جزوه آموزشی مبانی مهندسی اینترنت (کامپیوتر و IT)

شنبه 7 بهمن 1396
3:12
جمشید راد
دسته بندیکامپیوتر و IT
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات17
حجم فایل936 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

جزوه آموزشی مبانی مهندسی اینترنت

 

سرفصل‌ها:

مقدمه

تاریخچه

فناوری اطلاعات

مفاهیم

HTML

 DHTML

 

مقدمه:

 

   مبحث اینترنت و زیرشاخه‌های آن -در یک نگاه کلی- شاخه‌ای از علم شبکه‌های کامپیوتری هستند. در واقع اگر بخواهیم به مباحث سطح بالا و کاربردی شبکه‌های کامپیوتری بپردازیم، اینترنت و تکنولوژی‌های آن از اولویت بالایی برخوردارند.

    در دنیای امروز که جهت‌گیری اکثر دولت‌ها به سوی بیشتر و زودتر دانستن است، به جرأت می‌توان گفت «فناوری اطلاعات و ابزار قدرتمند آن یعنی اینترنت در میزان پیشرفت علمی و فنی یک ملت نقش بسزایی دارد.»

    با درک اهمیت یادگیری و بکارگیری اینترنت در زندگی عادی مرور مختصری را روی آن خواهیم داشت.

 

تاریخچه:

 

    پس از آنکه شوروی سابق اولین ماهواره‌ی مصنوعی را در سال 1957 به فضا پرتاب کرد، به دلیل رقابت تنگاتنگ نظامی میان آمریکا و شوروی، اداره‌ی دفاع آمریکا به دستور آیزنهاور (رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده) اقدام به تشکیل آژانس تحقیقاتی پروژه‌های پیشرفته (آرپا) نمود. به دنبال تشکیل آرپا و برای آماده‌باش و کنترل بیشتر بر روی منابع موشکی، پنتاگون بودجه‌ای را برای تحقیقات دانشگاهی در مورد ساختن یک شبکه‌ی ارتباطی بین مناطق مختلف نظامی آمریکا اختصاص داد.

حاصل این تحقیقات بعدها آرپانِت نامیده شد که در ابتدا صرفاً 4 کامپیوتر در آمریکا را به هم مرتبط می‌کرد. آرپانت به سرعت گسترش یافت و با طراحی و پیاده‌سازی پروتکل TCP/IP و همکاری دانشگاه برکلی در فراهم کردن رابط نرم‌افزاری مناسب به کمک سیستم عامل یونیکس این دانشگاه، اینترنت متولد شد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

جرم و کامپیوتر (کامپیوتر و IT)

شنبه 7 بهمن 1396
3:12
جمشید راد
دسته بندیکامپیوتر و IT
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات35
حجم فایل73 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

جرم و کامپیوتر

 

مقدمه

پیشرفت آدمی یک روند همیشگی است، ولی بکار بردن این لفظ در معنی مطلق، صحیح نمی باشد زیرا همراه این پیشرفت مسائل جدیدی مطرح میشود که زندگی را از جنبه های دیگر دشوار میسازد.

یکی از جنبههای پیشرفت، اختراعات و ساخت وسائل و ابزاری است که نیاز به آنها با توجه روند زندگی انسان حاصل میشود، انسان برای رفع حوایج خود دست به ساخت وسائلی میزند، و شاید از این روست که اشرف مخلوقات نام گرفته است و ظاهراً اشرف مخلوقات این اشرف مخلوقات کامپیوتر است.

کامپیوتر عجیبترین و پیچیدهترین مصنوعات آدمی تا به امروزاست و اگر هم بعدها اختراعات یا ابداعات بزرگتری صورت پذیرد توسط و یا بکمک کامپیوتر خواهد بود.

امکانات عملیاتی وسیع کامپیوتر، کاربرد گسترده آنرا در پی داشته است و امروزه رشتهای از امور (صنعتی، اداری، علمی، نظامی و …) یافت نمیشود که کامپیوتر در آن جائی برای خود باز نکرده باشد این کار برد وسیع و روزافزون، امکانات بیشتر کامپیوتر را طلب میکند که نتیجتاً تکامل آنرا در پی دارد و در اینجا یک دور بوجود میآید، بدین معنی که هر جه کامپیوتر پیشرفت کند، سایر رشتههائی که آنرا بخدمت گرفتهاند پیشرفت میکنند و هرچه این رشتهها به پیش روند کامپیوترها نیز پیش خواهند رفت.

کامپیوتر خدمات بسیاری میتواند انجام دهد. البته کارهائی که کامپیوتر انجام میدهد اکثراً توسط انسان قابل ارائه هستند،لیکن کامپیوتر سرعت و دقت را بسیار بیشتر میکند و بالتبع کاری را که چندین نفر باید انجام دهند، انجام میدهد، ذکر مثالی در این زمینه موضوع را روشن میکند:

طبق محاسبهای که در آمریکا بعمل آمد چنانچه در نگهداری حسابهای جاری اشخاص از کامپیوتر استفاده نمیشد، لازم بود که در سال ۱۹۷۰ کلیه زنان ۲۱ تا ۴۵ سال برای اینکار در بانکهای کشور استخدام شوند.

مثال دیگر را از کارخانه تویوتا میآوریم: جائیکه در ازاء هر پست شغلی ۶۵ اتومبیل در سال تولید میشود و این رقم در آمریکا و اروپا که کمتر از کامپیوتر استفاده میکنند ۱۰ تا ۱۱ اتومبیل است.

مثالهای مزبور لزوم استفاده از کامپیوتر را در تمام صنایع امروزی روشن میکند و بهمین علت است که برای توسعه بیشتر، کشورها سعی در تقویت صنایع وابسته کامپیوتر خود دارند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق در مورد جدول ها (ACCESS) (کامپیوتر و IT)

شنبه 7 بهمن 1396
3:12
جمشید راد
دسته بندیکامپیوتر و IT
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل16 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تحقیق در مورد جدول ها (ACCESS)

 

تهیه صفحه داده های یك جدول:

همان طور كه شما ممكن است با microsoft Access با نصب الگوهای ((كمی)) كه بخش كوچكی از موضوع پایگاه داده ها را بر می گیرد.

دلیل این است كه آنها به عنوان نمونه هایی كه شما قادر به یادگیری آن بودید در دسترس تان قرار می گرفتند.

