دو رویكرد در مطالعات ارتباطی

پیشگامان مطالعات ارتباطی

الف) نظریه های ارتباط با مساله روان شناسی

ب) نظریه های ارتباطی با منشاء جامعه شناسی

تبلیغات سیاسی

نظریات سرژچاكوتین

مطالعات و نظریه های تجربی

هارولد لاسول

پل لازارسفلد

 


مقدمه

ارتباط جمعی هم هنر‍‍‌‍، هم مهارت و هم علم است؛ گاهی مهارت است چون فنون اساسی و قابل یادگیری را دربرمی گیرد همچون كار با دوربین تلویزیونی یا یاداشت برداری از یك مصاحبه گاهی هنر است به این معنی كه دربرگیرنده خلا  پنهانی مثل انتخاب یك عنوان جذاب برای یك خبر یا گزارش.

علم است به این معنی كه می توان از اصول معین قابل اثباتی در كار ارتباط استفاده كرد تا پیام یا هر چیز دیگری با اثربخشی به اهداف از پیش تعیین شده، برسد.

ارتباط جمعی را نمی توان چه در بحث تكنولوژی و چه در بحث نظریه در یك یا دو جنبه محدود كرد، زیرا هنر پرسش های مهمی درباره ارتباط جمعی وجود دارد كه به روش دیگری قابل بررسی نیستند. مگر با استفاده از «روش علمی».

نظریه ها و مفاهیم ارتباط جمعی پاسخی هستند به چیستی های چگونگی ارتباط جمعی، نظریه به معنی درك ما از چگونگی جریان امور است. نظریه این امكان را به ما می دهد كه همیشه در مورد كاری كه انجام می دهیم آگاهی و درك به همراه نظریه داشته باشیم.

نظریه پردازان حوزه علوم ارتباطات از گذشته تا كنون برای تبیین بسیاری از نظریه های ارتباط جمعی از فولكلور، عقل سنتی، و عقل متعارف استفاده میکنند، همانند آن چه كه «دنیس مك كوییل» به آن اشاره كرده است.

اعتقاد نظریه پردازان علوم ارتباطات اینست كه ما به هر حال همیشه به نوعی نظریه عمل می كنیم، پس چرا كوشش نكنیم كه آن را به بهترین «نظریه» ممكن تبدیل كنیم. هدف «نظریه های ارتباط جمعی» بالا بردن درك ما از فرایند ارتباط جمعی است.

در این جزوه درسی سعی شده آن چه كه در حوزه مفاهیم و نظریه های ارتباط جمعی به عنوان «اصول» یا مبانی، به ویژه «مكاتب» مطرح است؛ به گونه ای قابل درك در  3 فصل بیان شود.

آن چه كه در این فصول آورده شده بر اساس سر فصل های درسی نظریه های ارتباط جمعی است و به منظور پر بار شدن مطالب سعی شده از كتب فارسی و انگلیسی موجود در حوزه نظریه ها و برخی جزوه های درسی سایر اساتید گرامی بهره گرفته شود.

آن چه كه در فراگیری این درس تخصصی به دانشجویان گرامی توصیه می گردد؛ این است كه یادگیری نظریه های ارتباط جمعی به دانشجویان كمك می كند تا دوره های كارشناسی ارشدی و حتی تحصیلات تكمیلی درك علمی از بسیاری رفتارهای ارتباطی رسانه و جامعه داشته باشند.

 

موفق باشید

..

 

چگونگی شكل گیری نظریه ها

اثبات گرایی یا «پوزیتیویسم»: بر اساس نظریه اثبات گرایی، هر تئوری از طریق مشاهدات تجربی ساخته می شود و علم مولود تجربه است. كثرت نمونه ها كافی است تا بتوانیم در آن مورد تئوری خلق كنیم. در این رهیافت، تئوری با مشاهده حسی آغاز و با اثبات تجربی، تكوین می یابد.

مشاهده فرضیه سازی اثبات تجربی تئوری

ابطال پذیری: پوپر مبدع نظریه ابطال پذیری می گوید: تئوری، حدس و گمانی بیش نیست. وی به سؤال حدس چگونه در ذهن ساخته می شود؟ چنین پاسخ می دهد: هر انسانی نسبت به جهان اطراف خود، آگاهی دارد كه البته در مقابل ناآگاهی او نسبت به جهان، ناچیز است. از برخورد آگاهی و ناآگاهی در ذهن، مساله به وجود می آید و برای حل مساله، حدس یا گمان زده می شود؛ بعد از حدس و گمان، وارد عالم خارج می شویم برای آزمون آن، البته نه برای اثبات تئوری مان بلكه برای ابطال آن ما باید به دنبال مواردی باشیم كه تئوریمان را ابطال كند.

به اعتقاد پویر، تا زمانی كه مواردی برای ابطال تئوری یافت نشد، آن تئوری را در حد فرضیه ابطال نشده می پذیریم. لذا از دیدگاه پویر، ما مشاهده عریان نداریم و تمام مشاهدات ما مسبوق به تئوریمان هستند. ذهن انسان مانند یك نقاش عمل می كند نه مانند یك دوربین عكسبرداری.

«پوپر» می گوید ما در علم، دو مرحله داریم:

1-  مرحله گردآوری و شكار

2-   مرحله داوری

در مرحله گردآوری یا شكار كه مرحله فرضیه سازی است می توان علایق، باورها و ارزشهای خود را دخالت داد. این مرحله، الزامأ عینی نیست. در این مرحله ما تئوری را می سازیم و بعد وارد مرحله دوم كه مرحله داوری است می شویم و تئوری خود را به آزمون تجری می سپاریم. هر آنچه كه در عالم تجربه ابطال شد دور می اندازیم و بقیه را به عنوان تئوری ابطال نشده می پذیریم. لذا علم، محكوم تجربه است؛ آنچه علم را علم می كند مرحله داوری است نه مرحله گردآوری، پویر معتقد است علم یك فرایند انباشتی و تكاملی است و داوری تجربی باعث عینیت علم می شود.

پارادایم (سرمشق): توماس كوهن، فیلسوف علم معاصر، «بحث سرمشقها» را مطرح كرد. وی اعتقاد دارد اندیشه علمی، یك فرایند انباشتی و تكاملی نیست؛ بلكه اهل علم در هر زمانی، در ظل یك سرمشق غالب، به فعالیت می پردازند.

سرمشقها، راهنمای پژوهش علمی هست، تلاش علمی، غالبا در چهار چوب یك پارادایم صورت می گیرد. كوهن معتقد است كه هر جامعه علمی، تحت سلطه و سیطره مجموعه بسیار وسیعی از مفروضات مفهومی و روش شناختی است. این مفروضات در قالب نمونه های استاندارد ریخته شده اند. در اندیشه كوهن، زبان مشاهدتی بی طرف وجود ندارد. پارادایم ها دانشمندان را وادار می كنند كه جهان را به شكل خاصی ببینند.