بیشتر اوقات آنها انچه كه شما می خواهید را ارایه نمی دهند ؛ بنابراین شما كمی مجبور خواهید شد نوآوری داشته باشید.

زمان استفاده از این فرایند؛ شما كنترل بیشتری بر روی تمتم قسمتها خواهید داشت. بعد از یادگیری چگونگی انجام بعضی تغییرات قادر خواهید داشت.بعد از یادگیری چگونگی انجام بعضی تغییرات قادر خواهید بود بعضی از جنبه های پایگاه داده های ایجاد شده؛ مورد استفاده در برنامه پایگاه داده ها را توصیف كنید.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

علـل و عـوامل بروز كـژرویها در سازمـانها و شركـتها (جزوه)

شنبه 7 بهمن 1396
2:51
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات17
حجم فایل30 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

علـل و عـوامل بروز كـژرویها در سازمـانها و شركـتها

چكیده:

با همكاری كارشناسان ارشد مدیریت، كمیته علمی فنی انجمن اسلامی نیروگاه ری در پائیز 1376 اقدام به تحقیق میدانی پیرامون علل و عوامل بروز كژرویها در سازمانها و شركتها با توجه به شرایط روز نمود و با تنظیم پرسشنامه­ای حاوی سیزده سئوال از مجموعه آماری ارائه شده به حدود پنجاه تن از مدیران و كارشناسان ارشد سازمانها و شركتها،‌ تعداد بیست و شش تن از مدیران به این سئوالات پاسخ دادند. این مقاله،‌ جمع­بندی نظرات علمی – كاربردی و تجربی از پرسشنامه­های تكمیلی است و قرار بود كه در نشست «اخلاق و مدیریت» سمینار علمی فنی نیروگاهی (كه در زمستان 76 برگزار گردید) منتشر گردد كه بنا به صراحت مطالب مندرجه در آن مقطع زمانی،‌ و عدم صلاحدید انتشار در یك كار مشترك با نهادی دیگر،‌ این مقاله در مجموعه مقالات آن سمینار به چاپ نرسید. با توجه به سنخیت كار تحقیقی انجام شده با سمینار حاضر و نشان دادن بسترهایی كه انجمن­های اسلامی كاركنان می­بایست به تجزیه و تحلیل آن پرداخته و راهكارهای منطقی و استوار جهت اصلاح كژرویهای موجود در سازمانها، در دهه سوم انقلاب بیابند، در سمینار حاضر این مطلب طرح می­گردد.

امید آنكه با تحلیل و بررسی علل بروز كژرویها، انقلاب اسلامی ایران از انحرافات اخلاقی و اجتماعی محتمل،‌ به دور مانده و راه خود را با رهبری، رهبر معظم انقلاب در جهت حاكمیت هر چه بیشتر ارزشهای الهی و انقلابی،‌ طی نماید.

 

شرح مقاله:

سئوال 1- به نظر شما چگونه یك كارمند مؤمن و كارگزار صدیق دیروز دوران انقلاب و دفاع مقدس به یك محاسبه چی و معامله­گر حرفه­ای امروز تبدیل شده است كه اگر منافعش تأمین نشود قدمی بر نمی­دارد؟

 

1-1- نظرات پیرامون نحوه طرح سئوال:

ده درصد نظردهندگان اعلام كرده­اند كه سئوال عمومیت نداشته و نمی­شود همه را به یك چشم دید و در صورت صحت،‌ در مورد همه اقشار جامعه مطرح است و نه صرفاً كارمندان.

پانزده درصد نظردهندگان بیان نموده­اند كه اشكال در تعریف مؤمن و صدیق است كه اگر ایمان و صدق كارمند عمیق و واقعی باشد باید امروزش از دیروزش بهتر و بالاتر باشد و یا با تعبیر «معامله­گرها اشتباهی خود را مؤمن جا زده بودند و می­بینیم وقتی منافعشان تأمین نمی­شود و حالت آدم عادی را به خود می­گیرند» و یا اینگونه افراد تغییر یافته را صدیق­نما معرفی كرده­اند. گفته­اند كه قضاوت اینكه كارمند دیروز یك كارمند كاملاً صدیق بوده و امروز معامله­گر حرفه­ای است جای بحث زیاد دارد.

بدین ترتیب بیست و پنج درصد مخالفین، نسبت به طرح سئوال نظر اصلاحی داشته­اند.

 

2-1- جمع­بندی نظرات

علل و عوامل تغییر و تحول رخ داد در كاركنان و مدیران سازمانها و شركتها را در دو مقوله علل «اقتصادی- اجتماعی» و «فرهنگی – اعتقادی» به شرح زیر می­توان خلاصه نمود:

با مجموعه عوامل زیر به فرد احساس مغبون شدن در گذشته و لزوم اقدا

 

1-2-1- علل اعتقادی فرهنگی:

الف: نقش الگوی مثبت: شیفتگی به الگوهائی والائی مانند امام راحل در ابتدای انقلاب

ب: نقش الگوی منفی: گرایش به ظواهر دنیا و زندگی اشرافی و تجملی در میان مسئولین و حتی ترویج آن،‌ رقابت در ثروت اندوزی حتی در بین مذهبیون، الگوپردازی از مدیر (مدعی ایمان و صداقت)

 

ج: حب دنیا: (عدم شناخت دقیق اسلام)،‌ سستی ارزشهای اسلامی در فرد و عدم اعتقاد قلبی به انقلاب و وفاداری دیروزش به انقلاب از حب علی (ع) نبوده بلكه از بغض معاویه بوده است.

د: تغییر از ارزشهای والای انقلاب و دفاع مقدس و جایگزین شدن ارزشهای مادی از جمله مصرف­گرایی و تجمل­پرستی (قلب ارزشها)

ه: جو فرهنگی جامعه و تأثیر وسایل ارتباط جمعی (تهی نمودن افراد)

و: مورد تمجید قرار گرفتن و موفق دانستن اینگونه عملكرد (از ناحیه جامعه)

ز: زنده بودن همیشگی شیاطین

ح: طرز تلقی سطحی مردم كشور در رابطه با كار، اهداف ملی وسایل معنوی (تغییرپذیری زیاد از شرایط روز و اوضاع حاكم)

ط: مقایسه سطح زندگی خود با دیگران در سطح خانوادگی،‌ فامیلی، همسایگی و ما بین همكاران

ی: توجیه غلط برخی از نفرات برای كارهای غلط،‌ بعنوان مثال امروز تورم بالاست بهتر است از این موقعیت استفاده كنیم.