ملاكی بیرونی كه بر اساس آن بتوان یكی از پارادایم ها را انتخاب كرد وجود ندارد؛ چرا كه ملاك ها خود، محصول پارادایم ها هستند. البته در چارچوب یك پارادایم می توان نظریه ها را ارزیابی كرد، اما معیاری عینی برای ارزیابی خود پارادایم ها وجود ندارد. پارادایم ها ابطال ناپذیرند و به شدت در مقابل تغییر مقاومت نشان می دهند.

 

سیر مطالعات ارتباطی از آغاز تا امروز

مطالعات و نظریات ارتباطی به طور خاص بعد از جنگ دوم جهانی و به عنوان یكی از شاخه های بین رشته ای علوم اجتماعی شكل گرفت. نظریات ارتباط جمعی در سیر شكل گیری جدید خود، متكی بر عناصر و زمینه های مختلفی بوده است ؛لذا بطور كلی روند تكمیل مطالعات ارتباط جمعی را می توان شامل مراحل زیر دانست:

1-پیش از دوران رنسانس، مفهوم اصلی ارتباطات، ناظر به محتوای پیام یا اندیشه های انسانی بود. از این نظر، وسیله نظر كمتر اهمیت داشت و اساسا ارتباطات معنایی بیشتر اجتماعی و فلسفی داشت. 

   2-پس از اختراع تكنیك چاپ و افزایش استفاده كنندگان از كتاب و مطبوعات، مجراهای ارتباطی اهمیت ویژه ای یافت و آثار اجتماعی ویژه ای را هم در پی داشت. از جمله این آثار می توان پیدایش شیوه های نوین ارتباطی مثل روزنامه نگاری، سهولت در زبان ارتباطی به دلیل فراگیری بیشتر و مخاطبان عام تر و توجه به مفاهیم تازه، مثل آزادی نشر و حقوق مطبوعات و مولفان را بر شمرد.

3-پس از پیدایش وسایل ارتباطی الكترونیك، مطالعات علمی ارتباطی شكل مستقل تری به خود گرفت؛ البته در این دوره كه متاثر از رشد تكنیكی ارتباطات دور بود نظریات، عمدتاً بر فراگرد انتقال پیام متكی است و كمتر جنبه های انسانی مورد توجه می باشد. در حقیقت، مدل ارتباطی، مدل مكانیكی و مهندسی است. مفاهیم ارتباطی مثل رمز، پیام، منبع، رمزگذاری و… همه حاكی  از  حاكمیت چنین نگرشی است.

4- در خلال جنگ جهانی دوم، به دلیل اهمیت یافتن جنگ روانی و تبلیغات سیاسی، ارتباطات از زاویه اقناع مطرح گردید. نشانه ها و رمزها اهمیت نظامی كسب كردند و رشته ارتباطات در مجموع، برای تبلیغات سیاسی و جنگ روانی، جنبه حیاتی یافت.

از آن پس، ارتباطات به عنوان «انتقال اطلاعات» و ارتباطات به عنوان «اقناع» به صورت دو گرایش مهم ارتباطی در فعالیتها، مطالعات و تحقیقات تخصصی دنبال شدند و در حقیقت روز به روز بر توجه بر آثار ارتباطات در نظریات علمی افزوده شد.

5-پس از جنگ جهانی دوم، با اهمیت یافتن مسائل اقتصادی و مقوله آثار اجتماعی پیام، كاركردهای خاص ارتباطات در« توسعه و نوسازی اقتصادی» مورد توجه قرار گرفت و نقش وسایل ارتباط جمعی در تبلیغات بازرگانی، چگونگی ترویج كالای خاص یا رفتاری معین، شیوه های مشخص كشاورزی و… مورد تاكید بسیاری از صاحب نظران این دوره بود.

توجه به «آثار ارتباط» به ویژه از دهه 1950 به سبب اهمیت یافتن امر توسعه اقتصادی كشورهای جهان سوم افزایش یافت. از آن پس، چون از نظر كارشناسان غربی اساس توسعه اقتصادی، رشد سریع تولید شناخته می شد، به عقیده آنان چنین رشدی ایجاب می كرد كه در رفتار انسانی تغییرات اساسی پدید آید و ارتباطات به عنوان یك عامل دگرگونی رفتارها به كار گرفته شود.

6-شرایط تازه در كاربرد ارتباطات در جهان سوم و برخی عدم موفقیتها در برنامه های نوسازی موجب گردید كه در نظریات ارتباطی، عوامل مؤثر بر فراگرد ارتباط مثل زمینه ها و تصاویر ذهنی گیرنده پیام، ارزشهای اجتماعی وجوه فرهنگی و استنباط ها و ادراكات مخاطبان مورد توجه قرار گیرد. بر اساس این دیدگاه، ارتباط جزء عناصر مهم زندگی اجتماعی است و دیگر تنها به عنوان یك پدیده مكانیكی نگریسته نمی شود. یك موضوع ممكن است از سوی افراد مختلف، با ادراك ها و استنباط های گوناگون روبرو شود؛ به همین جهت جمله «معنی ها را نه در كلمات بلكه در ذهن مردم باید جستجو 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

ارتباط بین خودباوری مثبت دختران و ورزش 19 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:31
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات19
حجم فایل27 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

ارتباط بین خودباوری مثبت دختران و ورزش

            دختران در یک محیط ورزشی یاد میگیرند تا بدنشان را کنترل کنند و به مهارتهای فیزیکی بهدست آمده تکیه نمایند. همچنین شرکت در ورزش به دختران کمک میکند تا درستکار باشند و به خودشان اعتماد داشته باشند و در راستای ارزشهای عمومی و کارهای عامالمنفعه، همکاری نمایند.        

خودباوری مثبت عبارت است از درک مطلوب فرد از خودش، یا چقدر از خود بودن راضی است. در کل احساس خودباوری به خود ارزیابی، اعتماد و شایستگی شخص کمک میکند. این احساس ارزشمندی، اطمینان و مهارت میتواند زندگی یک شخص را در ارتباط با آرزوهای شخصی، انگیزش، استعداد موفقیت و ارتباطات تحت تأثیر قرار میدهد. (Melpomen Institute)

خودباوری یک شخص از شرایط محیطی گوناگون در زندگی تحت تأثیر واقع شده و شکل گرفته است، بعضی از اینها عبارتند از:

- درجه انتظارات والدین، تشویق و تأثیر.