ك: مشاهده موارد خلاف از مراجع بالاتر، جود بوجود آمده پس از جنگ و تناقض اعمال با گفتار مسئولین

ل: تصور اینكه نباید دانش و تخصص خود را ارزان فروخت (عدم برخورداری از حقوق و مزایای واقعی)

م: كاهش تدریجی قوای بدنی و فكری

در این رابطه شانزده درصد پاسخ دهندگان به عبارت:

"الناس علی دین ملوكهم" را پاسخ موجز این سئوال ذكر كردند.

 

2-2-1- علل اقتصادی، اجتماعی:

الف: مشكل وجود تورم، فشار معیشتی و عدم توازن هزینه خانوار با درآمدشان

ب: عدم موفقیت دولت در خصوص دریافت مالیات از دلالان و در نتیجه حذف یارانه­ها و اعمال نرخهای مربوط به خدمات دولتی و كالاهای ضروری بیش ا انتظار

پ: مشاركت برخی از مسئولان در سرمایه­گذارهای خصوصی

ت: مشاهده بروز اختلاف طبقاتی در جامعه و پیدایش ثروت­های باد آورده از طریق ایجاد رابطه و دلال بازی

ث: عدم وجود تعادل ما بین حقوق مدیران و كاركنان پایین­تر

ج: تأثیرپذیری از شرایط اجتماعی و محیطی خود

چ: اعتقاد به مسئولان اجرائی،‌ دولت و برنامه­های ایشان در كابینه سابق (پیشبرد توسعه و سازندگی به هر قیمت و كم­توجهی به عدالت اجتماعی)

ح: سیاست تعدیل قیمتها

4 درصد پاسخ دهندگان نیز مطرح كرده­اند:

فعالیت و كسب درآمد تنها بخاطر تأمین هزینه­های زندگی نبوده و افزایش ثروت (افزایش سرمایه) را نیز به دنبال خواهد داشت (این امر مذموم نیست)

 

سئوال 2- بنظر شما چرا یك كارمند مؤمن و كارگزار ساده زیست دیروز به یك مصرف كننده و تجمل­گرا و زیاده طلب و جاه طلب امروز تبدیل شده است؟

1-2- جمع­بندی نظرات: یكی از پاسخ­دهندگان چنین مرقوم داشته: با توجه به حقوق كارمندان كه در حدود خط فقر است چگونه می­شود گفت كه كارمند مصرف كننده، تجمل گرا، زیاده طلب و جاه طلب است؟ ! البته كارمند داریم تا كارمند!‌ !

 

علاوه بر عللی كه در جوابها به سئوال یك مطرح گردید موارد زیر نیز اضافه می­شود:

الف: الگوهای ارزشی اجتماعی در جامعه تضعیف شده و نمونه­های مصرفی و تجمل گرایی در اجتماع منزلت پیدا می­كند (ارائه الگوهای مصرف گرایانه)

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسیر تاثیر خلاقیت کارکنان و جذب منابع در بانک تجارت شهر تهران..... (مدیریت)

شنبه 7 بهمن 1396
2:51
جمشید راد
دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات17
حجم فایل24 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب                                                                                                                   صفحه

1-1 مقدمه                                                                                                                              1 

2-1 بیبان مسأله                                                                                               2

3-1 تاریخچه                                                                                                      3

4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                                4

5-1 اهداف تحقیق                                                                                             5

6-1 چهار چوب نظری                                                                                           6

7-1 مدل تحقیق                                                                                                7

8-1 فرضیه های تحقیق                                                                                        8

9-1 روش و نوع تحقیق                                                                                        9

10-1 قلمرو تحقیق                                                                                           10

11-1 محدوده زمانی پژوهش                                                                              11

12-1 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه                                                          12

13-1 روش و ابزار گردآوری داده ها                                                                       13

14_1  روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                       14

15_1  محدودیت های تحقیق                                                                              15

16_1 شرح واژه ها و اصطلاحات                                                                           16

 

 

فهرست شکل ها

 

 

                                                     فهرست جدول ها

 

 

فصل اول :

 

کلیا ت

 

 

مقدمه :

با پیشرفت روز افزون دانش وتکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات ، امروزه سازمان های ما نیازمند آموزش مهارت هایی هستند که با کمک آن بتوانند همگام با توسعه علم و فناوری به پیش بروند ، هدف باید پژوهش انسان هایی باشد که بتوانند با مغزی خلاق با مشکلات روبهرو شده و به حل آن ها بپردازند امروزه کارکنان سازمان ها نیازمند آموزش خلاقیت هستند که با خلق افکار نو به سویه ایجاد سازمان های مدرن و خلاق قدم بردارند رشد فزاینده اطلاعات حاوی علم و دانش و تجربه در بین کارکنان یکی از رموز موفقیت سازمان ها در دنیایی امروز است هیچ کس قادر نیست به میزان اطلاعات واقعی هرکس که در گوشه ذهن او نهفته است پی ببرد این اطلاعات زمانی به حرکت در می آد که انگیزه ای توی سبب رها شدن آن به بیرون ذهن می شود ودر نهایتا سبب می شود جریانی از علم و دانش و تجربیات میان آنها جاری شود که همین امر زمینه ساز نو آوری و خلاقیت خواهد بود افرادخلاق توسط احساس نیاز به یک کار متفاوت و جدید هدایت می شوند و این اشخاص اشتیاق دارند تا اندیشه درونی خود را به یک واقیعت خارجی تبدیل کنند نگاهی تازهسبب می شود آنچه را که اغلب افراد با تجربه احساس نمی کنند درک کرد وشناخت سیاست جذب منابع مالی از جمله هدف های بسیار مهم و توسعه ای هر بانک و و به دایره هر بانک تجاری است برپایه فعالیت شعب بانک هاست که آنها می توانند سپرده های مردمن را جذب نموده نفوذ خود را در باز ار  پولی  کشور توسعه داده سهم خود را از این مازاد ارتقا بخشیده و به این وسیله ضمن فراهم کردن امکان دسترسی  مردم به بانک برای دریافت خدمات بانکی ، منابع مالی خود را برای انجام فعالیت های برنامه ریزی شده به گونه ای تجهیز و مدیریت نمایند که نماد ماندگاری بانک را در بازار پولی کشور بیش از پیش تثبیت نمایند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

اهداف رفتار سازمانی (مدیریت)

شنبه 7 بهمن 1396
2:50
جمشید راد
دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات93
حجم فایل140 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

اهداف رفتار سازمانی 

رفتار سازمانی در جستجوی چیست؟ میدانیم که رفتار سازمانی به توسعه ی مهارت های افراد توجه دارد  اما به راستی اهداف آن چه هستند هدف؟ رفتار سازمانی کمک به توضیح پیش بینی و کنترل رفتار انسان است.

توضیح

هنگامی که ما در صدد پیدا کردن پاسخ هایی برای اینکه چرا یک فرد با گروه، کاری را انجام می دهد، هستیم؛ در حقیقت، به دنبال هدف توضیح باشیم. از دیدگاه مدیریت، این هدف در بین سه هدف مذکور، احتمالا از کمترین اهمیت برخوردار است، زیرا بعد از یک واقعیت اتفاق می افتد. ولی اگر قرار باشد به درک یک پدیده بپردازیم، باید کارمان را با توضیح آن آغاز کنیم. سپس می توانیم این فهم ترک را برای تعیین علت به کار بریم. برای مثال، اگر تعدادی از کارمندان با ارزش سازمان ها استعفا دهند، بدون شک می خواهیم علت آن را بدانیم تا از تداوم آن جلوگیری کنیم. آشکار است که کارمندان شغلشان را به علت عوامل زیادی ترک می کنند اما اگر علت میزان بالای استعفا، حقوق ناکافی یا شغل کسالت آور باشد، مدیران اغلب می توانند اقداماتی برای اصلاح وضعیت آینده انجام دهند.

پیش بینی

هدف پیش بینی، تمرکز بر حوادق آینده است پیش بینی در صدد این است که چه نتایجی از یک عمل خاص به دست می آید مدیر یک کارخانه ی کوچک که در خال ارزیابی کارمندان در چگونگی پاسخ دادن و عکس العمل آنان در نصب تجهیزات رباتیک جدید استٍ، در واقع در صدد پیش بینی بر می آید. بر مبنای دانش رفتار سازمانی، مدیر می تواند واکنش های خاصی را در تغییرات، پیش بینی کند. البته، راه های مختلفی برای تحقق یک تغییر عمده وجود دارد، بنابراین، مدیر به دنبال بررسی عکس العمل های کارمندان نسبت به تغییرات گوناگون است. از این راه، مدیر می تواند رویکرد هایی را که کمترین مقاومت کارمندان را به همراه دارد و با استفاده از این اطلاعات به تصمیم گیری کمک کند.

کنترل

جنجال

جنجال برانگیز ترین و مهم ترین هدف در به کار گیری علم رفتار سازمانی، کنترل رفتار است. برای مثال، هنگامی که یک مدیر می پرسد: ((چه کار کنم تا فردی تلاش بیشتری را در کارش به کار گیرد؟)) این مدیر، کنترل را مورد توجهع قرار داده است.

چرا کنترل بحث برانگیز است؟ اکثر ما در جوامع دموکرات زندگی می کنیم که بر مبنای مفاهیم آزادی فردی به وجود آمده اند. بنابراین،تلاش فرد برای جهت دهی به رفتار دیگران در حالی که تحت کنترل بودن رفتار خود بی خبر است، عملی غیر اخلاقی به شمار می رود. رفتار سازمانی به این واقعیت اشاره می کند: تکنولوژی ها کنترل افراد را تسهیل کرده است، با استفاده از این تکنولوژی ها در سازمان، خود یک مسئله ی اخلاقی است. با این وجود، باید بدانید که مدیران غالبا کنترل را به عنوان با ارزش ترین عامل رفتار سازمانی در اثر بخشی کارشان می بینند.

چالش ها و فرصت ها برای رفتار سازمانی

یک دیدگاه مدیریتی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

شخصیت و تاثیرآن بر عملکرد و شغل (جزوه)

شنبه 7 بهمن 1396
2:50
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات29
حجم فایل32 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

شخصیت و تاثیرآن بر عملکرد و شغل

 

فهرست

مقدمه. 2

تعریف شخصیت.. 3

پیشینه. 5

رویکرد یادگیری اجتماعی.. 7

رویکرد روانکاری : 12

ویژگی های شخصیتی و رضایت شغلی.. 15

پیامدهای عدم رضایت شغلی.. 17

شخصیت و تعهد سازمانی.. 19

عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.. 20

1- ویژگیهای شخصی مؤثر برتعهد سازمانی.. 20

2- خصوصیات شغلی و تعهد سازمانی.. 21

4- ویژگی های سازمان و تعهد سازمانی.. 23

5- وضعیت نقش و تعهد سازمانی.. 23

نتیجه گیری: 24

پیشنهادات.. 25

منابع. 25

 

 

مقدمه

سازمان های امروزی به راحتی كالاها و مواد اولیه مورد نیاز خود را از سایر سازمانها كشورهای دیگر تامین می كنند و تنها منبعی كه به سهولت در شكل ایده آل آن قابل مبادله نیست نیروی انسانی است به طوری كه می توان گفت مهمترین سرمایه رقابتی یك كشور نیروی انسانی كارآمد و با استاندارد است(كاسیو و آگویی نیس[1] ،2005).

در جریان سالهای اخیر روسای كارگزینی و روان شناسان مشاور، بیش از پیش به منظور ارزیابی بعضی ویژگیهای شخصیتی[2] داوطلب در لحظه حساس استخدام ،روش های كاملا دقیق و رضایت بخشی را  الزامی اعلام كرده اند. تحقیقات هونت و بروو درباره هزاران كارگر موسسات مختلف نشان میدهد كه عوامل شخصیت بیش از فقدان مهارت و استعداد به نسبت بسیار زیادی به عنوان عامل اخراج و شكست و عدم موفقیت ،ترفیع و پیشرفت دخالت می كنند. این مطالعات به اخراج كارگران به دلیلی غیر از دلیل فقدان تولید مربوط می شود . با توجه به شخصیت افراد می توان فرایند استخدام ،انتقال و ارتقای آنها را بهتر كرد . از آنجا كه ویژگی های شخصیتی افراد به عنوان عواملی برای تعیین رفتار آنان عمل می كنند. می توان با شناسایی این ویژگی ها برای پیش بینی رفتار چارچوبی به دست آورد. آگاهی از شخصیت افراد می تواند به مدیریت سازمان كمك كند تا افراد واجد شرایط را در پست های مختلف سازمان بگمارد كه این كار به نوبه خود باعث خواهد شد جابه جایی كاركنان كاهش و رضایت شغلی آنان افزایش یابد.(رابینز ،استیفن ،پی 1996، به نقل از پارسائیان و اعرابی،1384).