- درجه انتظارات دوستان، تشویق و تأثیر.

- درگیر شدن در تصمیمگیریها.

- توسعه استعدادها، سرگرمیها یا علایق.

- تأثیر و اهمیت مدلهای نقش.

- گسترده تأکید روی تصویر بدنی.

- تجربه و اثرات متقابل در طول آموزش.

- شرکت کردن در فعالیتهای بدنی و یا ورزشها (Kopecky, ۱۹۹۲).

بسیاری از پژوهشهای انجام شده روی خودباوری دختران جوان نشان دادهاند که دختران همچنان که از مدرسه ابتدائی به دبیرستان میروند سطح خودباوری آنها افت میکند. (Feldman & Elliott, ۱۹۹۰; Gilligan, Lyons & Hammer, ۱۹۹۰; How Schools Shortchange Girls, ۱۹۹۲).

برای مثال یافتهها در یک پژوهش نشان میدهد که ۶۹% پسران ابتدائی و ۶۰% دختران ابتدای پاسخ دادند که آنها از وضعیتی که در آن هستند خشنودند.

همان یافتهها نشان دادند که ۴۶% پسران دبیرستان و فقط ۲۹% دختران دبیرستانی از وضعیتی که در آن هستند، خشنودند. در کل خودباوری دختران سه برابر پسران افت کرده است . احساس پائین خود باوری افراد بالغ یکی از عوامل مهمی است که احتمال ترک تحصیل یک دختر جوان را افزایش میدهد. خودباوری پائین دختران با بلوغ از بین نمیرود؛ دختران با خودباوری پائین اغلب به زنانی با خودباوری پائین تبدیل میشوند. هم در افراد بالغ و هم در بزرگسالان سطح پائین خودباوری مرتبط با افزایش میزان افسردگی، استفاده بیش از حد از داروهای غیر مجاز، خودکشی و تغذیه نامناسب است. (How Schools Shortchange Girls, ۱۹۹۲; Melpomene Insitute, ۱۹۹۶).

▪ در مورد کاهش خودباوری چه کاری میتوان انجام داد؟ چگونه دختران میتوانند خودباوریشان را همچنان که به بلوغ میرسانند حفظ کنند؟

برای پاسخ دادن به این سئوالات مهم است که ببینیم پسران چه کار متفاوتی انجام میدهند زمانی که دو گروه از مدرسه ابتدائی به دبیرستان میروند. یکی از اختلافات مهم که باید در نظر گرفته شود میزان مشارکت در ورزش میان پسران و دختران است. همانطوری که دختران از ابتدائی به دبیرستان میروند میزان پرداختن به ورزششان ۶ برابر افت میکند. (Women&#۰۳۹;s Sports Foundation, ۱۹۹۸). 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

ارتباط انسانی دیجیتالی 45 ص (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:31
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات45
حجم فایل54 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

موضوع:

ارتباط انسانی دیجیتالی
ارتباط عبارتست از جریان پویایی
که در آن تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد. این جریان می‌تواند چهره به چهره یا رودررو باشد که آن را ارتباط مستقیم یا میان فرد می نامند. 

 

چالش های مدیریت دیجیتال در عصر ارتباطات

فاوا نیوز - تا همین گذشته نه چندان دور ، مثلا تا دهه پیش بسیاری از اصول و مبانی مدیریت همچنان پایدار و پابرجا بود و تنها رویکردها وشرایط بود که تفاوتهایی در مکاتب مدیریتی ایجاد می نمود. ولی امروزه در عصر دیجیتال چالشهای تند و تازه ای پیش روی مدیران قرار دارد.چالشهایی که ویژگیهای عصر جدید هستند. جهانی شدن ، فن آوری اطلاعات و سرعت تحولات برخی از این چالشها هستند.

اما به نظر میرسد که حاد ترین و بی رحم ترین دست اندازی که گریبان مدیران را گرفته است تغییر تعاریف اصولی باشد. تعاریفی که سالهای سال مبنای عمل و ارزیابی بوده اند.

امروزه تعریف دانش ، ثروت ، و ارزشهای اجتماعی دگرگون شده اند. مدیران سازمانها چگونه با این چالشها برخورد می کنند ؟

در این مقاله به بررسی چالشهای فرا روی سازمان ها و مدیران در فرآیند دیجیتالی شدن می پردازیم.


مقدمه :

می توان دردسر های مدیریت در دهه جاری و پیش رو را به دو بخش تقسیم نمود:
نخست : آندسته از مشکلاتی که بی ثباتی ها و سرعت تحولات تحمیل می کنند.
دوم : آندسته از مشکلاتی که چارچوب های فکری و دستگاههای ارزشی را متزلزل می سازند.

رابطه پیچیده ای میان درد و درمان در مدیریت عصر حاضر برقرار است. به گونه ای که اثرات جانبی (Side effect)  برخی از درمانها به اندازه خود دردها نیازمند توجه هستند. و بسیاری از راهکارها (Solutions)  اثرات جانبی وخیمی دارند که خود نیازمند طرح و برنامه ای برای بهبود است. و همه این برنامه ریزی ها در شرایط بی ثبات و غیر قابل پیش بینی با قاطعیت اندک رخ میدهند.در این چکیده قصد آن را داریم تا پاره ای از عمومی ترین و رایج ترین چالشهای فراروی مدیریت عصر حاضر را بررسی کنیم. چالشهایی که تقریبا همه مدیران به نوعی تجربه ای از رویارویی با آن را دارند. و سپس در انتها مدیران را از حیث نحوه پاسخ به فن آوری اطلاعات و بویژه فن آوری اطلاعات دسته بندی می کنیم و صفات هریک را بر می شماریم.

از آنجا که گسترش فن آوری اطلاعات و ارتباطات و در پی آن مدیریت دیجیتالی سازمان ، خود مقوله ای جدید است لذا سوابق تحقیق در این امور محدود به دهه اخیر می باشد. در کش

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

اختلالات ارتباطی (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:31
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات67
حجم فایل53 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

مراحل رشد گویائی

منظور از زبان ، همان زبان لفظی است که بمیزان توانائی و نضج دستگاههای صوتی بنابر تمرین وممارست وعادل حاصل می شود؛ و همچنین به سطح توافق عقلی ، حرکتی و حسی شخص مربوط است . زیرا دانسته شده است که دستگاههای صوتی ، چون عضلات دهان ، زبان و حنجره هر یک ؛ پیش از تولد ، باندازه لازم رشد ونمو پیدا می کنند؛و چنانچه متعاقبا دچارعارضه ای یا بیماری نشوند، بموقع از عهده ی وظایف خویش برخواهند آمد .

مراحل ظهور صداهای لفظی کودک

گریه و فریاد تولد

آغاز زندگی هرکودکی ، همزمان و بمحض تولد ، توام با گریه و فریاداست که علت آن داخل شدن هوا در ریه ی نوزاد است و هیچگونه ارتباطی با وضع مزاجی او ندارد .

اگر چه صدای نوزاد نیرومند،با فریاد شدید و تند وصدای کودک نحیف،با فریاد خفیف و منقطع همراه است و این فریاد و گریه ها ، به نسبت شدت و ضعف آنها ، می توانند به نوع ولادت و چگونگی وضع مزاجی نوزاد هم بستگی داشته باشد ،مع ذلک از حیث روانشناسی و مسائل مربوط به آن هیچگونه اهمیتی ندارد.

 

مرحله ی صداهای هیجانی و عاطفی

صداهای نوزاد از بدو تولد تا پایان دو ماهگی بتدریج در حال تغییر محسوسی است و کم کم – بطور ارادی –بدان وسیله نسبت به انعکاس حالات انفعالی و میلهای خود می پردازد ؛ تا آنجا که پس از چندی ، در طول سن دو ماهگی ، آگاهانه ، با احساس هر گونه درد و ناراحتی ،با فریادهای تند و شدید و در حالت خشم ، با صدا و فریاد طولانی و بهنگام دلتنگی با فریادهای پی در پی ومنقطع هیجانات و امیال خود را بروز می دهد .

مرحله ی آواز

در این مرحله ، کودک بتدریج اصوات و الفاظی را که از دهانش خارج می کند، می شنود و با لذت بردن از آن، بصورت فریاد ، آن الفاظ را مرتبا تکرار می کند ؛ که از تکرار مکرر آن الفاظ ، صدای کودک بمنزله ی آواز به گوش می رسد.

براساس آزمایشهای لویس و پری یر ، صداهای اولیه ی کودک ،به حروف متحرک مربوط است ، و حروف ساکن ، پس از اینکه انقباض اعضای دستگاه گویائی محدودتر شد ظاهر می شوند که این خود به رشد بدنی و نضج دستگاه کودک بستگی خواهد داشت .

مرحله ی تقلید

نوزاد تا دو ماهگی ، بنابر انفعالات درونی و حالات روانی خویش ، عکس العمل نشان می داد ، اما بین ماههای دوم تا هشتم تولد ، شادی و رضایت خود را بطور آشکار؛ازطریق صدا ، به بعضی از اطرافیانش ابراز می دارد. یعنی صداهای او در این مرحله معنی دار می شود. بتدریج که کودک رشد می یابد، برخی از اصواتی را که می شنود ، تقلید می کند و برای تقلید درست ، کودک وادار میشود که با توجه و دقت ، به اصواتی که می شنود ، گوش دهد .تا آنجا که بین ماههای هشتم و دهم ، در عمل تقلید مهارت می یابد و در پایان یکسالگی ، واکنش های روشنی از حالات هیجانی و عاطفی خویش ، از خود ظاهر می سازد .

مرحله ی معانی

کودک ، یادگیری و بالاخره مهارت در سخن گفتن را از راه دیدن (ادراک بصری ) و شنیدن ( ادراک سمعی )فرا میگرد.باین معنی هنگامیکه کودک ،توپ یا عروسکی را می بیند ، مادر نام آنرا بزبان می آورد و سپس موقعیکه آن شیئی در دستهای کودک قرار میگیرد ( ادراک لمسی ) ، مادر نام آن شیئی را شمرده و بدفعات تکرار می کند. پس از چندی کودک ، با دیدن هر نوع توپ و یا عروسکی با فریاد نامش را بزبان می آورد. بهمین ترتیب است که کودک با دیدن سایر اشیاء پیرامونش ، که توجهش را جلب می کند ، بکمک مادر و یا اطرافیان نزدیکش ، نام اشیاء را می آموزد و تکرار می کند.

همین کار امکانات عقلی کودک افزایش پیداغ می کند ، تشخیص ودانائی او در بکار بردن الفاظ وکلمات بمعنای خود ، بیشتر می شود وکم کم هر کلمه و کلام را، بمعنا وبمورد خویش بکار میبرد و دیگر هر مردی را بابا و هر حیوانی را سگ نمی گوید.واضح است که اینکار در چنین مرحله ای ، گویای قوه تمیز وتشخیص ، مقایسه و تجرید و استنتاج کودک است که رشد یافته است ؛ و بدین ترتیب در می یابیم که ، بین تف

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

اجتماعی بودن انسان (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:31
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات35
حجم فایل28 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

اجتماعی بودن انسان

مقدمه :

حیات هر انسان لااقل از سه جنبه قابل ملاحظه و بررسی است :

1- از لحاظ جنبه های زیستی كه در آن سعی داریم مباحثی چون وراثت و صفات  ارثی ، جنبه های مربوط به وزن و شكل و قد و حجم و وظایف الاعضاء سلامت و بیماری ، زشتی و زیبایی ، طول عمر ، استخوان بندی ، وضع غدد ، غرائز و ... را مورد بررسی قرار دهیم .

2- از لحاظ جنبه های اجتماعی كه در آن بحث از مباحثی چون شخصیت ،رفتار اجتماعی ، طرز برخوردها و معاشرت ها ، حدود و حقوق ، طرز فكرها و موضعگیریها ، آموخته ها و مكتسبات از محیط و فرهنگ ، كیفیت عمل ، نحوه مواجهه با مشكل و ... است .

3- از لحاظ جنبه های معنوی و روانی و عاطفی كه ارزش حیات و مباحث مربوط به تشكیل شخصیت و رتبت و موقعیت اجتماعی انسان مورد بحث و بررسی قرار میگیرد .

با اینكه برخی از این ابعاد ظاهراً به فردیت فرد مربوط میشدند اگر نیكو بررسی شود دور از تأثیر پذیری از جمع و حیات جمعی و نفوذ افراد و اشخاص دیگر نیستند . در امری چون هوش و استعداد ، در بیماری مادرزادی ، در سلامت یا بیماری اعصاب وروان ، آدمی ساخته و پرداخته نفوذ دیگران و لااقل والدین است .

وابستگی ما به دیگران

وابستگی به دیگران و اثر گیری از غیر ، چه در جنبه درونی وجود و چه در جنبه بیرونی آدمی ، امری ا ست كه از لحظه تشكیل و تكون جنین آغاز شده است و تا پایان  عمر ادامه دارد .