هر شغل دارای ویژگی هایی منحصر به فرد است مثلا آیا این شغل نیاز مند کار فکری است یا جسمی ،محیط شلوغ دارد یا خلوت ،کار به تنهایی انجام می شود یا با گروه ،نحوه نظارت چگونه است وبسیاری از مسائل دیگر ؛در مقابل افراد هم دارای ویژگی های شخصیتی خود هستند ،دوست دارند به تنهایی در گروه کار کنند. شخصیت ،مجموعه ای از ویژگی های روانی است که در فرد به صورت پایدار وجود دارد وبر رفتار وتفکر وی اثر گذار است .یا به عبارت دقیق تر شخصیت افراد تركیبی از ویژگی های روانی است كه ما برای مشخص كردن جایگاه آن شخص در طبقه بندی به كار می بریم ( رابینز و دی سنزو، 1998، ترجمه : شادی، اعرابی و رفیعی، 1385) .

تحقیقات نشان داده است كه كاركنان علاقه مند و وفادار به سازمان عملكرد شغلی بالاتری دارند به تمایل به ماندگاری آنها در سازمان بیشتر است، كمتر غیبت می كنند ،از انگیزه كاری بالاتری برخوردار هستند و موافقت وهمراهی آنان با تغییرات سازمان بیشتر است. بدین ترتیب سازمان ها می توانند با شناخت میزان تعهد سازمانی كاركنان خود و تغییر در عوامل موثر بر آن اهداف مورد نظرسازمان را تحقق بخشند.(ساعتچی 1382)

 

تعریف شخصیت

در سه ربع اول قرن حاضر درباره شخصیت نظریه‌های متعدد و گوناگون آورده شده است. بطوری که تعاریف مختلفی برای شخصیت ارائه شده است که ناشی از گوناگونی این نظریه‌هاست که صاحبانشان نظرات متفاوتی از چگونگی تشکیل و تحول شخصیت و مفاهیم انگیزشی رفتار آدمی دارند


[1]. Casio & Aguinis

[2]. Job Characteristics

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

سلسله مراتب ها ، مشاغل ، بدن نظریۀ جنسیتی سازمان ها (جزوه)

شنبه 7 بهمن 1396
2:50
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل33 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

سلسله مراتب ها ، مشاغل ، بدن : نظریۀ جنسیتی سازمان ها

HIERARCHIES, JOBS, BODIES: A Theory of Gendered Organizations

 دانشگاه اورگان JOANACKER  از استكهلم Arbetslivscentrum,

اگرچه فمنیست‌ها بر این باورند که سازمان های سلسله مراتبی یک قلمرو مهم برای سلطۀ مردان است، اما در بیشتر نوشته های آنها فرض بر خنثی بودن ساختارهای سازمانی (از نظر جنسیت) است. این مقاله نشان می‌دهد که ساختار جنسیتی سازمان‌ها خنثی نیست و   برعكس، فرضیات دربارۀ جنسیت زیربنای مدارك و قراردادهایی است كه برای تاسیس سازمانها بكار رفته  و زمینه را برای نظریه پردازی دربارۀ آنها آماده کرده است و در حقیقت، طبیعت جنسیتی آنها تا حدی پشت ماهیت خنثی كار پوشانده شده است. در  مشاغل انتزاعی و سلسله مراتبی و مفاهیم رایج در طرز فكر سازمانی فرض بر یك كارگر غیرمتجسم  و جهانی  است. این كارگر در واقع یك مرد است؛ بدن یك مرد، روابط مربوط به تولید مثل مردان  و پرداخت دستمزد متناسب با توانایی‌های مردان از جمله ویژگی‌هایی  است که با تصور  این کارگر به چشم می‌آید. تصاویر بدن مردانه و مردانگی بر پروسه های سازمانی سایه افكنده و زنان به حاشیه رانده شده‌اند. فرض جنسیت– خنثی  و ساختارهای سازمانی خنثی و روابط كاری( یعنی جنسیت در روابط در نظر گرفته نشود) بخشی از استراتژی بزرگتر كنترل در جوامع سرمایه داری صنعتی است که  بر زیربنایی ساخته شده  كه حداقل تا حدی تفاوت جنسیتی در عمق زیربنای آن جاگرفته است.

اكثر ما بیشتر اوقات روزانه را با كار در ادارات و سازمانهایی میگذرانیم كه بیشتر آنها تحت سلطۀ مردان هستند. با نفوذترین و بالاترین جایگاههای شغلی در اختیار مردان است، به جز استثنائاتی كه آنها هم از نظر بیولوژیكی زن هستند ولی از نظر اجتماعی همانند مردان عمل می‌كنند. قدرت در سطح ملی و جهانی در اوج دولت های بزرگ و سازمان های اقتصادی در قلمروكامل مردان قرار دارد. این واقعیت ها خبر جدیدی نیستند اگرچه جامعه شناسان آن را مورد توجه قرار ندادند تا اینكه نهضت فمینیسم از راه رسید و  این ماهیت پنهان  را آشكار كرد.

نظریه‌پردازان ساختارهای سازمانی،  امروزه به جنسیت تاحدی توجه میكنند اما با این موضوع بطور سرسری برخورد میکنند. در حقیقت حاكمیت مردان در كل نه تحلیل می شود و نه توضیحی برای آن داده میشود. در بین دانشمندان فمینیست علوم اجتماعی برخی کارهای برجسته درباره زنان و سازمانها مانند كارهای  ماس كانتر ، فلدبرگ و گلن ، مك كینون و فرگوسن به چشم میخورد. به علاوه ، تحقیقات نظری و تجربی از جنبه های خاصی از ساختار و فرایند سازمانی نیز وجود دارند و همچنین  موقعیت زنان با استفاده از ایده های سازمانی سنتی مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر آنچه ذکر شد، ادبیات بسیار غنی، مردمی و علمی دربارۀ زنان و كار، حاوی موارد زیادی درباره سازمان های كار است. با این حال در موارد زیادی،  این دانش جدید هنوز در قالب یك نظریۀ فمینیستی نظام مند درباره سازمانها، مطرح نشده است.