ما از همان آغاز تكون وجودی از پدر و مادر اثر می گیریم و بعدها نیز تحت تأثیر اخلاق و رفتار آنها ،برادران و خواهران آن هستیم و با آنها روابطی مستقیم و یا غیر مستقیم داریم . اعمالی را كه انجام می دهیم بظاهر برای ما و بر اساس ذوق و سلیقه ماست ولی اگر نیكو تعمق كنیم همه آنها متكی به وظایف فردی نیستند ، در مواردی بسیار مبتنی بر مراعات حال اشخاص و افرادی هستند كه ما بگونه ای از آنها تأثیر پذیرفته ایم . چون چنین جنبه ها و مشخصه ها در رفتاری است كه سبب میشود جامعه شناسان مشخصه حیات انسان را اجتماعی بودن ذكر كنند .

حیات جمعی برای ما امری ضروری و لازم است و این ضرورت از چند دید و رابطه قابل ذكر و بررسی است .

 

جنبه فطری بودن آن :

 بدین معنی كه عده ای از فلاسفه و متفكران قدیم ،حتی از زمان افلاطون به بعد انسان را موجودی اجتماعی معرفی كرده و برای آن زمینه طبع و فطرت را مطرح كرده اند . گرچه این نظر در این اواخر توسط روان شناسان اجتماعی مورد تردید قرار گرفته ولی امری  است كه شدت وابستگی انسان به جمع موجبات تقویت طرفداران این طرز فكر را فراهم آورده است .

 

جنبه تأمین نیاز : 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

اجتماع و محیط (جزوه)

شنبه 7 بهمن 1396
4:31
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 


اجتماع و محیط

جهان اجتماعی : ساختار ذره ای اش

بودن انسان ، همانند حیوانات نیاز به حفظ روابط صلح آمیز دارد و در واقع اغلب رفتارهای ما و مصرف انرژی به این موضوع مربوط می‌شود. اینكه بزرگترین موارد منع شده سه گانه در اجتماع بشر، ساختارهای اجتماعی هستند ، اتفاقی نیست . بدون نیاز به صلح ، جنبه هایی از تجاوز ، قتل و دیگر خواهی وجود نخواهد داشت . مكانیزم های جلوگیری از فعالیت های جنسی در مورد هر فرد به صورت اتفاقی، یا قتل و خوردن آنهایی كه پس از تمامی موارد در جهانی كه توسط تاثیرات با ارزش به حركت در می آید، عادتی منطقی به نظر خواهد رسید .

مردم نیازمند آسایش در زندگی شان هستند . در ساده ترین شكل از تعهد (پذیرندگی، اشتغال ، وعده ) اجتماعی ، به طور كلی به عدم وجود درگیری با دیگر مردم نیاز است؛ از طریق مذهب یا پارسایی برخی مردم، زندگی لذت بخش حاصل می‌شود. در این خصوص لائوتسه و پیروان تائوئیزم كه اندیشه آنها به قرن بیستم پیش از میلاد بر می گردد، به نكته زیر اشاره می‌كنند : آیا وضعیت بشر و حتی راه هایی كه ما را به یكدیگر مربوط می سازد با صرف نظر كردن از وابستگی ها بهتر فهمیده می شود ؟

 

برتری اجتماعی

برتری اجتماعی چیست كه ما در مشغله‌های اجتماعی اینقدر زمان و انرژی صرف آن می كنیم كه از طرفی باستان شناسان محیطی تقریباً به طور كامل در تفسیرهایشان با بی اعتنایی به آن می پردازند ؟ استقرار ، حفاظت ، تولید مثل و روابط اجتماعی در میان انسان ها و جوامع بشری برنامه بنیادی زندگی آنها محسوب می شود . برای من، اجتماع همانند بنایی است كه از طریق وابستگی های بین مردم یا گروه ها بواسطه موضوعی دو سویه شكل گرفته است. این همان تئوری عامل است
 (Agency theory) .

عوامل در هر مقیاسی می توانند باشند؛ از پی گیری های خاص و ایجاد حس زندگی شخصی یك زن یا مرد گرفته، تا شناسایی و امنیت ملل . بهره برداری از محیط فیزیكی به منظور ایجاد زندگی – مواد انرژی جان پناه و تولید مثل جنسی – به این معنی است كه جامعه ایجاد و پرورانده شده است . فرار از موضوع برتری این جهان مادی در باستان شناسی محیطی، اصل بنیادی این كتاب است. ما قادر هستیم این عقاید را از طریق سبك نوعی محیط زیست فرهنگی جزایر كوچك بریتانیا كه توسط زمین های كشاورزی احاطه شده اند ، پی گیری نماییم .

این زمین ها ، نقشی سنتی در مهار ( كنترل) حیوانات خانگی ، و یا نقشی سنتی در جلوگیری از فرار یا دور نگهداشتن آنها از محصولات كشاورزی ایفا می نمایند . همچنین م

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

sروانشناسی تربیت (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 7 بهمن 1396
4:31
جمشید راد
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات200
حجم فایل78 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

كلیات - تعریف و موضوع روانشناسی

واژه ای كه بنام «روانشناسی» رواج یافته ،‌ ترجمه لغت پسیكولوژی[1] كه با تلفظ انگلیسی «سایكولوژی» می باشد كه در اصل ازدو كلمه یونانی «پسیكه»[2] به معنی روح و «لوگوس»[3] به مفهوم تحقیق و بیان مشتق شده است . پسیكه مفاهیم متعدد دارد ، برخی آنرا به معنی روح و بعضی دیگر روان تفسیر نموده اند . این كلمه نام یكی از خدایان افسانه ای یونان قدیم بوده كه در ابتدا زندگی بشر فناپذیری داشته بعداً در زمره خدایان درآمده و جاودان گردید . [4]

تعریف روانشناسی : روانشناسی عبارتست از مطالعه جنبه های مختلف رفتار و ارتباط آنها با یكدیگر . منظور از رفتار و جنبه های آن فعالیت هائی است كه از فرد سرمی زند ما با فردی سروكار داریم كه احساس و ادراك می كند ، امور را بخاطر می‌سپارد و بیاد میاورد ، پاره ای از امور را یاد می گیرد ، از برخورد بچیزهایی می‌ترسد، در مقابل ناملایمات خشمگین می شود ، در بعضی مواقع شور و هیجان از خود نشان می دهد ، با دیگران بسر  می برد ، از كار كردن بادیگران لذت می برد ، برای خود هدفهای اساسی یا غیر اساسی انتخاب می كند ، نقشه می كشد ، درباره اعمال افراد اظهار نظر می نماید ، گاهی خونسرد است زمانی حساسیت نشان می دهد ، در انتخاب هدف ها و وسائل تصمیم می گیرد ، برای جلوگیری از شكست خود به منظور تامین احتیاجات اساسی روانی خویش رفتار خاصی از خود ظاهر می سازد ، اینگونه فعالیت ها كه اغلب با كارهای بدنی همراه هستند بعنوان رفتار در روانشناسی مورد بحث واقع می‌شوند .

روی این زمینه می گوئیم ، روانشناسی عبارتست از مطالعه جنبه های مختلف رفتار آدمی از قبیل جنبه های بدنی - عاطفی - اجتماعی - عقلانی ، اخلاقی و هنری و ارتباط این جنبه ها با هم .

موضوع روانشناسی : همانطور كه اشاره شد ، موضوع روانشناسی رفتار و جنبه‌های مختلف آن و ارتباط آن جنبه ها با یكدیگر است . در روانشناسی ، رفتار عقلانی كیفیت رشد و بروز آن و ارتباط آن با اشكال دیگر رفتار ، رفتار عاطفی ، كیفیت بروز عواطف و رشد آنها ، رفتار اجتماعی ، اشكال ارتباط فرد با گروه در دوره های مختلف رشد و تاثیر نفوذ گروه روی رفتار افراد و رشد اعمال بدنی و ارتباط آنها با سایر جنبه های شخصیت فرد مورد بحث واقع می شود . علاوه بر این امور ، احتیاجات اساسی افراد و نحوة تاثیر آنها در رفتار فرد، یادگیری بعنوان یكی از اشكال رفتار منشاء و علل رفتار غیرعادی و شخصیت فرد نیز در روانشناسی مورد مطالعه قرار می گیرد .

تعریف روانشناسی تربیتی : روانشناسی تربیتی عبارتست از بررسی اصول و قواعد روانشناسی و اجرای آنها در جریان های تربیتی است . یكی از اموری كه در روانشناسی مورد بحث قرار می گیرد ، احتیاجات اساسی بدنی و روانی افراد است ، از جمله احتیاجات اساسی احتیاج به بستگی و تعلق به گروه است . افراد در دوره های مختلف زندگی برای حفظ موقعیت خویش نیاز به گروه دارند . تعلق به گروه چه در خانواده ، چه در میان هم سنها ، چه در میان همكاران و چه در حفظ حیثیت اجتماعی افراد كاملاً موثر است . معلم با توجه به این امر باید مراقبت نماید كه وضع اجتماعی هر یك از كودكان در كلاس و مدرسه مشخص باشد به محض اینكه دید كودك تنها به سر می برد یا از گروه طرد شده است باید به بررسی علل آن بپردازد وبرای سازش دادن آن كودك با دیگران اقدام كند .

در مورد یادگیری نیز اصولی از قبیل اصل آمادگی ، اصل فعالیت ، و نظایر آنها مورد توجه روانشناسان است . معلم باید ابتدا این اصول را فرا گیرد و بعد آنها را در موقعیت‌های مختلف یادگیری چه دركلاس و چه در خارج از كلاس به كار گیرد .

بنابرآنچه گفته شد روانشناسی تربیتی بطور خلاصه عبارتست از علمی كه اصول و قوانین روانشناسی را در جریان های تربیتی اعم از خانه ، مدرسه و نهادی اجتماعی به كار می گیرد و سعی دارد كه با ارائه تكنیك های خاص به اصلاح رفتار افراد بپردازد .

موضوع روانشناسی تربیتی : دركتب مختلف روانشناسی موضوع های بسیاری برای روانشناسی تربیتی مطرح شده است . از آنجائیكه هدف روانشناسی تربیتی فهم صحیح تر تعلیم و تربیت است می توان به موضوع های زیر برای این علم اشاره نمود .

1-یادگیری[5] : ماهیت یادگیری ، عوامل موثر در یادگیری ، چگونگی تحریك یادگیرنده ، یادگیری مهارت های مختلف حل مسئله ، اجرای اصول یادگیری در وارد درسی و انتقال یادگیری ، امور راهنمایی و اداره كلاس ، كنترل و ارزش سنجی یادگیری هسته یا اساس كار روانشناسی تربیتی است .

2-رشد[6] : توجه به ویژگیهای رشد انسان اهم موضوعات روانشناسی تربیتی می‌باشد. در این بخش روانشناسی تربیتی بدنبال موضوعات مختلف از قبیل اصول رشد، تاثیر وراثت ، چگونگی پیدایش تفاوت های فردی در مراحل مختلف رشد كه بطور كلی بر تربیت فرد تاثیر دارد می باشد . روانشناسی تربیتی در این راستا تلاش دارد كه فرایند رشد را طی زمان دنبال نماید و بر اساس آن روشها و اصول خود را جهت ایجاد تغییرات مطلوب ویژگیهای رشد در ادوار مختلف زندگی به ما نشان می دهد كه فرد تا چه حد دارای آثاری طبیعی می باشد .

3-شخصیت و سازگاری : این مفاهیم وسیع مربوط به جنبه های متعدد شخصیت

كودك در سازگاریهای اجتماعی و عقلانی و مربوط به رشد عقلانی وی می باشد .

در این قسمت موضوع هایی از قبیل عواطف ، بهداشت روانی شاگرد و معلم ، سازگاری كودكان استثنایی تربیت و منش و تاثیر متقابل جنبه های اجتماعی یا جنبه های بدنی، عقلانی و عاطفی رشد را در نظر گرفت .

4-اندازه گیری و ارزش سنجی : اصول اندازه گیری و تست و اجرای آنها در اندازه‌گیری و سایر استعدادهای فعالیت های درسی ، سازگاری و اجرای نتایج اینگونه آزمایشها در كار مدرسه .

5-تكنیك ها و روشهای روانشناسی تربیتی : روانشناسی تربیتی بعنوان یك رشته علمی برای مطالعه مسائل تربیتی روش و تكنیك هایی بوجود آورده است . متدهای تحقیق و روش آماری قسمت مهمی از این موضوع است .

روانشناسی تربیتی یك علم كاربردی است

بطور كلی پژوهش های علمی از جهت این كه با چه هدفی شروع شده اند به دو دسته تقسیم می شوند :

الف-علوم بنیادی ، ب-علوم كاربردی

علوم بنیادی : پژوهش هایی هستند كه در درجه اول تامین كننده نیازها ، كنجكاوی‌های افراد تحقیق كننده می باشند . بدین معنی كه انسان ذاتاً جستجوگر و كنجكاو است و مایل است كه از من و كیف امور بدور از این كه برای او نافع باشد یا نه اطلاع حاصل كند . دانشمند علوم بنیادی سعی در كشف روابط میان پدیده ها می كند و هدف عمده ای كه از تلاش علمی خود دارد این است كه بتواند از نتایج  كار خود به یك تئوری یا نظریه ای از وضع موجود پدیده ها برسد . البته باید توجه داشت كه نتایج علم بنیادی یقیناً در خدمت علم كاربردی قرار خواهد گرفت .