 به دلایل زیر نظریه ای سیستماتیك دربارۀ جنسیت و سازمانها مورد نیاز است: اولا، تفكیك جنسیتی كار، از جمله جداكردن كارهای پرداخت شده و پرداخت نشده، تا حدودی از طریق شیوه های سازمانی ایجاد شده است.

دوما،  درمورد تفكیك جنسیتی، در آمد و وضعیت نابرابری بین زن ومرد نیز تا حدودی در فرآیندهای سازمانی پدید آمده است. درك این فرآیندها برای درك جنسیت در برابری لازم است.

سوما، سازمانها عرصه ای هستند كه در آنها تصاویر فرهنگی درباره جنسیت ایجاد شده، مجدادا  ایجاد خواهد شد. دانش درباره تولیدات فرهنگی برای درك ساختار جنسیتی مهم است.

دلیل چهارم آن است که  برخی از جنبه های هویت جنسی فرد، شاید به خصوص مردانگی، نیز محصول فرآیندها و فشار های سازمانی می باشد.

و بالاخره آخرین دلیل مربوط می‌شود به اینکه،  یك پروژۀ مهم فمینیستی ایجاد سازمانی بسیار بزرگ است كه بیش از بقیه دموكراتیك باشد و از اهداف انسانی حمایت كند.

این مقاله را  با بحث دربارۀ اینكه چرا دانشمندان فمینیست دربارۀ تئوریهای سازمانی بحث نمیكنند آغاز میكنم. سپس بطور خلاصه نگاهی می اندازیم به اینكه چگونه آن دسته از دانشمندان فمینیست كه به سازمانها توجه كرده اند آنها را مفهوم سازی كرده اند. در بخش عمده‌ای از این مقاله سازمانها به عنوان فرآیندهای جنسیتی كه هم جنسیت و هم تمایلات جنسیتی در آنها پنهان شده، را مورد  بررسی قرار داده و راههایی را پیشنهاد میدهیم که جنسیت، بدن، و تمایلات جنسی بخشی از فرایند کنترل در سازمانهای کاری 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تفکر استراتژیک (جزوه)

شنبه 7 بهمن 1396
2:50
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات31
حجم فایل78 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

موضوع:

تفکر استراتژیک 

 

 

فهرست مطالب

 

چکیده: 5 

کلید واژه: 5

فرضیه: 5

بیان مسئله: 6

تفکر استراتژیک چیست؟. 7

تفکر استراتژیک در سطح فردی: 8

تفکر استراتژیک در سطح فردی شامل سه‌ عنصر اصلی است: 8

*درکی کلی از سازمان و محیط آن؛ 8

*خلاقیت؛ 8

*چشم‌اندازی برای آینده سازمان؛ 9

چند ویژگی سازمان پیشرو: 11

فناوری اطلاعات (IT): 11

مهندسی مجدد فرایند کسب و کار (BPR): 12

مدیریت دانش و تفکر استراتژیک در سازمان پیشرو: 15

دانش... 17

مدیریت دانش... 18

انواع استراتژی‏ها در مدیریت دانش... 22

روابط عمومی یک استراتژی در سازمان های پیشرو: 23

1. نقش‌ آینده‌نگری‌.. 24

2. نقش‌ بحران‌ ستیزی‌.. 25

3. نقش‌ اعتبارسازی‌ برای‌ سازمان‌. 26

4. نقش‌ فرهنگ‌سازی‌.. 27

5. نقش‌ نظریه‌پردازی‌.. 28

نتیجه گیری: 29

منابع: 30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده:

به منظور ادامه حیات سازمان و تطبیق آن در بلند مدت با محیط، مدیریت، سیاستها، خط مشی ‏ها و بینش و نگرش خود را به صورت‏ پویا شکل می ‏دهد . بدین معنی که تلاش می ‏شود تا با بهر ه ‏گیری از تفکر استراتژیک، عوامل موثر بر سازمان شناخته شود و از آینده مبهم و شرایط نامطمئن با ملاحظه وابستگی عوامل و فاکتورهای‏ موثر، راه حل مسائل استنباط شود.

منظور از دور زندگی سازمان آن است که‏ مراحل مختلف عمر یک سازمان یعنی تولید، رشد، بلوغ و کهولت به تفکر متفاوتی نیاز دارد. به‏ عنوان مثال، چنانچه در مرحله رشد و بلوغ‏ سازمان، نسبت به جزئیات توجه شود، هزینه ‏ها تقلیل می‏ یابد و سود قابل توجهی را نصیب‏ سازمان خواهد کرد. همچنین در مرحله کهولت، خلاقیت و نوآوری لازم است تا منجر به تجدید حیات سازمان شود.

در هرحال، ادامه حیات سازمان ها، با داشتن‏ تفکر استراتژیک، ارتباط نزدیک دارد. مدیران‏ باید عادات ذهنی و اندیشیدن را در سازمان اشاعه‏ دهند و فضای مناسبی برای رشد فکری و خلاقیت‏ به وجود آورند. خلاقیت و نوآوری، رشد و بقای‏ سازمان را تضمین می ‏کند.

امروزه تلاش روزافزون سازمان های پیشرو در دنیای رقابت و کسب و کار این است که یک استراتژی مشخص جهت  مدیریت  دانش و جذب تجربه های سرمایه انسانی داشته باشند که این خود باعث پدید آمدن مشاغل جدید برای سازمان در این راستا شده است.