علوم كاربردی : در این گونه تحقیق محقق تلاش می كن تا پاسخ های منطقی و اصولی نسبت به مسائل ضروری واساسی برای جامعه بشر پیدا كند . لذا همواره بدنبال نتایج مفید است . پژوهشگر علم كاربردی بدنبال یافتن راه حل برای سوالات است كه پاسخ به آنها می توان مشكلی را از بشر حل نماید . بدین ترتیب عمده اختراعات و ابداعات همه ناشی از نتایج علم كاربردی است . همینطور شیوه و روشهای عملی كه برای اداره كلاس و تربیت دانش آموزان ارائه می شود و همگی حاصل از علم كاربردی است .

از شاخه های روانشناسی كاربردی به چند نمونه اشاره می شو د :

روانشناسی بالینی یا كلینیكی ، روانشناسی كودكان استثنایی ، روانشناسی صنعتی ، روانشناسی مدیریت ، روانشناسی راهنمایی و مشاوره، روان شناسی آموزشگاهی و روانشناسی تربیتی .

اشاره‌ای مختصر به تاریخچه روانشناسی و روانشناسی تربیتی : از آغاز خلقت

بشر كنجكاوی های او در امور مختلف مشاهده است از آثار بجا مانده انسان چه از طریق خواب و چه از طریق تفكرات او بعد دوم تن و جسم به اشكال مختلف مدنظر قرار گرفته و انسان به این موضوع كه موجودی دوبعدی است شناخت داشته ، تا اینكه به تدریج توانسته از طریق پیامبران الهی و علم خود به پدیده روح یا روان آگاهی پیدا نماید و پدیده های روانی و روانشناسی را غیرمستقیم موردنظر قرار دهد اما از آغاز و شروع تمدن انسان در شرق زمین و غرب بخصوص در تمدن های باستانی دنیا ، علم روانشناسی همراه فلسفه و در كنار آن بیش و كم در زندگی انسان تجلی داشته و اگر در نظام آموزش و پرورش های جهان چه در تمدن های مشرق و چه غ


[1]-Psychology                                                   2-Psyche

 

[3]-Logos                                                          

[4]-سیروس ، عظیمی  ، رواشناسی عمومی ، انتشارات مروی ، ص 12 .

[5]-Learning                                                       2-Development

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

وضع ادبی ایران در سه قرن اول هجری (ادبیات)

شنبه 7 بهمن 1396
4:30
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات10
حجم فایل8 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

وضع ادبی ایران در سه قرن اول هجری

در سه قرن اول هجری همچنانکه ایران میدان نفوذ ادیانی از قبیل اسلام و کیش‌های زرتشتی و مانوی و عیسوی و غیره بود، بهمان نحو هم زبان‌های متعلق به هر یک از آنها یعنی عربی و پهلوی و سریانی و جز آن در ایران درج داشت بی‌آنکه یکی مزاحم دیگری باشد یعنی در همان حال که دسته‌یی از نویسندگان و گویندگان ایرانی در نثر و نظم عربی تحصیل مهارت و شدت می‌کردند، دسته‌یی هم با ادبیات سریانی و تألیف و یا ترجمه کتب با آن سرگرم بودند و گروهی دیگر تألیف کتابهایی را به زبان پهلوی دنبال می‌نمودند در همان حال هم ادبیات علی و ولایات ایران دنباله‌ی تکامل طبیعی خود را می‌پیمود و لهجه‌های محلی از طریق آمیزش با زبان عربی تفسیر و تحول می‌یافت و از میان آن برخی از لهجه‌ها مانند لهجه‌‌ی دری آماده‌ی آن می‌شد که دارای ادبیات وسیعی گردد و سرانجام هم چنانکه می‌دانیم در پایان این عهدست که زبان دری یعنی لهجة مشرق ایران بعنوان یک لهجه‌ی ادبی مستقل درآمد 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

وسواس در ادبیات فارسی (ادبیات)

شنبه 7 بهمن 1396
4:30
جمشید راد
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات35
حجم فایل29 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                صفحه

وسواس

وسواس در ادبیات فارسی

«لغت وسواس»

«ماهیت وسواس»

«تظاهرات بالینی و طبقه بندی»

«آثار و نشانه های وسواس»

«صورت های وسواس»

«انواع وسواس»

وسواس تقارن چیست؟

عوامل اثر گذار در شكل گیری وسواس تقارن

«علت‌ها»

«روان رنجوری وسواس فكری و عملی»

«وسواس ارثی است یا اكتسابی»

ویژگی های اختلال شخصیت افراد وسواسی:

«حالات افراد وسواسی»

«وسواس در چه كسانی دیده میشود؟»

در سنین نوجوانی:‌

سنین جوانی و بعد

مراحل شدت و ضعف

ب-در رابطه با جنس

ج- در رابطه با هوش:

د- در رابطه با اعتقاد

هـ- در رابطه با شخصیت و محیط

«شروع بیماری»

«ضرورت های درمان»

«خطر عدم درمان»

«درمان غیر دارویی وسواس»

توصیه های اساسی پیشگیری و درمان:

دارو‌ درمانی برای اختلال وسواس – اجبار

منابع و مآخذ:

 


وسواس

وسواس از اختلالات اضطرابی انسانهاست كه پایه ی زیست شناختی دارد. وسواس گاهی از كودكی شروع میشود ولی نمونه های آن را در تمام گروه های سنی می توان مشاهده كرد و یكی از شایع ترین رفتارهای درونی انسان است و نیرویی بی ریشه ولی قوی است كه انسان را به انجام و یا بازداشتن از اعمالی وادار می كند. در آیاتی از قرآن كریم وسواس به معنی افكار بیهوده و مضری آمده كه در ذهن خطور میكند. وسواس به عنوان بیماری پیچیده، آزار دهنده و اسارت آور معرفی شده است كه شخص را مجبور می‌كند تا رفتاری بر خلاف میل و اراده انجام دهد و با آنكه می داند افكار و رفتارش بیهوده است ولی خود را در رهایی از آن ناتوان می بیند. مبتلا شدن یكی از اعضای خانواده به این اختلال علاوه بر اینكه احتمال دارد الگوی دیگران مخصوصاً كودكان واقع شود. یقیناً اثر سویی در كاركرد نظام خانواده خواهد داشت، بطوری كه بیم آن میرود تا مسائل مهم زندگی مورد غفلت قرار گیرد و یا به علت ترس و شرمندگی از فاش شدن نشانه های وسواس نزد دیگران خانواده از معاشرت با دوستان و اقوام دوری نماید. از این رو به شناسایی و راههای پیشگیری از آن می پردازیم.