کلید واژه:

سازمان پیشرو، تفکر استراتژیک، مدیریت دانش

فرضیه:

آیا در سازمان های پیشرو تفکر استراتژیک وجود دارد؟

تفکر استراتژیک در سازمان های علمی چه تفکرهایی می تواند باشد؟

بیان مسئله:

امروزه تمامی نظریه‏ پردازان سازمانی اذعان دارند که جهت حضور مستمر و پایدار در عرصه رقابت جهانی، سازمان‏ ها اللخصوص سازمان های پیشرو باید حول محور علم و دانش فعالیت نمایند. انفجار دانش و رشد روزافزون فناوری اطلاعات، پدیده اینترنت و مسأله جهانی شدن، از عوامل کلیدی مؤثری هستند که در راستای انتقال به جامعه‏ ای مبتنی بر علم و دانش و آگاهی حرکت می ‏نمایند. افزایش قابلیت‏ ها و توان مهارتهای کاری از طریق بهره ‏گیری خردمندانه از فناوری اطلاعات در آینده عاملی حیاتی برای شرکتها و صنایع بشمار خواهد آمد. اینک، دانش، مهمترین پدیده‏ ای است که یک شرکت می ‏تواند کسب کند و آن را گسترش دهد.

مدیریت دانش، بیش از آنکه نوعی تفکر استراتژیک درباره چگونگی اداره یک سازمان پیشرو باشد، نوعی دارایی راهبردی برای افراد و سازمان ها ست. با اطمینان می‏ توان گفت که پایه و اساس مدیریت دانش در یک دوره کوتاه مدت، به بهره ‏برداری بهینه از اطلاعات قابل دسترسی و منابع موجود منجر خواهد شد؛ در حالی که در دوره‏ های بلند مدت نیز قادر است پیشرفت و توسعه سازمانی را برای آینده‏ ای مطمئن تقویت نماید. مدیریت دانش به عنوان نیازی استراتژیک، برای تمامی سازمان ‏ها در هزاره سوم مطرح است. هم اکنون سازمان ها و مؤسسات آگاه شده‏ اند که مدیریت دانش، «چیزی» بیش از دستیابی اتفاقی به دانشی یکپارچه و جامع است. مدیریت دانش را می‏ توان توانایی تبدیل داده ‏ها به اطلاعات و همچنین اطلاعات به دانش تعبیر نمود و مدیران باید به این امر واقف گردند که اجرای مدیریت دانش در سازمانی که با فناوری اطلاعات در تعامل است، فواید استراتژیک بی ‏شماری به دنبال خواهد داشت. در این مقاله تلاش شده است با نگاهی جامع به مدیریت دانش و نقش آن در بهبود عملکرد و اثربخشی سازمان، به اهمیت «فرهنگ» در اجرای این الگوی استراتژیک در سازمان‏ های کنونی پرداخته شود.

 

 

 

تفکر استراتژیک چیست؟

در ادبیات موضوع، توافق چندانی در مورد چیستی تفکر استراتژیک وجود ندارد. برخی از نویسندگان آن را به صورت واژه‌ ای قابل‌ تعویض با مفاهیمی چون برنامه‌ ریزی‌ استراتژیک و مدیریت استراتژیک به کار برده‌اند .برای مثال ویلن چنین می ‌نویسند:  این‌ جستجوی مستمر برای بهبود، به‌ طور عمیقی‌ ویژگی برنامه‌ریزی استراتژیک را تغییر داده‌ است و به همین خاطر بهتر است به آن مدیریت‌ استراتژیک یا تفکر استراتژیک اطلاق شود.

برخی دیگر از نویسندگان بر فرایند های‌ مدیریت استراتژیک تمرکز کرده‌ اند و آشکارا گفته ‌اند که برنامه ‌ریزی استراتژیک مناسب به‌ تفکر استراتژیک منجر می‌شود یا به طور ضمنی فرض کرده‌ اند که سیستم مدیریت‌ استراتژیک که به خوبی طراحی شده باشد، تفکر استراتژیک را در سازمان تسهیل می‌ کند.

مینتر برگ(1994)تمایز آشکاری بین تفکر استراتژیک و مفاهیمی چون برنامه‌ ریزی‌ استراتژیک قائل است. او اشاره می‌کند که‌ «برنامه‌ریزی استراتژیک، تفکر استراتژیک‌ نیست» و استدلال می‌ کند که هر کدام از واژه ‌ها بر مراحل مختلفی از فرایند توسعه استراتژی‌ توجه دارند. از دید وی، برنامه ‌ریزی استراتژیک‌ بر تجزیه و تحلیل تمرکز داشته و با تعیین و فرموله کردن استراتژی‌ های موجود سروکار دارد. درحالی ‌که تفکر استراتژیک بر ترکیب‌ تاکید دارد و با استفاده از شهود و خلاقیت «یک‌ نگرش منسجم از موسسه» ایجاد می‌کند. او ادعا می ‌کند که برنامه ‌ریزی استراتژیک فرایند ی‌ است که باید بعد از تفکر استراتژیک اتفاق‌ بیفتد. گرت‌ (1995b) ،استدلال مشابه مینتز برگ‌ را داشته و تفکر استراتژیک را به عنوان فرایندی‌ تعریف می‌کند که مدیران ارشد از آن طریق می‌ توانند «فراتر از بحران ها و فرایند های مدیریتی‌ روزانه بیندیشند» تا نگرشی متفاوت از سازمان و محیط متغیر آن به دست آورند.

هراکلوس(1998)با مقایسه یادگیری‌ تک حلقه‌ای و دو حلقه‌ای،بین برنامه‌ریزی‌ استراتژیک و تفکر استراتژیک تفاوت قائل شده‌ است.از دیدگاه وی اولی(یادگیری تک‌ حلقه‌ای)مشابه برنامه‌ریزی استراتژیک و دومی(یادگیری دو حلقه‌ای)مشابه تفکر استراتژیک است.وی ادعا می‌کند که یادگیری‌ تک حلقه‌ای شامل تفکر در قالب مفروضات‌ موجود و اقدام براساس مجموعه ثابتی از اقدامات بالقوه جایگزین است.در مقابل، یادگیری دو حلقه‌ای مفروضات موجود را به‌ چالش وامی‌دارد و را حلهای جدید و نوآورانه‌ای را توسعه می‌دهد که به اقدامات‌ بالقوه مناسبتری منجر می‌شوند.هراکلوس‌ استدلال کرد که یادگیری تک حلقه‌ای و دو حلقه‌ای،برنامه‌ریزی استراتژیک و تفکر استراتژیک در یک فرایند مباحثه‌ای مرتبط به هم هستند و برای مدیریت استراتژیک‌ اثربخش از اهیمت یکسانی برخوردارند.