وسواس در ادبیات فارسی

كلمه وسواس در زبان فارسی بیشتر شامل مفهوم اعمال اضطراری اجباری میگردد. در حالیكه معادل این واژه در زبان های انگلیسی و فرانسه بیشتر بر افكار و محتویات ذهنی مزاحم ناخواسته و غیر قابل اجتنابی كه بیماران وسواسی از آنها شكایت دارند دلالت میكند. اعمال تكراری و اجبار آمیزی كه غالباً به دنبال این افكار از مریض سر می زند با عنوان اجبارها یا واكنش های اجباری اضطراری بیان میشود.

مفهومی كه برای آن در زبان فارسی لفظ واحدی وجود ندارد. اصطلاح وسوسه كه ذكر آن در قرآن مجید نشانه قدمت آن است در زبان های عربی و فارسی نیز در اصل به نوعی اندیشه و محتوای ذهنی ناخواسته و نا مطلوب دلالت میكند.

دوران پزشكی مو صر اصطلاح وسواس را برای توصیف جریان فكر و اندیشه پیوسته و ناخواسته كه مریض قادر به خارج كردن آن از ذهن خود نیست به كار می‌برند. پس وسواس به معنای مرضی كلمه عبارتست از نوعی احساس اجباری برای تكرار و تعقیب افكار و اعمال كه مریض خود بر بیهوده و بی معنا بودن آن و نیز واكنش منفی اطرافیان كه ممكن است جنبه ترحم، تمسخر و در نهایت مخالفت علنی داشته باشد آگاه است.

«لغت وسواس»

وسواس به همان گونه كه از نامش بر می آید بیماری ویژه ای است كه ویژگی بارز آن وسوسه انگیزی یا حالت وسواس است. در اصطلاح اهل لغت حدیث نفس است، یعنی كلامی كه در باطن انسان است و نیرویی بی ریشه ولی قوی كه به امر و نهی انسان، واداشتن او به ارتكاب عملی و یا بازداشتن او از انجام دادن امری می پردازد. در برخی از آیات قرآن وسواس به معنی افكار بیهوده و مضری آمده است كه در ذهن خطور می كند و در صورت تحقق و وقوع خارجی در می یابیم كه امری باطل و بیهوده بوده است. قاموس قرآن آن را به معنی حدیث نفس گرفته است و كلامی از باطن، خواه از سوی شیطان و خواه از خود انسان. تفسیر مجمع البیان وسواس را از وسوسه دانسته است و آن خواندن به سوی چیزی است با صدای آهسته و تفسیر المیزان وسوسه را به معنای آن چیزی می داند كه باطن و درونش با او سخن گوید.[1]

«ماهیت وسواس»

وسواس را عبارت از یك محتوای نفسانی، به صورت فكر، خیال، میل و كشش یا حركت به همراه یك احساس اجبار درونی و مقاومت ناپذیری ذكر كرده اند كه اساس آن هیجان شدید و درونی و مقاومت ناپذیری ذكر كرده اند كه اساس آن هیجان شدید درونی است و به صورت اعمال بی رویه در فرد ظاهر میشود. ظهور آن افكار و احساس كه دارای جنبه مزاحمت است به صورت غیر ارادی در بخش خود آگاه ذهن است كه به اصطلاح روانكاوان با من، یا شخصیت اصیل او در مقابله و معاوضه بوده و باعث پیدایش اضطراب میشود. به خاطر آثار و جنبه های مختلف این بیماری است كه برخی آن را نوراستنی عمیق و برخی دیگر آن را اختلالی عصبی- روانی یا پسیكونوروز نامیده اند و این هر دو حكایت از ناتوانی‌های عمیق بیمار دارد.

در تعریفی دیگر وسواس را این طور بیان كرده اند. [2] عبارتست از رفتارها، عقاید، افكار یا تصوراتی كه تكرار شونده و پایدار است.

 


[1] - وسواس، دكتر علی قائمی امیری

[2] - وسواس، دكتر آخوند زاده 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود پاورپوینت کنترل اقلام بهای تمام شده (فصل یازدهم کتاب حسابداری مدیریت تألیف شباهنگ) (حسابداری)

شنبه 7 بهمن 1396
4:30
جمشید راد
دسته بندیحسابداری
فرمت فایلpptx
تعداد صفحات51
حجم فایل670 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

عنوان: دانلود پاورپوینت کنترل اقلام بهای تمام شده (فصل یازدهم کتاب حسابداری مدیریت تألیف شباهنگ)

فرمت: پاورپوینت(قابل ویرایش)

تعداد اسلاید: 51 اسلاید

دسته: حسابداری- مدیریت (ویژه ارائه کلاسی درس حسابداری مدیریت)

کتاب حسابداری مدیریت تألیف دکتر رضا شباهنگ جزو مهم ترین منابع درس حسابداری مدیریت برای رشته های مجموعه مدیریت و حسابداری در سطح کارشناسی ارشد می باشد. این فایل شامل پاورپوینت فصل یازدهم این کتاب با عنوان" کنترل اقلام بهای تمام شده " بوده و در 51 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل و همچنین مثالهای تشریحی طراحی شده است که می تواند به عنوان سمینار در کلاس (ارائه کلاسی) درسحسابداری مدیریت در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مدیریت و حسابداری مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل  موارد زیر است:

مقدمه

طبقه بندی اقلام بهای تمام شده

مخارج قابل کنترل و غیر قابل کنترل

مخارج مهندسی

کنترل اقلام بهای تمام شده

مخارج برنامه ریزی شده

مخارج مربوط به ظرفیت

ویژگیهای مخارج مهندسی ، برنامه ریزی شده و ظرفیت

کارآیی در مقایسه با اثر بخشی

مثال گزارش انحراف نرخ مواد

علل انحراف نرخ مواد

گزارش انحرافات مصرف مواد و نرخ و کارآیی دستمزد مستقیم

دلایل انحراف مصرف مواد

مثال تجزیه و تحلیل مواد و کار مستقیم

مثال گزارش روزانه کار مستقیم

انحراف مصرف مواد مستقیم

حسابداری سنجش مسئولیت

مراکز مسئولیت

مرکز هزینه

مرکز درآمد

مرکز سود

مرکز سرمایه گذاری

گزارش‌های عملکرد

بودجه – تجزیه و تحلیل انحرافات و حسابداری سنجش مسئولیت

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به dicfiles است. || طراح قالب bestblog.ir