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پلاگاریم فازی (جزوه)

شنبه 7 بهمن 1396
2:50
جمشید راد
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات22
حجم فایل46 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فصل اول: كلیات تحقیق

بیان مسأله اساسی تحقیق به طور كلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :

 

پلاگاریسم در لغت به معنی به سرقت بردن یا گرفتن (ایده در کلمات دیگری) به عنوان یک اثر شخصی است.

امروزه بسیاری از دانشجویان، دانش آموزان ، .. برای فرار از نوشتن، بخش هایی از نوشته های دیگران را کپی می کنند و نه تنها در بخش مقدمه که در بخش های دیگر بدون ذکر منبع استفاده می کنند. به عبارتی، جمله هایی از مقاله های مرتبط می گیرند و اطلاعات مقاله خود را در آن وارد می کنند، غافل از اینکه اگر این مسئله از حد معینی بگذرد، متهم به دزدی ادبی متهم خواهند شد.

تاکنون شیوه های مختلفی برای تشخیص پلاگاریسم ارائه شده که به مواردی از آنها اشاره می شود:

  • تشخیص پلاگاریسم با استفاده از شبکه عصبی کوهنن و تجزیه ارزش تک مقداری

·        تعیین درجه ارتباط از مجلات انتقادی با استفاده از ارائه متن های مبتنی بر گراف

·        شباهت مفهومی و شیوه بر پایه گراف برای تشخیص پلاگاریسم

در این پروپوزال به ارائه پارامترهای تاثیر گذار در تشخیص پلاگاریسم پرداخته بر اساس این پرامترها میزان تاثیر آنهادر تشخیص پلاگاریسم تشخیص داده می شود. ابتدا با ارائه پارامترهای تاثیر گذاری که از مقالات خوانده شده اخذ شده و به تصویر نمودن آنها در نمودار و میزان تاثیر (کم، متوسط، زیاد) می پردازیم.

سپس براساس پارامترها قوانین فازی که در تشخیص حدودی پلاگاریسم تاثیر گذار هستند پرداخته ، با استفاده از رسم نمودار و تشخیص بیشترین تاثیر ، می توان گفت : چند درصد این متن به متن اصلی نزدیکتر است.

ابتدا نکاتی چند در رابطه با منطق فازی را مرور کرده سپس بر طبق آن موضوع پژوهش را دنبال می کنیم.:

Top of Form

منطق فازی (Fuzzy Logic)


منطق فازی چیست؟
منطقی است كه بودن و نبودن و هر چیز بین آن دو را برای یك مفهوم می پذیرد. در منطق صفر و یك (Binary Logic) یك مفهوم درست (1 یا True) و یا نادرست (0 یا False) است و حالت دیگری قابل تعریف نیست. در حالی كه در منطق فازی همان مفهوم علاوه بر 0 و 1 می تواند مقادیر بازه ی 0 تا 1 را به خود اختصاص دهد. به عبارتی دیگر حالتی بین درستی و نادرستی در منطق فازی قابل تعریف است.
به عنوان مثال می خواهیم دمای هوا را از دیدگاه منطق باینری و فازی بررسی كنیم:

  • باینری: هوا یا سرد (0) است و یا گرم (1).
  • فازی: دمای هوا می تواند از حالت سرد (0) تا حالت گرم (1) تغییر كند به طوری هوای فرضا" معتدل (0.5) هم در این دیدگاه پذیرفتنی است.


واضح است كه منطق تفكر ما به عنوان یك موجود هوشمند نیز فازی است. پروفسور لطفی زاده با معرفی نظریه ی مجموعه های فازی گام های ارزشمند آغازین را جهت به كارگیری این منطق برداشتند. هم اكنون منطق فازی در علوم مختلفی چون هوش مصنوعی و كنترل كاربرد دارد.

قبل از آن كه كمی عمیق تر وارد منطق فازی شویم، بهتر است با دو مفهوم آشنا شویم:

  • متغیر های قطعی (Crisp Variables): متغیر هایی هستند كه ارزش آن ها با یك مقدار معین بیان می شود. مثلا" دمای هوا 20 درجه ی سانتی گراد است یا A زیرمجموعه ی B است. روشن است كه مقدار ارزش ها دقیق و قطعی است.
  • متغیر های فازی یا زبانی (Linguist Variables): متغیر هایی هستند كه ارزش آن ها با یك مقدار معین بیان نمی شود بلكه برای توصیف آن ها از یك دسته از عبارات استفاده می گردد. مثلا" هوا خیلی سرد است یا تعداد زیادی از عضو های A در B نیز وجود دارد. برخلاف حالت قبل توصیف ها مبهم هستند و هیچ قطعیتی ندارند.

2,

تابع عضویت (Membership Function)

تابع عضویت تابعی است كه میزان درستی یك كمیت (Degree of Truth) را به ازای زیر مجموعه های فازی مختلف بیان می كند. وقتی می گوییم هوا گرم است این سوال پیش می آید كه هوا چقدر گرم است؟ تابع عضویت به ما خواهد گفت كه به ازای یك دمای معین، میزان عضویت (درستی) در وضعیت هوای گرم چقدر خواهد بود؟ میزان عضویت از صفر تا یك متغیر است. تابع عضویت زیر را در نظر بگیرید:


محور افقی بیان گر دما بر حسب درجه ی فارنهایت است. مقادیر دما روی این محور قطعی (Crisp) است. خطوط رنگی بیان گر مجموعه های فازی (Fuzzy Set) اند: {یخبندان,خنك,گرم,داغ} . حال بیاییم بررسی كنیم كه تابع عضویت چگونه میزان درستی را بر اساس متغیر های فازی بیان می كند. محور عمودی نیز میزان عضویت را بیان می كند.
دمای 36 درجه ی فارنهایت را در نظر می گیریم. خطی عمودی از دمای برابر 36 درجه رسم می كنیم. این خط افقی زیر مجموعه ی یخبندان را در 0.7 و زیر مجموعه ی خنك را در 0.3 قطع می كند ولی زیر مجموعه های گرم و داغ را قطع نمی كند. با این اوصاف دمای 36 درجه:

  • 70% یخبندان است.
  • 30% خنك است.
  • 0% گرم است.
  • 0% داغ است.


در صد های فوق همان میزان درستی یا عضویت هستند.

توابع عضویت چگونه تعریف می شوند؟

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 1290 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به dicfiles است. || طراح قالب bestblog.ir